- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Mind The Wax: Μάθαμε τα πάντα για το label του Γιώργου Μουταφτσή
Ποια είναι η δισκογραφική εταιρία από την Ελλάδα και την Πολωνία που η μουσική της έφτασε στα χέρια του Method Man των Wu-Tang Clan
Συνέντευξη: Ο Γιώργος Μουταφτσής μιλάει στην ATHENS VOICE για την δισκογραφική εταιρία Mind The Wax που δίνει βήμα στην ευρύτερη πλευρά του hip hop.
Ο ιδρυτής της δισκογραφικής εταιρίας Mind The Wax που «στεγάζει» την ευρύτερη πλευρά του hip hop, Γιώργος Μουταφτσής (DJ Mysterons), ζει στην Κρακοβία και δίνει boost σε Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες που το έχουν πολύ με τις ρίμες και τα beats.
Πότε αποφάσισες να δημιουργήσεις την εταιρία Mind The Wax και γιατί διάλεξες αυτή την ονομασία;
Μετά από εργασία 10 ετών σε πολυεθνικές έψαχνα να βρω μια δουλειά που να με εκφράζει πιο πολύ και να είναι συνδεδεμένη άμεσα ή έμμεσα με την μεγαλύτερη μου αγάπη, τη μουσική. Επειδή δεν έβρισκα, σκέφτηκα να την δημιουργήσω. Η Mind The Wax δημιουργήθηκε επίσημα τον Μάρτιο του 2018 ως εταιρία που αναλαμβάνει το πρεσάρισμα δίσκων βινυλίου, κάτι που συνεχίζει και ως σήμερα. To σκεπτικό του ονόματος ήταν να υπάρχει κάποιο reference στη διαδικασία της παραγωγής του βινυλίου καθώς και να ακούγεται εύηχα. Συχνά το βινύλιο στη δικιά του αργκό αναφέρεται ως wax και αυτό έχει να κάνει γιατί στην πρώιμη παραγωγή δίσκων χρησιμοποιούταν κάποιο είδος κεριού για τη διαδικασία του mastercut, το οποίο στη συνέχεια αντικαταστάθηκε από κάποιο είδος βερνικιού (lacquer). Το label της Mind The Wax ξεκίνησε τον Νοέμβριο του 2018 με το δίσκο του DJ Moya, π305 που αν και είχε κυκλοφορήσει ψηφιακά ένα χρόνο πριν, κυκλοφόρησε μέσω του label σε βινύλιο με 2 έξτρα κομμάτια.
Ποιες ακριβώς είναι οι δραστηριότητες της Mind The Wax;
Η κύρια ενασχόληση είναι το πρεσάρισμα δίσκων βινυλίου. Στην ουσία η Mind The Wax σπάει τη διαδικασία της παραγωγής σε στάδια και αναλαμβάνει το product management ώστε να παραδοθεί ο δίσκος σε άριστη ποιότητα, στο συμφωνημένο χρόνο και σε προσιτή τιμή στον πελάτη. Ως label αναλαμβάνει την παραγωγή του βινυλίου, την επικοινωνία με δισκάδικα και διανομείς, την επικοινωνία και τα δελτία τύπου σε περιοδικά, σελίδες, ραδιόφωνα κτλ. Στα άμεσα σχέδια όταν το επιτρέψουν και οι συνθήκες, είναι να αναλαμβάνει και bookings για τους καλλιτέχνες του roster.
Μίλησέ μας για το ρόστερ των καλλιτεχνών. Ποιο είναι το κριτήριο για μια συνεργασία;
Αυτή τη στιγμή στο ρόστερ υπάρχουν ο DJ Moya, o Βοuklas, ο Billa Qause, o Μr. Collage, ο MC Yinka με τον DJ Booker και ο Nico The Beast που είτε έχουν βγάλει άλμπουμ, είτε είναι στα άμεσα πλάνα να βγάλουν. Από εκεί και πέρα έχουμε πάρα πολλές συμμετοχές στους δίσκους με καλλιτέχνες από Ελλάδα και εξωτερικό όπως είναι ο iNTeLL των 2nd Generation Wu, ο Mic Bles, ο Kill Emil, o S Squair Blaq, o DJ Groove Sparkz, η Lady EMZ και πολλοί πολλοί άλλοι. Σαν ήχο όπως καταλαβαίνεις κινούμαστε στον ευρύτερο χώρο του hip hop και της μαύρης μουσικής. Οπότε ηχητικά μιλάμε ότι είμαστε ανοιχτεί σε κυκλοφορίες hip hop, trip hop, downtempo, soul, funk, breaks, reggae... Από κει και πέρα με όσους καλλιτέχνες συνεργάζομαι με ενδιαφέρει να μοιραζόμαστε κάποιες κοινές αξίες και μέσω της μουσικής τους (και μας) να υπάρχει κάποιο μήνυμα. Δεν θα συνεργαζόμουν με κάποιον που προωθεί κάποιο λανθασμένο lifestyle ή έχει ρατσιστικές, φασιστικές ή σεξιστικές αντιλήψεις. Αυτά είναι πολύ σημαντικά για μένα και για τα παιδιά. Επειδή το όλο label γίνεται πρωτίστως λόγω της αγάπης μου για τη μουσική και στο ότι πιστεύω στη δύναμη της να διαμορφώνει τον κόσμο, τέτοιου είδους πρότυπα και αναφορές δεν έχουν χώρο εδώ. Θέλω να βγάζουμε μουσικάρες και να έχουμε κάτι σωστό να πούμε προς τα έξω για να μείνει κάτι. Επίσης, θέλω οι καλλιτέχνες να είναι επαγγελματίες και δουλευταράδες. Πιστεύω πάρα πολύ σε όλες τις δουλειές που έχω βγάλει και στους καλλιτέχνες προσωπικά και θέλω να υπάρχει συνεννόηση και όρεξη για δουλειά από όλους για να κάνουμε πράγματα μαζί και σωστά.
Οπότε όποιος πιστεύει ότι είμαστε στο ίδιο μήκος κύματος και μουσικά και στις αρχές μας, είναι ευπρόσδεκτος να έρθει σε επαφή!
Το πιο δύσκολο πράγμα που αντιμετωπίζεις τρέχοντας ένα label είναι…
Ένα label χρειάζεται διαρκώς να βγάζει δουλειές και να δείχνει ότι είναι ενεργό. Αυτό είναι πολύ δύσκολο και απαιτεί πάρα πολύ χρόνο κυρίως γιατί έχω και άλλες ασχολίες και περιορισμένο χρόνο όπως όλοι μας. Κάθε κυκλοφορία είναι και ένα προϊόν που πρέπει να διαφημιστεί ξεχωριστά. Για κάθε κυκλοφορία πρέπει να ενημερώνω διάφορα media, δισκάδικα, ραδιόφωνα και είναι πάρα πολύ χρονοβόρο. Για την ώρα επιδιώκω να το κάνω προσωπικά γιατί θέλω να έχω άμεση επαφή όσο γίνεται. Φυσικά συμβαίνει και λόγω ότι η Mind The Wax είναι ένα καινούριο label και δε μας έχουν μάθει τόσο πολύ ώστε να μας ψάχνουν αυτοί. Αλλά σιγά σιγά όλα θα γίνουν. Ένα άλλο πολύ σημαντικό πρόβλημα είναι ο τρόπος πώλησης των δίσκων από τα δισκάδικα ή από distributors. Αρκετά παίρνουν τους δίσκους παρακαταθήκη. Δηλαδή οι δίσκοι βρίσκονται στα ράφια και όταν/άμα πουληθούν, τα πληρώνουν. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα στη ρευστότητα και στο πόσο άμεσα θα βγούνε τα λεφτά πίσω ώστε να ξαναεπενδυθούν για μια καινούρια κυκλοφορία. Ευτυχώς υπάρχουν και αρκετά που στηρίζουν άμεσα και πληρώνουν ότι πάρουν. Επίσης το πόσο ενεργός είναι ο καλλιτέχνης επηρεάζει άμεσα το πόσο καλά θα πάει ο δίσκος και είναι ένα κομμάτι που θέλω και εγώ να δώσω βαρύτητα στο μέλλον για να στηρίξω και τα παιδιά παραπάνω.
Σε ποιες χώρες έχεις καταφέρει να βάλεις στα δισκοπωλεία τις κυκλοφορίες της Mind The Wax;
Σε άμεσες πωλήσεις έχουμε σε Ελλάδα, Κύπρο, Πολωνία, Αγγλία, Γερμανία, Γαλλία, Ελβετία, αλλά σίγουρα υπάρχουν δίσκοι μας και σε χώρες που έχουν προμηθευτεί δίσκους από τους διανομείς που δίνουμε. Η μεγαλύτερη έκπληξη ήταν όταν είδα ότι υπάρχουν δυο μαγαζιά στην Ιαπωνία που είχαν όλους τους τίτλους μας.
Τι σκέφτηκες όταν ο Method Man των Wu Tang Clan μοιράστηκε το «The Groove Chronicles» του Booklas Beats στο Instagram;
Σίγουρα δεν το περίμενα και με εξέπληξε πολύ θετικά. Σκέφτηκα ότι κάτι κάνουμε σωστά και θα μας μάθουν όλοι κάποια στιγμή! Χάρηκα πάρα πολύ και για τον Boukla που δεν το πίστευε ότι ένα απ’ τα μουσικά του είδωλα κρατάει το δίσκο του! Μόνο περηφάνια για αυτό! Για την ιστορία, ο iNTeLL είναι γιος του U-God από τους Wu-Tang Clan και συνεργάζεται με τον Method Man. Του έκανε δώρο λοιπόν το δίσκο στα γενέθλιά του καθώς συμμετέχει στο κομμάτι “Watch me”. Οπότε αν δείτε τον Method Man να φοράει και κάνα μπλουζάκι Mind The Wax στο μέλλον, μην εκπλαγείτε. Ελπίζουμε μια μέρα να μας κάνει και την τιμή να συμμετέχει και σε κάποιο κομμάτι.
Υποθέτω λειτουργείς και με το ένστικτο του συλλέκτη. Ή όχι; Ποιο είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχεις δώσει για να αγοράσεις ένα άλμπουμ;
Λειτουργώ με το σκεπτικό να είμαι πελάτης μου του ίδιου μου του label. Δηλαδή βγάζω δίσκους που θα τους έπαιρνα αν τους έβγαζε και κάποιος άλλος και τιμολογώ βάση κοστολόγησης προφανώς αλλά πόσο θα πλήρωνα εγώ για το δίσκο. Οπότε κοιτάω οι τιμές μας να είναι πολύ τίμιες και προσιτές. Στους δίσκους που αγοράζω δεν δίνω κάποιο τρελό ποσό. Δεν με ενδιαφέρει πολύ π.χ. αν είναι ή πρώτη έκδοση ή επανέκδοση. Νομίζω το παραπάνω που έχω δώσει ήταν γύρω στα 60€ για το Full Clip των Gang Starr. Ακριβό μεν αλλά όχι κάτι απρόσιτο.
Είναι βιώσιμο το εγχείρημα ή βάζεις χρήματα από την τσέπη σου για να τα βγάλεις πέρα; To πρεσάρισμα των βινυλίων είναι βιώσιμο καθώς δεν έχω ιδιαίτερα υψηλά κόστη και τους τελευταίους μήνες έχω αρκετά ανοδική πορεία σε σχέση με ένα χρόνο πριν. Το label θέλει διαρκώς να βάζεις κεφάλαιο γιατί και οι ρυθμοί απόσβεσης της κάθε κυκλοφορίας είναι αργοί. Τα συνδυάζω έτσι με το pressing ώστε να μη χρειάζεται να βάζω πλέον λεφτά από την τσέπη μου. Για την ώρα δεν ζω από αυτά σαν κύρια πηγή εσόδων αλλά αισιοδοξώ ότι σε κάποια χρόνια θα μπορεί να γίνει.
Το αγαπημένο σου δισκοπωλείο στον κόσμο είναι το…
Επειδή έμαθα μουσική μέσα από τα δισκάδικα, πιστεύω ότι υπάρχει μια ιδιαίτερη σχέση μεταξύ πελάτη και δισκοπώλη. Για συναισθηματικούς λόγους λοιπόν το αγαπημένο μου δισκάδικο είναι ο Λωτός στη Θεσσαλονίκη γιατί συνέβαλε αρκετά ώστε να ανοίξουν οι μουσική μου ορίζοντες και είμαι σίγουρος ότι κάθε φορά που θα το επισκεφτώ θα βρω κάτι ενδιαφέρον. Από κει και πέρα, ένα από τα πιο εντυπωσιακά δισκάδικα που έχω επισκεφτεί είναι το Groove City στο Αμβούργο. Τόσο σαν χώρος όσο και στα πράματα που φέρνει ειδικά για κάποιον που είναι στη φάση του hip hop και της μαύρης μουσικής γενικότερα. Είναι πάρα πολύ ενημερωμένο δισκάδικο, εξυπηρετικότατη ιδιοκτήτρια και κατά καιρούς γίνονται εντός και events. Και φυσικά έχει και όλες μας της κυκλοφορίες.
Τι σημαίνει για σένα underground;
Για μένα underground είναι o τρόπος που ένας δίσκος περνάει από το στάδιο της έμπνευσης, στην παραγωγή, τη διανομή και την ακρόαση. Ο σκοπός μιας underground ή ανεξάρτητης κυκλοφορίας δεν είναι οι πωλήσεις άμεσα αυτές καθ’ αυτές, αλλά σε πρώτη φάση εξυπηρετεί την ανάγκη του καλλιτέχνη για έκφραση και δημιουργία. Η παραγωγή στη συνέχεια γίνεται με τα διαθέσιμα μηχανήματα και budget χωρίς την πλήρη κάλυψη τους από κάποια μεγάλη εταιρία που θα μπορούσε να το κάνει. Οι τυχόν συνεργασίες πρωτίστως γίνονται βάση του σεβασμού και της διάθεσης μεταξύ των καλλιτεχνών. Η διανομή στη συνέχεια γίνεται από μικρούς distributors και σε δισκάδικα που στηρίζουν τις ανεξάρτητες παραγωγές. Τέλος, ο ακροατής που θα ακούσει κάποια underground δουλειά συνήθως είναι γιατί την έψαξε και δεν του την «επέβαλαν» μέσω ραδιοφώνου ή τηλεόρασης. Προσωπικά είμαι φαν της underground μουσικής και τρέχω το label της Mind The Wax με αυτό το approach. Πιστεύω ότι το underground σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να γίνει mainstream χωρίς αυτό να επηρεάσει την ποιότητα της μουσικής. Χωρίς να απαξιώνω το mainstream ή το λόγω ύπαρξής του καθώς απευθύνεται στην διασκέδαση της μάζας και όχι στην ψυχαγωγία, η οποία έχει και πρωταρχικό ρόλο στο όλο εγχείρημα μου ως καλλιτέχνης και ως label.
Τι σημαίνει για σένα επιτυχία;
Επιτυχία θεωρώ είναι όταν οι δίσκοι μας έχουν την αναγνωρισιμότητα που τους αξίζει. Δηλαδή αυτοί στους οποίους απευθυνόμαστε να αντιλαμβάνονται την ποιότητα της δουλειάς και μουσικά και στο βινύλιο. Θεωρώ επιτυχία όταν οι δίσκοι εξαντλούνται άμεσα και όταν υπάρχει ενδιαφέρον και από μαγαζιά να κλείσουν καλλιτέχνες μας και όταν βλέπω ότι η κάθε κυκλοφορία μας βοήθησε ακόμα λίγο την εξέλιξη της καριέρας των παιδιών που με εμπιστευτήκαν να βγάλουμε το δίσκο τους μαζί. Αυτά θεωρώ επιτυχία του label με τα σημερινά δεδομένα που σίγουρα θα αλλάξουν στο μέλλον όσο βγάζουμε πράματα και γινόμαστε ακόμα καλύτεροι. Όσον αφορά στο πρεσάρισμα των βινυλίων, θεωρώ επιτυχία ότι όλο με μαθαίνει και περισσότερος κόσμος και με εμπιστεύεται να αναλάβω τα projects τους. Με χαροποιεί ιδιαίτερα το γεγονός ότι ξέρουν ότι θα συνεννοηθούν μαζί μου και οι δίσκοι τους θα είναι άριστης ποιότητας. Για να φτάσω σε αυτό το σημείο σήμερα να έχω τους συνεργάτες που έχω για να έχουμε αυτή την επικοινωνία και να παραδίδουμε αυτή την ποιότητα, ο δρόμος ήταν πολύ μακρύς και όχι πάντα ευχάριστος. Νοιώθω ιδιαίτερη περηφάνεια επίσης ότι συνέβαλα και εγώ με τον τρόπο μου στην ύπαρξη κάποιων άλμπουμ σε βινύλιο.
Πόσο σας χτύπησε η κατάσταση της πανδημίας;
Όλως παραδόξως το πρεσάρισμα ανέβηκε πολύ. Πιστεύω αυτό έχει να κάνει με το ότι κάποιοι γνωστοί καλλιτέχνες όπως ο Kill Emil και οι Social Waste κόβαν το δίσκο τους μέσω της Mind The Wax εκείνο τον καιρό και αυτό βοήθησε στο να ακουστεί η εταιρία πιο πολύ. Στο διάστημα του lockdown εξάλλου όλος ο κόσμος ήταν μπροστά σ έναν υπολογιστή οπότε ήταν πιο εύκολο η πληροφορία να φτάσει σε αυτόν. Επίσης δυνάμωσαν οι σχέσεις που είχα με τους προμηθευτές/συνεργάτες μου και ήταν ευκαιρία να γίνουν κάποια καινούρια ανοίγματα που με τη σειρά τους φέραν καινούριους πελάτες μέχρι και από Αμερική και Αυστραλία! Το label είναι άλλη ιστορία. Όσο οι καλλιτέχνες δε μπορούν να παίξουν κάπου, προφανώς επηρεάζεται και το label.
Θέλω να βγάζουμε μουσικάρες και να έχουμε κάτι σωστό να πούμε προς τα έξω για να μείνει κάτι
Τα δισκάδικα είναι κλειστά και κυρίως λειτουργούν online άρα οι κυκλοφορίες μας δεν είχαν ιδιαίτερη κίνηση. Η τελευταία μας κυκλοφορία σε βινύλιο ήταν το Layers από Mr. Collage που ήταν διαθέσιμος από τα τέλη Δεκεμβρίου, αρχές Ιανουαρίου. Οπότε τον Μάρτιο που έγινε το lockdown μέχρι και σήμερα με την ακύρωση των συναυλιών και τα περαιτέρω μέτρα, δεν μπορέσαμε να τρέξουμε το δίσκο όπως αρμόζει και του αξίζει και πραγματικά είναι κρίμα γιατί ο Mr. Collage έβγαλε μια εξαιρετική δουλειά στην πιο ακατάλληλη στιγμή παγκοσμίως. Επίσης είχαμε προγραμματισμένο για τον Μάιο τον καινούριο δίσκο του Boukla με τον ράπερ Nico The Beast από τη Φιλαδέλφεια των ΗΠΑ που με τη σειρά του αναβλήθηκε για αργότερα. Πιστεύω ότι κάθε κρίση δίνει ευκαιρίες και είναι ανάλογα πως θα της εκμεταλλευτείς. Έτσι όλοι οι καλλιτέχνες μας είχαν χρόνο να ασχοληθούν παραπάνω με τις μουσικές τους. Ο DJ Moya και ο Bouklas να δουλέψουν τις παραγωγές τους για τα προσωπικά τους άλμπουμ ή για άλλα projects, o Billa Qause έβγαλε ψηφιακά το δίσκο Mirror, o Mr. Collage δούλεψε πολύ το σετ του για τα live performances που θα επακολουθήσουν και ετοίμασε πολύ υλικό για επόμενες κυκλοφορίες. Από την πλευρά μου είχα χρόνο να έρθω σε επαφή με καινούριους καλλιτέχνες και να συζητήσουμε για επόμενες κυκλοφορίες και με κάποια ονόματα θα εκπλαγείτε. Επίσης εντός του lockdown ετοιμάσαμε ένα ρεμίξ ολόκληρου του δίσκου Layers με συμμετοχές από Ελλάδα και Ευρώπη όπως ο RSN, o mCurtis, o Stiko, o Grzly Adams, ο Groove Sparkz και άλλοι για να boostάρουμε το δίσκο. Οπότε από την όλη κατάσταση βγήκε κάτι θετικό!
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τα αποτελέσματα της δικής σας ψηφοφορίας θα δημοσιευτούν τη νέα χρονιά!
Τι απάντησε ο ίδιος και γιατί έχει αλλάξει άποψη τελευταία
Ο πατριάρχης της progressive rock σκηνής μιλάει στην Athens Voice πριν τις δύο ξεχωριστές συναυλίες του στο Ωδείο Αθηνών το 2025
Ο Ανδρέας Λάγιος μιλάει για το πρώτο τραγούδι που αποκάλυψε η μπάντα από το νέο άλμπουμ «Return From The Point Of No Return»
Αναπάντεχο reunion επί σκηνής για τα τελευταία επιζώντα μέλη των Beatles
Ένα εντυπωσιακό οπτικοακουστικό υπερθέαμα στις 2 Οκτωβρίου 2025
Το άλμπουμ που άλλαξε το πρόσωπο της ροκ μουσικής παραμένει επίκαιρο 33 χρόνια μετά την κυκλοφορία του
Το ντοκιμαντέρ «Phil Collins: Drummer First», έκανε ντεμπούτο την Τετάρτη στο YouTube
Κλείστε έγκαιρα θέσεις για ένα διήμερο με συναυλίες και εντυπωσιακές εμφανίσεις
Όπως κάθε χρόνο, ξεχωρίσαμε τους καλύτερους
Είναι πέντε χρόνια που μας λείπει
Οι σπουδαίοι Γάλλοι έρχονται στο Release Athens 2025 για μια από τις πλέον πολυαναμενόμενες εμφανίσεις της επόμενης χρονιάς
Τέσσερις συνθέσεις, αυτοσχεδιαστικές και μη, από τέσσερα πρότζεκτ σύγχρονων νέων καλλιτεχνών
«Aυτό είναι επικό», είπε η 36χρονη τραγουδίστρια
Η θεραπευτική δύναμη της μουσικής συναντάει το «Αϊδόνι του αυτοκράτορα» και τον «Πήτερ Παν»
Η Princess of Pop, από τα τέλη των 80s μέχρι σήμερα, έρχεται στην Αθήνα στο πλαίσιο της Tension Tour
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.