- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
«Λεόν»: η ταινία που μας σύστησε τη Νάταλι Πόρτμαν
Θα ήταν αδύνατο να γυριστεί σήμερα, μια ταινία σαν κι αυτή
Τι Να Δω Σήμερα: Το «Λεόν» του Λικ Μπεσόν - Η Φωτεινή Αλευρά διαλέγει την ταινία της ημέρας στη νέα στήλη του athensvoice.gr
Με αφορμή τα γενέθλια του Λικ Μπεσόν βλέπουμε ξανά το «Λεόν». Την ταινία που έχει μείνει χαραγμένη στη μνήμη μας για την γνωριμία μας με την χαριτωμένη και πολύ νεαρή τότε Νάταλι Πόρτμαν, με τις εκπληκτικές υποκριτικές ικανότητες, τα εκφραστικά μάτια και το καθηλωτικό βλέμμα.
Η Ματίλντα (Νάταλι Πόρτμαν) είναι ένα ημιάγριο νεαρό κορίτσι, το οποίο μεγαλώνει απότομα όταν η οικογένειά της δολοφονείται με στυγερό τρόπο από διεφθαρμένους αστυνομικούς της Νέας Υόρκης των οποίων ηγείται, ο υπερβολικός -κατά τόπους- Στάνσφιλντ (Γκάρι Όλντμαν). Βρίσκει καταφύγιο στο γειτονικό διαμέρισμα του διστακτικού Λεόν, ενός μοναχικού επί πληρωμή δολοφόνου, εισβάλλει στη ζωή του, ζητά να γίνει μαθητευόμενή του και να αγοράσει συμβόλαιο θανάτου για τον Στάνσφιλντ και τη συμμορία του.
Τι να πρωτοδιαλέξει κανείς για να θυμηθεί από την φιλμογραφία ενός από τους σημαντικότερους κινηματογραφιστές της Ευρώπης; Το «Μια Νύχτα στον Υπόγειο», «Το Απέραντο Γαλάζιο», «Το Πέμπτο Στοιχείο»; Εμείς διαλέγουμε το «Λεόν» και καθώς το βλέπουμε ξανά -πάνω από είκοσι πέντε χρόνια μετά την πρεμιέρα του- είναι αναπόφευκτη η σκέψη πως θα ήταν αδύνατο να γυριστεί σήμερα, μια ταινία σαν κι αυτή.
Ο Γάλλος σκηνοθέτης ίσως μας υπενθυμίζει λίγο περισσότερο από ότι αντέχουμε, πως η Ματίλντα είναι γένους θηλυκού, παρά το τρυφερό της ηλικίας της και δεν είναι λίγες οι σκηνές στις οποίες κυριαρχεί ένας υποβόσκων ερωτισμός, στον οποίο ο Λεόν (Ζαν Ρενό) ποτέ δεν υποκύπτει. Είναι ένα σημείο πάνω στο οποίο,πολύ περισσότερο σήμερα από ποτέ, εγείρονται πολλές ενστάσεις. Και είναι πάντα μια θετική εξέλιξη, ο κινηματογράφος και η τέχνη εν γένει να γίνονται αφορμή για να βρίσκουν αυτά τα θέματα το δρόμο τους προς τον δημόσιο διάλογο.
Ωστόσο, ας μην ξεχνάμε πως το «Λεόν» είναι μια ταινία γυρισμένη το 1994, μέσα σε ένα άλλο κοινωνικό πλαίσιο κι ας μην χάνουμε το κεντρικό θέμα της ταινίας, το οποίο δεν είναι άλλο από το ότι οι άνθρωποι μπορούν να σώσουν ο ένας τον άλλο. Πως δεν είναι φτιαγμένοι για την απομόνωση και την μοναξιά, πως ακόμη κι αν δεν το καταλαβαίνουν έχουν ανάγκη την επαφή, τη φιλία καιτη συντροφικότητα. Πως όταν τολμούν το αδιανόητο, να ανοίξουν την πόρτα στον συνάνθρωπο για να τον σώσουν, το πιο πιθανό είναι να σωθούν οι ίδιοι.
Ο Λεόν μπορεί να σώζει δυο φορές τη Ματίλντα, μία όταν την παίρνει υπό την προστασία του μετά τον χαμό της οικογένειάς της και μία όταν την φυγαδεύει από το πολιορκημένο και φλεγόμενο διαμέρισμά τους, εκείνη όμως τον σώζει για πάντα. Ο μοναχικός εκτελεστής έχει μετατραπεί σε έναν άνθρωπο που θέλει να γνωρίσει την ευτυχία, που δεν ήξερε ότι είχε ανάγκη, που θέλει να νιώσει τη χαρά της ζωής και να ριζώσει. Της υπόσχεται πως ποτέ δεν θα είναι μόνη. Και είναι αληθινό αυτό το συναίσθημα που έρχεται μετά από μια βαθιά συναισθηματική σύνδεση. Είναι σαν ένα φως που μόλις το δεις, δεν μπορείς να προσποιηθείς ότι είναι αθέατο.
Λεόν (Léon / Léon: The Professional)
Γαλλία, Η.Π.Α., 1994
Δράμα/ Περιπέτεια, 110’
Σκηνοθεσία: Λικ Μπεσόν
Σενάριο: Λικ Μπεσόν
Πρωταγωνιστούν: Ζαν Ρενό, Νάταλι Πόρτμαν, Γκάρι Όλντμαν
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Οι συντελεστές της φιλόδοξης παραγωγής - Πρεμιέρα τον Ιούνιο του 2025
Σε μια θυελλώδη και αποφασιστική ερμηνεία, δεν διστάζει να τσαλακωθεί ολοκληρωτικά
Το φεστιβάλ της Αθήνας, που επιμελείται εδώ και 37 χρόνια ο κριτικός κινηματογράφου Νίνος Φένεκ Μικελίδης, συνεχίζει να αποτελεί πόλο έλξης για όλους τους κινηματογραφόφιλους
Ασπρόμαυρο δράμα που εξιστορεί μια τρυφερή ερωτική ιστορία με πολιτικό στίγμα
Ύστερα από τον θρίαμβο της «Ευτυχίας», ο σκηνοθέτης επιχειρεί ένα ακόμη τολμηρό βήμα
O Τιμ Μίλαντ αναζητά (με όχημα μια σπάνια οικονομία) όλο το πλέγμα των συναισθηματικών δοκιμασιών και της υπόγειας έντασης που «πνίγει» τον ήρωα.
Όλα όσα είπαμε με την ηθοποιό για την ταινία «Ο Νόμος του Μέρφυ», την κωμωδία και τον κινηματογράφο
Ο κορυφαίος θεσμός της έβδομης τέχνης που αγαπούν μικροί και μεγάλοι
Οι πρόβες του «A spartan dream»
Από 28 Νοεμβρίου έως 1 Δεκεμβρίου 2024, με ελεύθερη είσοδο επιστρέφει το 8ο Φεστιβάλ για την Ισότητα και στον κινηματογράφο
Στην ταινία θα εμφανιστούν επίσης οι Κόλμαν Ντομίνγκο και Έμιλι Μπλαντ
Με επίκεντρο την αστυνομία του Λος Άντζελες - Οι πρώτες πληροφορίες
Η έβδομη τέχνη μπορεί να αποτυπώσει ακόμη και τα πιο σύνθετα ζητήματα
Σημαντική διάκριση για τους πρωταγωνιστές του πολυαναμενόμενου «The Brutalist»
«Είναι δύσκολο να ζεις με εμφύσημα. Δυσκολεύομαι ακόμα και να πάω από τη μία άκρη του δωματίου στην άλλη. Είναι λες και περπατάς με μια πλαστική σακούλα γύρω από το κεφάλι σου»
Παίρνει τη σκυτάλη από τη δίχρονη παρουσία του Τζίμι Κίμελ
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.