Κινηματογραφος

Κώστας Γκουσγκούνης: Το «αντίο» του πιο αυθεντικού καλτ ήρωα

«Ήταν Άξιος»

giannis-mpelesiotis.jpg
Γιάννης Μπελεσιώτης
5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
Στιγμιότυπο από ταινία του Κώστα Γκουσγκούνη.
Χαρακτηριστική σκηνή από τη θρυλική ταινία «Ήταν Άξιος». © Youtube

Κώστας Γκουσγκούνης: Ο θρυλικός πρωταγωνιστής ερωτικών ταινιών έφυγε στα 92. Η ζωή του, οι ταινίες και οι λαϊκές αντιδράσεις που τον έκαναν φαινόμενο.

Ο Κώστας Γκουσγκούνης έφυγε από τη ζωή την προηγούμενη Παρασκευή σε ηλικία 92 ετών. Για καιρό ταλαιπωρούταν από χρόνια προβλήματα υγείας και ο οργανισμός του εξασθένησε πολύ, όμως είχε μέχρι τις τελευταίες του στιγμές πάντα δίπλα την οικογένειά του. Η είδηση του θανάτου για τον μεγαλύτερο ελληνικό καλτ ήρωα γέμισε πολλούς «παλιούς» με νοσταλγία θυμίζοντας τα χρόνια, στα οποία πρωταγωνίστησε σε πολλές ταινίες ερωτικού περιεχομένου και έγινε θρύλος. Έζησε γεμάτα και με τις ατάκες του, διασκέδασε μεγάλο πλήθος κόσμου στους κινηματογράφους, σε μία εποχή που το θέαμα ήταν δυσεύρετο. 


Ο δημοσιογράφος Δημήτρης Λουκάκης ήταν αυτός που έκανε γνωστή την είδηση του θανάτου του μέσω μία ανάρτησης στο Facebook. «Ο Κωστής έφυγε την Παρασκευή (06/05/22) στο Θριάσειο νοσοκομείο από ανάκοπη καρδιάς. Με το χαμόγελο στα χείλη δυνατός. Ηταν εκεί μερικές ημέρες καταβεβλημένος. Δίπλα του ήταν η κόρη του Χαρούλα, ο γαμπρός του Αργύρης και τα εγγόνια Δημήτρης και Κώστας. Λίγο πριν σβήσει λέει στον αγαπημένο του Δημητράκη. “Αυτό είναι το κουστούμι που θα φορέσω. Θέλω να με πάτε στη Λούτσα στο κοιμητήριο Αρτέμιδας και θέλω το γραφείο κηδειών του φίλου μου στη λεωφόρο Μεσογείων. Μη στεναχωριέστε καλή αντάμωση”» ανέφερε ο δημοσιογράφος και στενός του φίλος στο διαδίκτυο. Ο Κώστας Γκουσκούνης έφυγε δίπλα σε δικούς του ανθρώπους, κατι που δεν ήταν διαφορετικό από όλη την υπόλοιπη ζωή του. Αγαπήθηκε από πολύ κόσμο σε όλη τη χώρα. Η κηδεία του έλαβε χώρα στην Αρτέμιδα Αττικής, όπως επιθυμούσε και ο ίδιος, στις 9/5. 

Κώστας Γκουσγκούνης: Από τη φωτογραφία στις ερωτικές ταινίες

Ήρθε στη ζωή στις 21 Μαρτίου 1931 και ήταν γέννημα θρέμμα της Λάρισας και του Θεσσαλικού Κάμπου. Από μικρός θέλησε να βοηθήσει τον πατέρα του στην οικογενειάκη δουλειά. Ο Δημήτρης Γκουσγκούνης ή κατά κόσμον Μίμης, όπως ήταν ευρέως γνωστός στην περιοχή, ήταν φωτογράφος και ο γιος του ακολούθησε το επάγγελμα μετά την εφηβεία. Άρχισε να εξασκεί τη φωτογραφία αρχικά στη γεννέτειρά του και η επιτυχία του τον οδήγησε στην πρωτεύουσα και πιο συγκεκριμένα στον Χολαργό, όπου είχε έδρα το δικό του φωτογραφείο. Για πολλούς είχε μεγάλο ταλέντο στον τομέα και υπήρχε η πεποίθηση πως θα γινόταν ένα πολύ μεγάλο όνομα του χώρου. Εκείνη την περίοδο ήταν που άρχισε να του δημιουργείται και το πάθος για το σινεμά και τον κινηματογράφο. Πριν κάνει τις πρώτες του εμφανίσεις στη μεγάλη οθόνη πέρασε και από τη Δραματική Σχολή Ροντίρη.

 

Κώστας Γκουσγκούνης: Οι μικροί ρόλοι σε ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου

Λίγοι ξέρουν πως ο Κώστας Γκουσκούνης λίγο πριν γίνει το απόλυτο είδωλο του ερωτικού σινεμά και αλλάξει εντελώς το στάτους της εποχής στο είδος, πέρασε σε μερικούς μικρούς ρόλους από ιστορικές ταινίες. Ήταν από τους αγαπημένους του σκηνοθέτη Γιώργου Τζαβέλλα, ο οποίος τον ανακάλυψε, και ξεκίνησε από την «Αγνή του Λιμανιού» το 1952 με τους Αλέκο Αλεξανδράκη και Νίκο Ρίζο. Έπειτα ακολούθησαν μία συμμετοχή στο «Μια Ζωή την Έχουμε» και στη «Θεία από το Σικάγο». Το 1959 θα γίνουν στην Ελλάδα μέρος από τα γυρίσματα της ταινίας «Οργισμένοι Λόφοι» με τον Ρόμπερτ Μίτσαμ και εκεί θα κάνει τον ταχυδρόμο. Σε μία τηλεοπτική εμφάνιση πριν μερικά χρόνια αναφέρθηκε στην πρώτη του γνωριμία με τον Τζαβέλλα. «Ο Γιώργος στα γυρίσματα της Αγνής του Λιμανιού μου έδωσε μία στολή, που θα χρησιμοποιούσαμε στην ταινία. Μου είπε να πάω πιο μέσα να αλλάξω αλλά εγώ το έκανα μπροστά του. Εκεί καταλάβε πως ήμουν διατεθειμένος να κάνω τα πάντα» ανέφερε ο Κώστας Γκουσκούνης. 

Κώστας Γκουσγκούνης: Πώς έγινε πρωταγωνιστής σε ερωτικές ταινίες

Πολλά διαφοροποιήθηκαν για εκείνον στα μέσα της δεκαετίας του 1960. Η μεγαλύτερη και πιο εμφανής αλλαγή ήταν στα μαλλιά του, τα οποία αποφάσισε να τα ξυρίσει όλα. Ο λόγος που τον έκανε να πάρει αυτήν την απόφαση, ήταν γιατί ήθελε να μοιάζει περισσότερο στο ίνδαλμά του Γιουλ Μπρίνερ. Εκείνη την εποχή έρχεται και για πρώτη φορά σε επαφή με τον έτερο Λαρισαίο και σκηνοθέτη Χρυσόστομο Λιάμπος και σύντομα γίνεται ο αγαπημένος πρωταγωνιστής ερωτικών ταινιών. «Εκείνη την εποχή και σχεδόν μέχρι τη Χούντα, ο ελληνικός κινηματογράφος ήταν ακόμα στην εποχή της φουστανέλας και του εύζωνα. Δεν μας άρεσε καθόλου αυτό σε εμένα και στον σκηνοθέτη μου, έτσι αποφασίσαμε να αλλάξουμε λίγο τη θεματική» είπε σε τηλεοπτική του εμφάνιση και αποκάλυψε τον λόγο που έκανε τη στροφή στην καριέρα του.

Ο Γκουσγκούνης δεν πρωταγωνιστούσε σε ταινίες σκληρού ερωτικού περιεχομένου. Οι περισσότεροι του ρόλοι ήταν σε αστυνομικές ταινίες με έντονο το ερωτικό στοιχείο, τόσο ώστε να μην κοπεί από τη λογοκρισία των καιρών. Από τις πρώτες του εμφανίσεις στα σινεμά της εποχής έκανε πάταγο χάρη στις μνημειώδεις ατάκες του. Έπιανε με ευκολία το φράγμα των 15.000 εισιτηρίων, που τότε ήταν το μίνιμουμ που χρειάζεται για να πληρωθούν όλοι οι συντελεστές της παραγωγής. Αυτό φαίνεται πως του έδωσε ένα μάθημα, διότι το 2020 σε μία συνέντευξη αποκάλυψε πως αρνήθηκε όλες τις προτάσεις που είχε τα τελευταία χρόνια καθώς «Όλοι μου λένε να παίξω και να πάρω τα χρήματα μετά τις ταινίες, ενώ εγώ ζητάω τα λεφτά μπροστά». Μέσα σε μία δεκαετία θεωρήθηκε ο απόλυτος σταρ του χώρου.

Αφίσα της ταινίας «Ηδονοβλεψίας».
Η ταινία «Ηδονοβλεψίας» ήταν η μοναδική του Κώστα Γκουσγκούνη με σκηνές σκληρού πορνό.

Η ταινία που τον βάζει στις συνειδήσεις του περισσότερου κόσμου είναι το «Sex 13 Μποφόρ» το 1974, με την οποία επικρατεί πανζουρλισμός, όπως περίπου και σε κάθε εμφάνιση του θρυλικού πρωταγωνιστή. Μπορεί η εποχή των late 60s και early 70s να μας φαίνεται πολύ μακρινή αυτή την περίοδο, όμως πολλά πράγματα ήταν διαφορετικά. Η νεολαία δεν είχε πληθώρα δραστηριότητων για να διασκεδάσει, όπως συμβαίνει σήμερα, έτσι ο ελληνικός κινηματογράφος ήταν μία ευκαιρία να ξεσκάσεις. Οι μεγάλες συγκεντρώσεις απαγορεύονταν και τα σχολεία δεν ήταν μικτά, γι΄αυτό οι ελληνικές πορνό ταινίες έφερναν τους νέους για πρώτη φορά σε γνωριμία με τις σεξουαλικές επαφές. Κατά τη διάρκεια των προβολών επικρατούσε μεγάλος χαβαλές στην αίθουσα χάρη στο μινιμαλιστικό παίξιμο του Γκουσγκούνη, το ανύπακτο σενάριο και τις ιστορικές του ατάκες, που χρησιμοποιούνται ακόμα και σήμερα στην καθομιλουμένη. Ο κόσμος έβλεπε τις παραγωγές εκείνες σαν μία ευκαιρία να ξεσπάσει με πορείες διαμαρτυρίας να λαμβάνουν χώρα. Πολλοί κρατούσαν στα χέρια τους κεριά, διότι ο ρόλος του Γκουσγκούνη έχανε τη ζωή του συνήθως στην τελευταία σκηνή από αντίπαλα πυρά. Στο φανατικό κοινό του μπορούσες να βρεις από φοιτητές μέχρι την αφρόκρεμα της τότε ελληνικής κοινωνίας.

tis ellados ta paidia - skypse eylogimeni - part 2

Παράλληλα εμφανίστηκε και σε δύο ταινίες που έκαναν αίσθηση στην εποχή, η κάθε μία για τους δικούς της λόγους. Το 1975 ήταν ο Αλέξανδρος Σεΐζης στην τηλεοπτική μεταφορά του «Ο Χριστός Ξανασταυρώνεται», που αποτέλεσε μία γροθιά στο στομάχι των πουριτανών της εποχής. Τέσσερα χρόνια αργότερα πήρε μέρος στην παραγωγή του διάσημου σκηνοθέτη Βασίλη Γεωργιάδη «Συνωμοσία στη Μεσόγειο» του 1979, η οποία προβλήθηκε και στο εξωτερικό. Τη δεκαετία του 1980 συμμετείχε στα καλτ διαμάντια «Ήταν Άξιος» και «Ηδονοβλεψίας».

ΚΩΣΤΑΣ ΓΚΟΥΣΓΚΟΥΝΗΣ - Ο Χριστός ξανασταυρώνεται (1975)

Η ζωή του Κώστα Γκουσγκούνη μετά τις ερωτικές ταινίες

Τα χρόνια μετά τη χρυσή εποχή, που όλα τα φώτα της δημοσιότητας έπεσαν πάνω του, αποφάσισε να αποτραβηχτεί κάπως και να αφιερωθεί στην οικογένεια και τη γυναίκα του, που όπως εξέφρασε ήταν ο μοναδικός του μεγάλος έρωτας. «Πήγα με πολλές γυναίκες, πολλές από αυτές με αγάπησαν, αλλά εγώ μόνο με εκείνη ήμουνα δεμένος. Την έχασα πριν από λίγο καιρό και μου στοίχισε ψυχολογικά» είχε πει αναφερόμενος σε εκείνη. Τη δεκαετία του 1990 έκανε μία αξιόμνημόνευτη συμμετοχή στη σειρά «Της Ελλάδος τα Παιδιά» και έπειτα τιμήθηκε τρεις φορές με βραβείο στα Φεστιβάλ Καλτ Ελληνικού Κινηματογράφου (2003, 2005, 2010).

gousgounis

Ο Κώστας Γκουσγκούνης δεν ήταν απλά ένας πρωταγωνιστής ερωτικών ταινιών του ελληνικού κινηματογράφου. Ήταν πολλά περισσότερα από αυτόν τον χαρακτηρισμό, καθώς έδωσε ζωή σε ένα ανύπαρκτο είδος και το έκανε γνωστό σε μία δύσκολη εποχή λογοκρισίας. 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Τι θα δούμε στο 37ο Πανόραμα ευρωπαϊκού κινηματογράφου
Τι θα δούμε στο 37ο Πανόραμα ευρωπαϊκού κινηματογράφου

Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους

Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.