Τα ηλιοτρόπια του Μίλτου Γκολέμα
«Περίεργο να μην υπάρχει στο αχανές στερέωμα αστερισμός του Ηλιοτρόπιου»
Μίλτος Γκολέμας - «Τα Ηλιοτρόπια» στην γκαλερί Ζουμπουλάκη: Η Ζυράννα Ζατέλη γράφει για τους πίνακές του.
Ηλιοτρόπια που μοιάζουν να μιλούν δυνατά, απλωμένα χωράφια, φως ακόμα και μέσα στη βουβή, βαθιά νύχτα. Ο Μίλτος Γκολέμας στη νέα του έκθεση «Τα Ηλιοτρόπια» επιστρέφει στη φύση. Στα δύο χρόνια της περιόδου καραντίνας επιδίωξε και την έφερε μέσα στο εργαστήριό του. Η ευεργετική, καθολική επίδρασή της στο έργο του γίνεται απολύτως εμφανής. Τα ηλιοτρόπια αναπνέουν και μέσω αυτών και ο άνθρωπος. Με τη χαρακτηριστική του τεχνοτροπία μετατρέπει τον καμβά σε σκηνικό όπου η ανθρώπινη παρουσία φανερώνεται μόνο μέσω του θεατή που παρατηρεί και συμμετέχει μυσταγωγικά. Στην πέμπτη του ατομική έκθεση στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη θα παρουσιάσει καμβάδες μεγάλων κυρίως και ορισμένους πολύ μικρών διαστάσεων, με λάδια και άμμο.
Η συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη γράφει για τους πίνακες του Μίλτου Γκολέμα
«Περίεργο να μην υπάρχει στο αχανές στερέωμα αστερισμός του Ηλιοτρόπιου. Να μην υπάρχει επίσης, εξ όσων γνωρίζουμε, κάποιος μύθος στις παραδόσεις των λαών για ένα φυτό τόσο εμβληματικά συνδεδεμένο με την πορεία του ήλιου: ηλιοστρόφι, ηλιόχορτο, ηλιόδρομο… Εκτός κι αν είναι τόσο “κρυφός” ένας τέτοιος μύθος όσο και ο μυχός του ηλιοτρόπιου, το φυλλοκάρδι του.
Στα ηλιοτρόπια του Γκολέμα, από την πρώτη στιγμή που τα είδα στο εργαστήρι του, μια παγερή μέρα του Μάρτη, αυτό που διέκρινα ή συναισθάνθηκα ήταν ακριβώς το παραμέσα και αθέατο μιας ενόργανης ύλης, που συνήθως την παίρνουμε είδηση μόνο κατά την εποχή της δοξαστικής ανθοφορίας της: εκείνη η εκθαμβωτική, σχεδόν αβάσταχτη ομορφιά που μας γονατίζει στη θέα, λόγου χάριν, ενός απέραντου αγρού με ηλιοτρόπια.
Δοξαστικά είναι κι εδώ, και με το παραπάνω, “φυτεμένα” σε αυτούς τους πίνακες με μαστοριά ανυπολόγιστη, μόνο που εδώ μοιάζει να τα συνέχει μια μελαγχολική διάθεση πέραν πάσης εποχής και ώρας, είτε μεσουρανούντος του ηλίου είτε δύοντος. Το γαρ της τέχνης, θα λέγαμε, η μετουσίωση του πραγματικού σε μια απεικόνιση παγιωμένη μεν αλλά βαθιά αισθαντική, “ζωντανεμένη” αφ’ εαυτής και ιριδίζουσα.
Πώς γίνεται να ιριδίζει κάτι που διαπνέεται από μια γαλήνια μοναχικότητα και περισυλλογή, σε τούτο δεν θα μπορούσε, φαντάζομαι, να απαντήσει ούτε ο ίδιος ο ζωγράφος – αυτός και η ψυχή του, το παραμέσα και αθέατο… Κι είναι ό, τι ακριβώς μεταγγίζεται σε αυτά τα ηλιοτρόπια, είτε πλημμυρίζουν τον τόπο –τον πίνακα– μες στη μεθυστική ημερήσια αίγλη τους, ως επί γης παρανυφάκια του ηλίου, είτε σαν κεκλιμένες κεφαλές και κεφαλάκια μες στο βαρύ σύθαμπο, στα όρια του πένθους, της ελεγείας, ή κιόλας μέσα σε μπλάβες γητεμένες νύχτες – ποτέ ένα μαύρο δεν ήταν τόσο μπλε, και αντιστρόφως.
Άλλωστε ο υπαινιγμός μετράει, αυτό που κρύβεται μέσα στο ίδιο το φανέρωμά του».
Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση στο City Guide της Athens Voice.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι μπορούμε να δούμε σε μουσεία, γκαλερί, χώρους τέχνης και μεγάλα ιδρύματα
Πέρασε χρόνια μαζί του στο Μπορντό
Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε στον IANO η παρουσίαση του δίγλωσσου λευκώματος AGGELIKA KOROVESSI Γλυπτική / Sculpture
Η λειτουργία του ονείρου μέσα από μια εντυπωσιακή εγκατάσταση
Η Αμερικανίδα επιμελήτρια έχει αναγνωριστεί για το έργο της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σικάγο
Διίστανται οι απόψεις για την ερμηνεία του - Tα σχόλια στα social media
Έργα τέχνης ζεσταίνουν τις καρδιές των επισκεπτών και γίνονται παράθυρα ελπίδας και χαμόγελα σε στιγμές αγωνίας
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.