Μια ταινία χωρίς προδιαγραφές που ήρθε από το πουθενά και έχει βαλθεί να κατακτήσει όλο τον κόσμο. Ξεκινώντας πριν από λίγους μήνες από το φεστιβάλ του Σάντανς, όπου απέσπασε διθυραμβικές κριτικές, η ταινία του αμερικανού Άρι Άστερ χτίζει το μύθο της σταθερά και μεθοδικά ως «ο Εξορκιστής της νέας γενιάς». Όσο κι αν είναι υπερβολική –αν όχι προσβλητική για το αριστούργημα του Φρίντκιν– μια τέτοια σύγκριση, δίνει το στίγμα μιας υποβλητικής ταινίας (άλλα όχι τόσο τρομακτική όσο νομίζει ο θεατής) που δεν έχει σκοπό να κάνει τον μπαμπούλα αλλά να διατυπώσει μερικά ζόρικα σχόλια γύρω από την έννοια της οικογένειας. Το ξεκίνημα του έργου γίνεται από ρεαλιστική βάση και δεν παραδίνεται εύκολα στα καλέσματα του υπερφυσικού, παρότι το φλερτ με μια άλλη… διάσταση είναι ένα από τα βασικά μοτίβα του.
Η ηρωίδα της Κολέτ (που μετά την «Έκτη αίσθηση» βάζει το όνομά της δίπλα σε άλλο ένα θρίλερ που θα γίνει κλασικό) είναι μια καλλιτέχνιδα που ειδικεύεται στις μινιατούρες. Ο τρόπος που δημιουργεί σχολαστικά και με ακρίβεια τις μικρές κοινωνίες που κατασκευάζει, δείχνει πώς περίπου λειτουργεί και η δική της οικογένεια: με αυστηρότητα και δίχως αγάπη ή τρυφερότητα. Η οικογένεια, λοιπόν, είναι το θέμα του φιλμ; Ναι και όχι, απαντά ο σκηνοθέτης. Οι επιλεκτικές σχέσεις (γνωστή η φράση «ποιο παιδί σου αγαπάς περισσότερο;»), τα προσωπικά απωθημένα, οι ενοχές και οι ανομολόγητες αλήθειες –τρομερή η σκηνή που η Άνι ομολογεί στον γιο της πως θα προτιμούσε να μην τον έχει γεννήσει– μετατρέπονται σε πολεμικό πεδίο για τα μέλη της οικογένειας από όπου δύσκολα θα βγει κάποιος νικητής.
Ο νεοφερμένος Άστερ (άριστη η σκηνοθεσία του με κάποιες σκηνές σπάνιας δεξιοτεχνίας να δείχνουν το ταλέντο του) καταφέρνει να παραπλανήσει τον θεατή, καθώς σκεπάζει το θρίλερ του με την ένδυση της δραματικής ιστορίας με κοινωνικό προφίλ και τα έντονα ψυχολογικά τραύματα της ηρωίδας. Όλα λοιπόν οδεύουν καλώς στο φιλμ, αλλά στο τέλος ο Άστερ μάς τα χαλάει κλείνοντας κάπως άγαρμπα την ιστορία του. Σαν να θέλει να δικαιολογηθεί για όλες τις προηγούμενες «εξυπνάδες» του προβαίνει σε ένα τραβηγμένο φινάλε που του λείπει το βάρος που συνδέει άρτια το κοινωνικό θέμα (η κρίση της οικογένειας), το υπαρξιακό ζήτημα (τι κάνεις όταν συνειδητοποιείς ότι δεν είσαι ο κατάλληλος γονιός που φανταζόσουν και επιπλέον δεν έχεις τα παιδιά που ονειρευόσουν;) και το μεταφυσικό θρίλερ.
Ακόμη κι έτσι, πάντως, η «Διαδοχή» είναι από τα κινηματογραφικά events της χρονιάς. Ακόμη κι αν δεν τρελαθείς μαζί της, καταφέρνει να σε στοιχειώνει για καιρό μετά από την παρακολούθησή της.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
«Είμαι αρκετά καλά. Μπορώ να συνεχίσω τη θεραπεία και τα φάρμακά μου», είπε ο 35χρονος ηθοποιός
Όλα όσα χρειάζεται να γνωρίζετε
Η ταινία που είναι υποψήφια σε 15 κατηγορίες
Η νέα χρονιά ξεκινά κινηματογραφικά πολύ δυνατά
Ένα κλειστοφοβικό θρίλερ που λαμβάνει χώρα στα 30 χιλιάδες πόδια
«Δεν ήθελα να κάνω την καθαρή χολιγουντιανή έκδοση της ταινίας», δήλωσε ο 62χρονος σκηνοθέτης
Ο ηθοποιός και παραγωγός απειλεί με αποκαλύψεις που θα σοκάρουν
Συνδυάζει live-action στοιχεία με ψηφιακό animation
Άντριου Γκάρφιλντ, Άνια Τέιλορ-Τζόι, Μισέλ Γιό και άλλοι
Οι εντυπώσεις που μάς άφησε η πολυσυζητημένη ταινία
Η απεικόνιση του βρετανού ποπ σταρ του ως ψηφιακή μαϊμού σε όλη τη διάρκεια της ταινίας δεν αποτελεί μονάχα μια τολμηρή καλλιτεχνική επιλογή
Στη σκιά της υπόθεσης Λάιβλι
Οι πολιτικοί της νησιωτικής χώρας έχουν εξοργιστεί από την «ασέβεια» του 87χρονου σκηνοθέτη
Ο δημιουργός της επιτυχημένης σειράς αποκάλυψε ότι το franchise θα συνεχιστεί
Θα ενσαρκώσει τον χαρακτήρα στο «Supergirl: Woman of Tomorrow» του 2026
Όχι μόνο ο Ντίλαν «έπαιξε» όλη την ταινία, αλλά πρόσθεσε και τις δικές του πινελιές στο σενάριο
Μέρος των γυρισμάτων έγιναν στην Πειραιώς 260
Η πρώτη αγγλόφωνη παραγωγή του διάσημου Μεξικανού σκηνοθέτη μετά το Revenant του 2015
Έφτασε τα όριά του ο ασταμάτητος action star;
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.