![Κριτική για την ταινία «Titane» της Ζουλιά Ντικουρνό με τους Βενσάν Λιντόν, Αγκάτ Ρουσέλ, Γκαράνς Μαριγέ, Λαΐς Σαλαμέ, Μπερτράν Μπονελό. Titane](/images/1074x600/3/jpg/sites/default/files/article/2021/10/27/titane_photo_2ccarole_bethuel.jpg)
Κριτική για την ταινία «Titane» της Ζουλιά Ντικουρνό με τους Βενσάν Λιντόν, Αγκάτ Ρουσέλ, Γκαράνς Μαριγέ, Λαΐς Σαλαμέ, Μπερτράν Μπονελό.
Η Αλεξιά είναι ένα ανθρώπινο αγρίμι που νιώθει συνέχεια την απόρριψη. Στη βία που εισπράττει καθημερινά αντιδρά με ακόμη μεγαλύτερη βίαιη ορμή, ώσπου μια μέρα βρίσκει αναπάντεχα τη ζεστασιά στην πατρική φιγούρα ενός μεσήλικα πυροσβέστη που ψάχνει να βρει τον γιο του, ο οποίος είχε χαθεί πριν από μία δεκαετία.
Οι Τιτάνες είναι τα παιδιά του Ουρανού και της Γαίας. Θεωρούνται η αρχή των πάντων και η αρχαία ελληνική μυθολογία στήριξε βασικές δομές της στην ιστορία τους. Στη νέα εποχή που ανατέλλει, η Ντικουρνό φέρνει την πάλη των φύλων προσαρμοσμένη στη μυθική διάσταση των τιτάνων με ένα σεναριακό εύρημα (το τιτάνιο είναι ένα μέταλλο ελαφρύ και ανθεκτικό που χρησιμοποιείται ευρέως στις αυτοκινητοβιομηχανίες) που δεν έχει όμοιό του στο σινεμά. Ο ερωτισμός ως φετίχ, ως μέτρο σύγκρισης, ως κριτήριο ύπαρξης, ως μέσο επικοινωνίας. Η μπερδεμένη κι ανίκανη να αισθανθεί το παραμικρό Αλεξιά είναι ένα ατσούμπαλο κορίτσι που αναγκάζεται όχι μόνο να «αλλάξει φύλο» για να μπορέσει να βρει λίγη γαλήνη στη ζωή της, αλλά και να κάνει σεξ με ένα αυτοκίνητο ώστε να νιώσει πραγματικό οργασμό. Ξυπνούν μνήμες από το «Crash» του Κρόνενμπεργκ, με το οποίο η ταινία της Ντικουρνό διατηρεί συγγένειες. Ο δίχως όρια έρωτας που οδηγεί σε ακραίες συμπεριφορές, το όραμα του Μπάλαρντ που δίνει άλλη διάσταση στη σχέση ανθρώπου-τεχνολογίας, η εφιαλτική αλληγορία ενός μέλλοντος που φέρνει στο ίδιο πλάνο το υπαρξιακό αδιέξοδο με την άκρατη σεξουαλικότητα. Το «Titane» είναι μια ενοχλητική ταινία. Ενοχλητική, προβοκατόρικη και θορυβώδης. Κι ενώ στο πρώτο ημίωρο αρχίζεις να πιστεύεις ότι είναι και απωθητική –κάποιοι θα τη βρουν σίγουρα και θα φύγουν από την αίθουσα–, η συνέχεια της γίνεται κάτι σαν Αποκάλυψη για τον θεατή. Πίσω από την ωμή βία της αποκρουστικής Αλέξια, μαθαίνουμε να εντοπίζουμε τις κρυφές αρετές ενός έργου με ακαταμάχητες ιδέες που συνδέουν τη μητρότητα (σκοτεινή και απειλητική) με την πατρότητα, τους διαχωρισμούς των φύλων με τα κοινωνικά στερεότυπα, το γκροτέσκο χιούμορ με την πολιτική ορθότητα. Η Ζουλιά δεν προσφέρει μασημένη τροφή, αλλά απαιτεί τη γρήγορη αντίληψη και την οξυδέρκεια του θεατή. Έχοντας συνηθίσει και εν πολλοίς αποθεώσει τα τελευταία χρόνια την «αισθητική της σιωπής» ως ιερό κανόνα του σπουδαίου σινεμά των «δημιουργών», το πλατύ κοινό θα νιώσει άβολα με τις σκληρές εικόνες και την ανεξέλεγκτη βία του πρώτου ημιώρου. Όμως η ταινία που κέρδισε πριν από λίγους μνήμες τον Χρυσό Φοίνικα (η δημιουργός του «Raw» με τη δεύτερη μόλις ταινία της γίνεται η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτρια που κερδίζει τον Χρυσό Φοίνικα από την εποχή του «Μαθήματα πιάνου» της Τζέιν Κάμπιον το 1993) εκτός του να μας σοκάρει, καταφέρνει και να μας καθηλώσει. Η μεγαλύτερη αξία της είναι η ίδια η ταυτότητά της. Μια ταυτότητα που αμφισβητεί τα πάντα: από το τι χωρίζει έναν άντρα από μια γυναίκα, μέχρι την έννοια του τερατώδους και του ανθρώπινου, έως το πού μπορεί να φτάσει ένας άνθρωπος προκειμένου να νικήσει τον χρόνο. Είσαι άρρωστος; ρωτά η Αλεξιά τον «πατέρα» της (ένας συγκλονιστικός Βενσάν Λιντόν) καθώς τον βλέπει να τρυπιέται με μια βελόνα στο πλευρό του. Όχι, απλώς γερνάω, της απαντά εκείνος. Το «Titane» δεν είναι μόνο ένα κατασκότεινο ερωτικό θρίλερ, αλλά και η πιο σημαντική αλληγορία που έχει φτιαχτεί τα τελευταία χρόνια γύρω από το τέλος της πατριαρχίας, την αλλαγή στους ρόλους των φύλων, το κίνημα «Me too» και τον μεταφεμινισμό.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
![](/images/w400/3/jpg/files/2024-02-02/final-voice-choice4.jpg)
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ενας από τους πιο τολμηρούς καλλιτέχνες με ένα από τα μεγαλύτερα έργα της καριέρας του
Μιλήσαμε με τους συντελεστές για το φεστιβάλ που διεξάγεται για δεύτερη χρονιά, τις ταινίες και όσα θα δούμε
Το πρωταγωνιστικό καστ της νέας ταινίας της Marvel σε κοινή φωτογραφία
Κυκλοφόρησε το πρώτο trailer
Κανείς δεν μπορεί να το δείξει καλύτερα από το ίδιο το ελληνικό σινεμά
H Marvel αποφάσισε να παίξει το τελευταίο της χαρτί και να ρίξει στην αρένα δύο από τους πιο δημοφιλείς ήρωές της
Ο Μπενουά Ντελόμ πραγματοποιεί το σκηνοθετικό ντεμπούτο του, διασκευάζοντας μια πρόσφατη ταινία του Ολιβιέ Μασέ Ντεπάς
Ο Αντρέι Τανάσε βρίσκει το κατάλληλο έδαφος για να θίξει μια σειρά από ζητήματα που αφορούν στη σύγχρονη ρουμανική πραγματικότητα
Ο ισπανός σκηνοθέτης τιμά αγαπημένα φιλμ του κλασικού Χόλιγουντ και ταυτόχρονα ξετυλίγει την προσφιλή θεματολογία του, βάζοντας ξανά σε περίοπτη θέση τις αγαπημένες του γυναίκες
Τι είπε ο ηθοποιός στην πρεμιέρα της νέας του ταινίας
Πανόραμα αστέρων στη Μόστρα - Τα highlights και οι ελληνικές συμμετοχές
To επίσημο τρέιλερ της Warner Bros
Óταν η πραγματικότητα γίνεται πιο ανατριχιαστική από τη φαντασία
Συμμετέχει στο διαγωνιστικό πρόγραμμα του 81ου Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου
Eπιστρέφει με το πιο πλούσιο πρόγραμμα στην ιστορία του
Bασισμένο στο ομώνυμο μπεστ σέλερ του Ρόμπερτ Χάρις
Με ταινίες, πάρτι, παιχνίδια μυστηρίου, λέσχη ανάγνωσης καιγιόγκα ή μήπως με άριες και θέα στην Ακρόπολη; Την Κυριακή που έχει ολόγιομο φεγγάρι, στο ΚΠΙΣΝ και το Μουσείο Μαρία Κάλλας προτάσειςυπάρχουν (και δωρεάν)
Η Ζιλιέτ Μπινός συμπρωταγωνιστεί στην κινηματογραφική διασκευή του ομηρικού έπους
Πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Βενετίας στις 6 Σεπτεμβρίου
Η Κιάρα Μαστρογιάνι έρχεται αντιμέτωπη με την κινηματογραφική και προσωπική κληρονομιά του πατέρα της
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.