- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Van Halen: Η ιστορία πριν το πρώτο άλμπουμ - Η εκπομπή στην ΕΡΤ
Δύο άγνωστες ιστορίες με αφορμή τον θάνατο του θρυλικού κιθαρίστα Eddie Van Halen σε ηλικία 65 ετών
Η ιστορία των Van Halen πριν κυκλοφορήσουν τον πρώτο τους δίσκο και η επίσκεψη του συγκροτήματος στην Αθήνα για την ΕΡΤ.
Ο θρυλικός κιθαρίστας Eddie Van Halen πέθανε σε ηλικία 65 ετών έπειτα από μακροχρόνια μάχη με τον καρκίνο. O Αλέξανδρος Ριχάρδος γράφει για τις πρώτες ημέρες των Van Halen, όταν έπαιζαν σε μικρά clubs, όταν ο David Lee Roth τους νοίκιαζε τα μηχανήματα, όταν ο Gene Simmons των KISS τους ανακάλυψε, όταν ηχογραφούσαν το «You Really Got me», όταν φωτογραφιζόντουσαν στο Whiskey A Go Go για το εξώφυλλο του πρώτου άλμπουμ και θυμάται την επίσκεψή τους στην Αθήνα.
Έχει χαρακτηριστεί, απόλυτα δικαιολογημένα, σαν εξαιρετικό ταλέντο κιθαρίστα. Φωτεινό παράδειγμα μεγαλοφυούς κιθαρίστα που το παίξιμό του είναι αξεπέραστο! Κι όμως ο Eddie Van Halen, γιατί για αυτόν διαβάζετε τις παραπάνω γραμμές, ξεκίνησε να παίζει ντραμς και πιάνο! Γεννημένος στο Nijmengen της Ολλανδίας, το 1962 μετακόμισε με την οικογένειά του στη Pasadena του Λος Άντζελες και μαζί με τον αδελφό του Alex άρχισαν να παίζουν μουσική. Μόνο που στην αρχή, ο Alex έπαιζε κιθάρα κι ο Eddie ντραμς, το αντίθετο δηλαδή από ό,τι έγινε μετά! Ο Eddie μοίραζε εφημερίδες για να αγοράσει ντραμς, όταν ο αδελφός του Alex του πρότεινε να αλλάξουν όργανα. Κι έτσι ο Eddie ξεκίνησε να παίζει κιθάρα και ο Alex ντραμς και η ιστορία των Van Halen ξεκινά.
Το πρώτο συγκρότημα που σχημάτισαν ήταν οι The Broken Combs το 1964 και έπαιζαν σε πάρτι και σε σχολικές εκδηλώσεις. Άλλαξαν το όνομά τους σε The Trojan Rubber Co για να φθάσουμε στο 1972 όπου τα αδέλφια Van Halen σχηματίζουν τους Genesis με τη συμμετοχή του Mark Stone στο μπάσο και τραγουδιστή κιθαρίστα τον Eddie. Στην ιστορία μπαίνει από σπόντα ο David Lee Roth από τον οποίο νοίκιαζαν τα μηχανήματα, πληρώνοντας τον 10 δολάρια τη φορά. Επειδή εμφανιζόντουσαν συχνά σε πάρτι και εκδηλώσεις, χωρίς κάποιο ιδιαίτερο αντίτιμο, τούς ήταν πολλά τα 10 δολάρια που έδιναν στον David Lee Roth και έτσι σκέφτηκαν να τον πάρουν τραγουδιστή και να μην τον πληρώνουν πλέον. O D.L. Roth είχε μακριά μαλλιά, καλή σκηνική παρουσία και τραγουδούσε καλά και στην audition που έκαναν τα πήγε πολύ καλά. Σύμφωνα με τον Alex Van Halen ένα από τα τραγούδια που ερμήνευσε εκείνο το βράδυ ήταν και το «Still Alive and Well» του Johnny Winter. Το 1974, ο Stone αποχωρεί και τον αντικαθιστά ο Michael Anthony από ένα άλλο τοπικό νεανικό συγκρότημα τής περιοχής, τους Snake και μετά από ένα ολονύκτιο jam session τον προσλαμβάνουν.
Τώρα πια ονομάζονται Genesis, αλλά σύντομα αλλάζουν το όνομά τους γιατί ανακάλυψαν ότι υπήρχε κι ένα αγγλικό συγκρότημα με το ίδιο όνομα. Έτσι, μετονομάζονται σε Mammoth, όπου μετά από λίγο για τον ίδιο λόγο, υπήρχε κι άλλο συγκρότημα με αυτό το όνομα, πρέπει να αλλάξουν όνομα. Ο D.L. Roth είναι αυτός που προτείνει να λέγονται Van Halen. Χωρίς να έχουν πια τον κίνδυνο να υπάρχει κι άλλο συγκρότημα με αυτό το όνομα, ξεκινούν εμφανίσεις σε clubs, ένα από αυτά ήταν και το περίφημο Gazzarri στη Sunset Street (σ.σ. έκλεισε το 1996) όπου ο D.L. Roth είναι το πρόσωπο που προσελκύει όλα τα κορίτσια, κάτι μεταξύ Robert Plant και Jim Dandy. Το άστρο του Eddie Van Halen δεν έχει ανατείλει ακόμα.
«Δεν έχουν καμία πιθανότητα να κάνουν επιτυχία»
Σε μια από τις εμφανίσεις τους στο Gazzari βρίσκεται και ο Gene Simmons των Kiss που βλέπει το άστρο τους και τους ζητά να τους κάνει παραγωγή σ’ ένα demo με 3 τραγούδια για να το δώσει στον Bill Aucoin, manager των Kiss. Ο Simmons, τούς υπογράφει στην εταιρεία του, Man of A Thousand Faces και τους κλείνει studio στο Λος Άντζελες για να ηχογραφήσουν ένα demo, όπου όπως είπε αργότερα ο Simmons, τα περισσότερα εφέ δεν τα έκανε με την κιθάρα ο Eddie αλλά από την κονσόλα. Εξ άλλου πολύ αργότερα ο Eddie, είχε πει ότι δεν είχαν μείνει ικανοποιημένοι από το αποτέλεσμα αυτών των ηχογραφήσεων και βασική αιτία ήταν ότι δεν μπορούσαν να έχουν τον έλεγχο των μηχανημάτων, αφού δεν ήταν δικά τους. Ο Simmons πήρε το demo και το πήγε στη Νέα Υόρκη στο Electric Lady studio όπου το τελειοποίησε, πληρώνοντας συνολικά 6.500 δολάρια. Όμως ο Bill Aucoin δεν έχει καθόλου την ίδια άποψη με τον Simmons λέγοντας του ότι τα «δεν έχουν καμία πιθανότητα να κάνουν επιτυχία». Απογοητευμένος ο Simmons τους ελευθερώνει από το συμβόλαιο που είχε μαζί τους, ώσπου ξαφνικά ένα βράδυ που έπαιζαν στο Starwood club, ανοίγοντας για τους Y&T, μέσα στο κοινό βρίσκονται ο παραγωγός Ted Templeman κι ο πρόεδρος της Warner Brothers, Mo Austin. Oι Austin και Templeman βλέπουν κι ακούν αυτά που δεν είδε κι άκουσε ο Bill Aucoin και τους υπογράφουν στη Warner.
Εκείνο που μάλλον δεν ξέρατε, είναι ότι από την αρχή ο Templeman τους είχε προτείνει να μην προχωρήσουν με τραγουδιστή τον David Lee Roth αλλά με τον Sammy Hagar! Κάτι το οποίο έγινε 8 χρόνια αργότερα.
Το συμβόλαιο που υπέγραψαν πρέπει να ήταν από τα πλέον επαίσχυντα στην ιστορία της δισκογραφίας, αφού μετά την κυκλοφορία των πρώτων 2 άλμπουμ τους, που μόνο στην Αμερική πούλησαν 16.000.000 αντίτυπα έως και σήμερα, για πολύ καιρό εξακολουθούσαν να χρωστούν χρήματα στη Warner!
Το ιστορικό πρώτο άλμπουμ τους ηχογραφήθηκε μέσα σε τρεις εβδομάδες στο Sunset Sound της Καλιφόρνια σε παραγωγή βεβαίως τού Ted Templeman, ο οποίος αμέσως κατάλαβε ότι ήταν προτιμότερο να ηχογραφήσουν Live στο studio και χωρίς πίεση. Και πράγματι, τα 11 τραγούδια του άλμπουμ «βγήκαν» αμέσως με λίγα overdubs (μόνο τα «Runnin’ with the devil», «Jamie's Cryin», «Feel Your Love Tonight» και «Ice Cream Man» περιέχουν overdubs κιθάρας) και ήταν ιδέα του Templeman να είναι ωμό και απλό! Το «Ain’t talkin ‘bout love» το «έβγαλαν» σε 5 λεπτά με τον Eddie να γράφει τη μουσική, τον D.L.Roth να το τραγουδάει μέσα σε 5 λεπτά και τον Templeman να συμπληρώνει τη μελωδία. Σε μεταγενέστερες συνεντεύξεις του, ο Roth αποδίδει τα εύσημα στον παραγωγό, λέγοντας «δεν είμαι ο Caruso και οι εμπειρία που είχαμε όλοι μας από ηχογραφήσεις ήταν μηδενικές. Ο Ted Templeman με βοήθησε πολύ στο studio να ελέγξω τη φωνή μου». Το «Eruption» προέρχεται από ένα ζέσταμα του Eddie σε μια εμφάνισή τους στο Whiskey A Go Go. Το άκουσε ο Templeman και του είπε να το ξαναπαίξει στο δίσκο με τον Eddie να χρειάζεται μόνο δύο φορές να το ξαναπαίξει για να το ηχογραφήσουν! Για την ηχογράφηση των τυμπάνων στο «I'm the One», ο Alex Van Halen έχει πολλά παράπονα από τον ηχολήπτη Donn Landee με τον τρόπο που είχε τοποθετήσει τα μικρόφωνα. «Μερικά από τα τύμπανα δεν ηχογραφήθηκαν καν» λέει.
Κατά τη διάρκεια των sessions των κομματιών του πρώτου άλμπουμ, γράφτηκε και ηχογραφήθηκε το demo του «Loss of Control» που τελικά συμπεριλήφθηκε στο τρίτο άλμπουμ τους Women and Children First (1980). Οι κόρνες αυτοκινήτων που ακούγονται στο «Runnin' with the Devil», προέρχονται από τα αυτοκίνητά τους ενώ το συγκρότημα κατηγορήθηκε για σατανιστικούς στίχους. Από την πλευρά του το συγκρότημα ακόμα και σήμερα δεν έχει διευκρινίσει σε τι αναφέρονται οι στίχοι!
Το «You Really Got Me» των Kinks ήταν το πρώτο τους single
Πρώτο single (κι εσπευσμένο) ήταν η διασκευή στην παλιά επιτυχία των Kinks, «You really got me» (1964). Μία φρέσκια, ορμητική εκτέλεση ενός αντιπροσωπευτικού rock κομματιού από τη δεκαετία του 1960, συστήνει στον κόσμο ένα συγκρότημα που θα άλλαζε τη ροή της rock ιστορίας. Ήδη το κομμάτι το έπαιζαν αρκετό καιρό πριν το ηχογραφήσουν και φυσικά ο Templeman δεν έφερε καμία αντίρρηση να το ηχογραφήσουν. Κι εδώ ξεκινάει η ιστορία μας. Ο Eddie βρισκόταν στο Rainbow bar με φίλους του μεταξύ των οποίων και ο ντράμερ των Angel, Barry Brandt. Με υπερηφάνεια τούς έλεγε την πορεία των ηχογραφήσεων και την προσμονή της κυκλοφορίας του δίσκου και με την ευκαιρία έβαλε να ακούσουν μια κασέτα με τα τραγούδια τους. Μεταξύ αυτών ήταν και το «You really got me» το οπoίο δεν είχαν ακόμα ηχογραφήσει. Την επομένη ημέρα, ευτυχώς, ο Eddie ανέφερε το γεγονός στον Templeman ο οποίος μόλις το άκουσε κατάλαβε ότι και οι Angel θα προχωρούσαν σε μια ηχογράφηση του κομματιού. Την ίδια ημέρα, το ηχογράφησαν κι έκανε μίξη για να κυκλοφορήσει μετά από λίγες ημέρες σε single, προλαβαίνοντας τους Angel που κι αυτοί είχαν ξεκινήσει να το ηχογραφούν!
Παρ’ όλη την επιτυχία του (Νο 36 Αμερική), ο Eddie Van Halen δήλωσε δυσαρεστημένος από την επιλογή να κυκλοφορήσει σαν πρώτο single, προτιμώντας «Jamie's Cryin'» που ήταν δική τους σύνθεση κι όχι διασκευή.
Συνολικά η παραγωγή του άλμπουμ στοίχισε 40.000 δολάρια. Η κυκλοφορία του προωθήθηκε με την περιοδεία που τους έκλεισαν να ανοίγουν για τους Journey, ενώ στην Ευρώπη έπαιξαν ανοίγοντας για τους Black Sabbath (σε Ευρώπη και Αμερική).
Η ιστορία του εξωφύλλου
Το αρχικό εξώφυλλο του πρώτου άλμπουμ δεν είχε καμία σχέση με αυτό που τελικά κυκλοφόρησε. Η Warner είχε προτείνει την (άθλια) φωτογραφία που βλέπετε με ένα τελείως διαφορετικό λογότυπο.
Νομίζω ότι η φωτογραφία στερείται κάθε κριτικής. Προσέξτε το ύφος του Mike Anthony και τα κλειστά μάτια του David Lee Roth! Εννοείται ότι μόλις το συγκρότημα το είδε το απέρριψε αμέσως λέγοντας ότι ήθελαν να μοιάζουμε με τους Clash και με punk συγκρότημα! Και βέβαια αυτό δεν ήταν λάθος, αφού εκείνη την εποχή (σ.σ. 1978) οι Clash σημείωναν τεράστια επιτυχία στην Αμερική και γενικά όλα τα μετά punk συγκροτήματα. Το εξώφυλλο απορρίφθηκε και ανέλαβε ο σχεδιαστής Dave Bhang να επιμεληθεί του καινούργιου εξώφυλλου, βασισμένος στις 4 φωτογραφίες του Elliot Gilbert που «τραβήχτηκαν» στο Whiskey A Go Go του Λος Άντζελες. Προσέξτε, ότι ο Eddie κρατάει την Frankenstrat κιθάρα του πριν τη χρωματίσει!
Η επίσκεψη των Van Halen στην Ελλάδα στο Club Ακρωτήρι στη Γλυφάδα – Η εκπομπή της ΕΡΤ
Σ' αυτά τα 50 χρόνια της ελληνικής τηλεόρασης από τα πλατώ και studio της ΕΡΤ, έχουν περάσει χιλιάδες καλεσμένοι, οι περισσότεροι σημαντικοί. Εκείνο όμως που θα έπρεπε να είχε κάνει η ΕΡΤ όπως και κάθε κανάλι, ιδιωτικό ή μη, είναι να είχε φυλάξει τις κασέτες από τις εμφανίσεις όλων αυτών των καλεσμένων. Σαν παλιότερος, θυμάμαι πολύ καλά που είχα στηθεί μπροστά από την μεγάλη τετράγωνη τηλεόραση Philco (για την οποία ήμουν πολύ περήφανος) για να δω ανήμερα της συναυλίας του Άγιου Rory τη συνέντευξή του στον δημοσιογράφο Χρήστο Οικονόμου. Φυσικά η κασέτα με αυτή την ιστορική συνέντευξη σβήστηκε για να γραφτεί κάτι άλλο! Το ίδιο συνέβη με την εμφάνιση των Cheap Trick που είχαν έλθει στην Ελλάδα για promo trip το 1980 για την προώθηση του άλμπουμ τους «All Shook Up», κι είχαν κάνει γυρίσματα στο club San Loretzo στη Βουλα (νομίζω ότι σήμερα λέγεται Palmier). Οι τεχνικοί της ΕΡΤ μάς είχαν βγάλει έξω από το club και περίμεναν να τελειώσουν τα γυρίσματα για να τους μιλήσουμε. Φυσικά για την κασέτα ούτε λόγος, ενώ νομίζω ότι δεν παίχτηκε ποτέ και στην τηλεόραση. Οι Van Halen, μιλάμε και για τους 4, είχαν έλθει μετά την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους, το «Van Halen II» (1979) κι αυτοί για promo trip. Πριν προσχωρήσω να σάς πω ότι έως και το 1998 τα promo trips ήταν βασική υποχρέωση του καλλιτέχνη απέναντι στην εταιρεία του για να προωθήσει το δίσκο του. Η Ελλάδα μπήκε στα promo trips προς τα τέλη της δεκαετίας του 1970 με πολλούς καλλιτέχνες να αρχίσουν σιγά σιγά να επισκέπτονται τη χώρα μας για σειρά συνεντεύξεων αλλά και τηλεόραση. Οι Van Halen έκαναν γυρίσματα στο club Ακρωτήρι στη Γλυφάδα, όπου και πάλι οι τεχνικοί της ΕΡΤ μάς έβγαλαν έξω. Απ’ ό,τι μάθαμε κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων έγινε της τρελής, το συγκρότημα έκανε πλάκα και σε μια στιγμή όταν παρήγγειλαν πίτσες, άρχισαν να τις πετούν ο ένας στον άλλο και μετά στους... τεχνικούς.
Η φωτογραφία είναι από γύρισμα στην ΕΡΤ, στο βάθος αριστερά ο Γιάννης Πετρίδης, ενώ το μόνο που θυμάμαι είναι να μιλώ με ένα μόνιμα χαμογελαστό Eddie Van Halen! Ο τύπος ήταν μέσα στην καλή χαρά, ευχάριστος και με όλους και χαμογελαστός. Αναφέρομαι σε αυτά τα τρία περιστατικά, οι Cheap Trick δεν θυμάμαι να πήγαν ΕΡΤ, γιατί είναι τα πλέον χαρακτηριστικά που συνέβησαν και η δημόσια τηλεόραση έχει σβήσει τις κασέτες.
Οι δύο παραπάνω ιστορίες δημοσιεύτηκαν αρχικά στο rockmachine.gr
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο θρύλος των Wu-Tang Clan ζωντανά στην Αθήνα
Το συγκρότημα που ένωσε ραπ, ροκ και μέταλ κοινό στις συναυλίες θα εμφανιστεί στο Terra Vibe στη Μαλακάσα
Πριν από 63 χρόνια, δηλαδή!
Μωρά στη Φωτιά, Κωνσταντίνος Βήτα, Ghostface Killah, Eden Party αλλά και Φεστιβάλ Μπαρόκ μουσικής
Η σεζόν ξεκινά με τα Βρανδεμβούργια Κοντσέρτα του Μπαχ
Μιλήσαμε με τον αγαπημένο ερμηνευτή για τα 20 χρόνια καριέρας και τις συναυλίες στο Παλλάς και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης
Για τρίτη φορά μέσα σε μία δεκαετία στη λίστα ο διακεκριμένος Έλληνας βιολονίστας
«Ένα ιερό τέρας του γαλλικού τραγουδιού» - Η καριέρα του απογειώθηκε όταν έπεισε τη ντίβα να ερμηνεύσει συνθέσεις του
Πώς το καλλιτεχνικό του ένστικτο τον έφερε σε επαφή με σπουδαίους δημιουργούς
Νέα εκτέλεση του κλασικού '80s τραγουδιού για τη σειρά «Bad Sisters» του Apple TV+
Στο σόου της μπορείτε να τραγουδήσετε, ακόμα και να χορέψετε αν θέλετε, το σηκώνει το πρόγραμμα…
«Έχω παίξει το παιχνίδι από το level 1» - Κυκλοφόρησε το trailer του φιλμ
Στις 29 Ιανουαρίου ο Εθνικός Τελικός
Μιλήσαμε με τον τραγουδοποιό, μουσικό παραγωγό και γιατρό, Βασίλη Παπαζώτο, για τις πετυχημένες διασκευές στο project Μουσικό Μπαλκόνι και την αγάπη του για τη μουσική και ιατρική
Μερικά από τα καλύτερα νέα ονόματα της παγκόσμιας μουσικής σκηνής του καιρού μας, σε μια πολυσυλλεκτική βραδιά
Ο μαέστρος μοιράζεται την εμπειρία του στο Κάρνεγκι Χολ και μιλάει για τον επόμενο σταθμό στο Λονδίνο
Διέγραψε σημαντική πορεία στη ροκ σκηνή της δεκαετίας του 1990 και του 2000 - Οι σπουδαίες συνεργασίες του
Ο μεγάλος τζαζίστας Monty Alexanadrer, ο Γιώργος Παπαγεωργίου με τους Polkar και η Βιολέτα Ίκαρη
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.