H Κατερίνα Ζαχαροπούλου με χαρακτικά στην Crux
Γιατί ασχολήθηκε αυτή τη φορά με την χαρακτική. Τι λέει για τα έργα της η γνωστή συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη
Κατερίνα Ζαχαροπούλου: στην Crux Galerie στο Κολωνάκι η νέα της έκθεση με τίτλο «Όταν ο Κόραξ λευκανθεί...»
«Πώς μπορούν να χαραχθούν τα βιώματα, οι απώλειες, ο πόνος, η ίδια η γλώσσα όταν έχουν απομακρυνθεί από την “μητρική στιγμή” και αφήνουν το χρόνο να κάνει τη δουλειά του;». Αυτή η σκέψη καθοδηγούσε το χέρι της Κατερίνας Ζαχαροπούλου στο ατελιέ της τα τελευταία δύο χρόνια. Επιδιώκοντας να αποτυπώσει το ίχνος του τραύματος, η γνωστή εικαστικός άρχισε να πειραματίζεται με την χαρακτική το 2018 στο Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών του Πίνο Παντολφίνι και της Δήμητρας Σιατερλή. Από τις 23 Μαρτίου 2022, η έκθεση με τίτλο «Όταν ο Κόραξ λευκανθεί...” / ”When the Raven turns white...» στην Crux Galerie έρχεται να μας συστήσει τη νέα της ενότητα έργων που έχουν στο επίκεντρό τους την σιωπή και το άφατο.
«Οι άνθρωποι, οι φωνές τους, οι μεταμορφώσεις τους σε πουλιά για την ανάγκη μιας κάποιας λύτρωσης, η αφωνία που μεσολαβεί ανάμεσα, το τραύμα, πολιτισμικό, έμφυλο ή προσωπικό, η αλαλία του ανείπωτου βρίσκονται όλα χαραγμένα σε επιφάνειες, άλλοτε με βαθειά σημάδια άλλοτε δια-τυπωμένα σε λευκά χαρτιά σαν ίχνη που προμηνύουν την ίαση» σημειώνει η ίδια γι’ αυτή τη δουλειά της.
«H θεματολογία πηγάζει από περιστατικά μέσα στα οποία η κραυγή καταστέλλεται ως την ώρα της μεταμόρφωσης, από μορφές που πασχίζουν να μιλήσουν με την ελπίδα ότι θα τους δοθεί ένα πλάγιο βλέμμα».
Στον χώρο της γκαλερί στο Κολωνάκι, λοιπόν, δώδεκα σκαλισμένες μήτρες λινόλεουμ σε διαφορετικά χρώματα, επάνω σε ξύλινα αναλόγια, συνυπάρχουν με μια μεγάλη ενότητα ξηρών εξώγλυφων εκτυπώσεων σε λευκά χαρτιά Fabriano. Έργα που δημιουργήθηκαν με μια μέθοδο της παραδοσιακής τυπογραφίας, όμως εδώ τα γράμματα αντικαθίστανται από γραμμές και μορφές, φράσεις και τραγούδια που μεταμορφώθηκαν σε πουλιά, παιδιά και άνθη. Στίχος από σμυρνέικο τραγούδι και η φράση του τίτλου «όταν ο Κόραξ λευκανθεί…», που συνεχίζει λέγοντας «και η χιών μαυρίσει». Η Ζαχαροπούλου τη δανείζεται για να περιβάλει «το αδιανόητο, το αδιόρατο, τις στοιχειωμένες προσδοκίες που τις περισσότερες φορές έχουν να κάνουν με την αγάπη».
Την ενότητα συμπληρώνουν τρία ζωγραφικά έργα-παιδιά της «Δεκαοχτούρας» που έχει κατά καιρούς δείξει σε διαφορετικές εκδοχές. Η τελευταία παρουσίασή της έγινε το καλοκαίρι του 2017 στην έκθεση «Ο κήπος βλέπει» σε επιμέλεια της Άννας Καφέτση και ήταν προβολές βίντεο πάνω στον κορμό ενός δένδρου με σχέδια από σκηνές παραμυθιών συνοδευόμενα από τη φωνή του πουλιού που ποτέ δεν σταματά να ζητά δικαιοσύνη ενώ θυμάται πως υπήρξε κάποτε άνθρωπος. «Μια φωνή του “Ποτέ” κι’ αυτή», υπογραμμίζει η καλλιτέχνις.
Η Ζυράννα Ζατέλη για την έκθεση της Κατερίνας Ζαχαροπούλου στην Crux Galerie
Η γνωστή συγγραφέας Ζυράννα Ζατέλη είχε την ευκαιρία την τελευταία διετία να δει και να συζητήσει με την Ζαχαροπούλου γι’ αυτές τις δημιουργίες της στο ατελιέ της. Λίγο πριν την αυλαία των εγκαινίων, δίνει τη δική της ματιά πάνω σ’ αυτό το σώμα δουλειάς σημειώνοντας: «Έτυχε κάποτε να δω ένα κομμάτι από κορμό ακακίας σε οριζόντια τομή, όπου πάνω και μέσα του κάποιο προκομμένο σαράκι είχε στήσει ένα απερίγραπτο ταξίδι: μια σειρά από περίτεχνα φαγώματα η εργασία του, δαντελωτά σχέδια και παρασχέδια μιάς μεθόδου που θα την λέγαμε και ζηλευτή. “Σε τρώω, αυτή είναι η φύση μου”, σαν να ψιθύριζε στο ξύλο, “αλλά και σε στολίζω, σε κεντάω- τίποτα δεν γίνεται άγαρμπα σ’ αυτήν την μυστική μοναχική γιορτή μου”. Μια ανάλογη αίσθηση είχα, χρόνια μετά, σκύβοντας να κοιτάξω καλύτερα τις μήτρες των χαρακτικών της Κατερίνας Ζαχαροπούλου “Όταν ο κόραξ λευκανθεί…”. Κάποιο σαράκι, σκέφτηκα, οδηγεί αυτά τα κορίτσια της κάθε ηλικίας να μεταμορφωθούν σε δέντρα, για να μεταμορφωθούν μετά ξανά σε κάτι άλλο, ή να γίνουν μια και καλή πουλιά και να πετάξουν. (Τις δώσει μοι πτέρυγας ωσεί περιστεράς και πετασθήσομαι και καταπαύσω;) Οι αχνές φιγούρες που προέκυψαν από μια τέτοια χειρωνακτική επίπονη περιπέτεια, με το λευκό να αναγράφεται πάνω στο λευκό, δεν φαίνεται να απέχουν ιδιαίτερα από το ίχνος που αφήνει ένα πουλί –το πέταγμά του– πάνω στο σύννεφο».
INFO:
Κατερίνα Ζαχαροπούλου, «Όταν ο Κόραξ λευκανθεί...” / ”When the Raven turns white...»
Crux Galerie, Σέκερη 4, Κολωνάκι, 2139458911
Διάρκεια έκθεσης: 23 Μαρτίου– 14 Μαϊου, 2022
Εγκαίνια: Τετάρτη 23/03, 16:00 – 21:00
Ημέρες και ώρες λειτουργίας: Πέμπτη 17:00 – 21:00, Παρασκευή 17:00 – 21:00 και Σάββατο 13:00 - 17:00
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι μπορούμε να δούμε σε μουσεία, γκαλερί, χώρους τέχνης και μεγάλα ιδρύματα
Πέρασε χρόνια μαζί του στο Μπορντό
Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε στον IANO η παρουσίαση του δίγλωσσου λευκώματος AGGELIKA KOROVESSI Γλυπτική / Sculpture
Η λειτουργία του ονείρου μέσα από μια εντυπωσιακή εγκατάσταση
Η Αμερικανίδα επιμελήτρια έχει αναγνωριστεί για το έργο της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σικάγο
Διίστανται οι απόψεις για την ερμηνεία του - Tα σχόλια στα social media
Έργα τέχνης ζεσταίνουν τις καρδιές των επισκεπτών και γίνονται παράθυρα ελπίδας και χαμόγελα σε στιγμές αγωνίας
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.