Ο Νίκος Φλώρος και η έκθεση «Ήρωες από Μέταλλο» στην Καλαμάτα
Τα έργα, κοστούμια και προσωπογραφίες από ανακυκλωμένο μέταλλο, είναι εμπνευσμένα από την Ελληνική Επανάσταση
Ο Νίκος Φλώρος παρουσιάζει την επετειακή έκθεση «Ήρωες από Μέταλλο» στον χώρο της Συλλογής Βικτωρία Γ. Καρέλια στην Καλαμάτα, από τις 19 Σεπτεμβρίου.
Ο Νίκος Φλώρος, ένας από τους πιο σημαντικούς σύγχρονους διεθνούς φήμης γλύπτες τα έργα του οποίου έχουν παρουσιαστεί σε παλάτια της Ευρώπης, μουσεία, ιδρύματα και γκαλερί του κόσμου, επιστρέφει με τη νέα του έκθεση «Ήρωες από Μέταλλο» («Heroes Made of Metal»). Η έκθεση φιλοξενείται στο Μουσείο Ελληνικών Ενδυμασιών «Βικτωρία Γ. Καρέλια» στην Καλαμάτα και τα εγκαίνια θα πραγματοποιηθούν την Κυριακή 19 Σεπτεμβρίου 2021. Η έκθεση θα παραμείνει ανοιχτή μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2021 ενώ στη συνέχεια θα ταξιδέψει στο εξωτερικό.
Υποστηρίζοντας ότι «Η Τέχνη είναι Μία» και αδιαίρετη, ο εικαστικός καλλιτέχνης που από πολύ νωρίς αισθάνθηκε ενστικτωδώς την ανάγκη να εκφραστεί καλλιτεχνικά, υπηρετεί σήμερα τη γλυπτική, την τέχνη που από χρόνια έχει κατακτήσει το ενδιαφέρον και την προσήλωσή του στο να την κατανοήσει καλύτερα και να την εξελίξει.
Μετά από πολλές επιτυχημένες εκθέσεις σε Ευρώπη, Αμερική και Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, ο διάσημος γλύπτης εκθέτει ξανά έργα του στην Ελλάδα στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 χρόνων από την ελληνική επανάσταση. Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι ο καλλιτέχνης είναι απόγονος επαναστατών και ηρώων του απελευθερωτικού αγώνα, με προεξάρχοντα τον συνονόματό του οπλαρχηγό Νίκο Φλώρο, που έδωσε τη ζωή του στη μάχη των Αθηνών εναντίον των Οθωμανών. Ο δρόμος στην Αθήνα που φέρει το όνομα του οπλαρχηγού, γεμίζει με υπερηφάνεια τον καλλιτέχνη κάθε φορά που τον διαβαίνει.
Αποτέλεσμα πολυετούς δουλειάς με σαφή στόχευση, η επετειακή έκθεση «Ήρωες από Μέταλλο» αποτελεί την υλοποίηση μιας ιδέας που είχε ο γλύπτης πριν τέσσερα χρόνια και υλοποιήθηκε τη φετινή χρονιά – ορόσημο στην ιστορία της χώρας μας. Το γεγονός ότι απεικονίζονται υπαρκτές ηρωικές προσωπικότητες, είναι κάτι που προβλημάτισε τον δημιουργό κατά τη διάρκεια της σκληρής δουλειάς που απαιτήθηκε για την ολοκλήρωση του έργου. «Καθώς τα έργα αναπαριστούν ήρωες που έχει εξυμνήσει η παγκόσμια κοινότητα, η δουλειά που έπρεπε να κάνω ήταν πολυδιάστατη. Προϋπέθετε ιστορική έρευνα, μελέτη απομνημονευμάτων αλλά και χρόνο. Χρόνο να αφουγκραστώ το χαρακτήρα και τα συναισθήματα αυτών των ηρώων ώστε να τα αποτυπώσω στα έργα μου», εξομολογείται ο καλλιτέχνης.
Αυτό που συνιστά την υπογραφή του καλλιτέχνη, είναι η ιδιαιτερότητα της τεχνικής του όπως την κατοχύρωσε στη Νέα Υόρκη και αφορά στην πρώτη ύλη που χρησιμοποιεί και στον τρόπο που την αξιοποιεί: συλλέγει κουτάκια αναψυκτικών, μετατρέπει το αλουμίνιο σε ίνες και τις ίνες σε «μεταλλικό ύφασμα». Ο επισκέπτης της έκθεσης θα βρεθεί μπροστά σε μια σειρά από μεγάλα ψηφιδωτά – γλυπτά κοστούμια και πορτραίτα ηρώων – που ο καλλιτέχνης έχει κατασκευάσει αποκλειστικά από το ανακυκλώσιμο αλουμίνιο αυτών των κουτιών μέσα από μια ιδιαίτερα δύσκολη και χρονοβόρα διαδικασία. Παράλληλα, τα εντυπωσιακά χρώματα που αξιοποιεί, αντικατοπτρίζουν τη φύση και την υπόσταση του κάθε ιστορικού προσώπου ή αντικειμένου που αναπαριστούν. Με την καινοτόμο τέχνη του, ο γλύπτης ουσιαστικά προσωποποιεί το άυλο, «μεταλλάσσοντας εξονυχιστικά την “ταπεινή” ύλη, σε θροΐζοντα ατλαζωτά υφάσματα, γεμάτα υπέρλαμπρες διαμαντοπελεκητές ψηφίδες». Την επιμέλεια της έκθεσης έχει αναλάβει ο Αριστοτέλης Καραντής ενώ τα κείμενα του οδηγού υπογράφει η Κατερίνα Κοσκινά.
Καθώς εισέρχεται ο επισκέπτης στο μουσείο, βλέπει στον προθάλαμο, τη γλυπτή ενδυμασία της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας, ένα έργο ύψους λίγο πάνω από δυόμιση μέτρα, σίγουρα πολύ επιβλητικό. Στην πρώτη αίθουσα του ισογείου, η Δέσπω Τζαβέλα, δεσπόζει σε ανάγλυφο πορτραίτο ανάμεσα στις παραδοσιακές ενδυμασίες της Πελοποννήσου, τμήμα της μόνιμης συλλογής του μουσείου. Στα δεξιά μας βλέπουμε την εντυπωσιακή λόγω των έντονων χρωμάτων και του μεγέθους (1,90 εκ. ύψος) γλυπτή ενδυμασία της Πανωραίας Χατζηκώνστα, γνωστής και ως «Ψαροκώσταινας», αρχόντισσας από το Αϊβαλί. Στη συλλογή βρίσκεται και η ελληνική σημαία, μόνο που αυτή τη φορά δεν έχει μόνο τα χρώματα της γαλανόλευκής αλλά και το κόκκινο που πρόσθεσε ο Νίκος Φλώρος. Στο κάτω μέρος υπάρχουν ξέφτια, το καθένα από τα οποία συμβολίζει και ένα πλήγμα στη γαλανόλευκη θωριά της.
Ακόμα τρία έργα που εντυπωσιάζουν είναι το ανάγλυφο πορτραίτο του Γέρου του Μοριά κι εκείνο της Λασκαρίνας Μπουμπουλίνας. Το αποκορύφωμα είναι μια γλυπτή αναπαράσταση της έννοιας της Ελευθερίας. Με αυτό τον τρόπο, ο καλλιτέχνης προτρέπει τους επισκέπτες να διεκδικήσουν τη δική τους με κάθε τρόπο.
Το ότι τα έργα της έκθεσης «Ήρωες από Μέταλλο» και οι παραδοσιακές φορεσιές της μόνιμης συλλογής του μουσείο, δεν είναι τυχαίο. Οι συλλογές συνυπάρχουν και συνομιλούν. «Πρόκειται για δύο συλλογές καταπληκτικές που συναγωνίζονται σε φαντασμαγορικότητα, μοναδικότητα και ποιότητα ενώ συνάμα συνυπάρχουν αρμονικά και αλληλοσυμπληρώνονται». Η συλλογή ελληνικών ενδυμασιών, είναι έργο ζωής για τη Βικτωρία Καρέλια και ο υπερσύγχρονος χώρος του μουσείου συνιστά τον ιδανικό καμβά για να αναδειχθούν όλα τα έργα. «Οι δύο συλλογές έχουν κοινό άξονα την ιστορία και την παράδοση δημιουργώντας μία σύμπνοια πατροπαράδοτου και σύγχρονου, παρελθόντος και παρόντος, υφάσματος και μετάλλου».
«Καθότι πηγή έμπνευσης για τον Νίκο Φλώρο αποτέλεσε, εκτός των άλλων, ο εθνικός ποιητής της Ρωσίας, Αλεξάντρ Πούσκιν, τον Νοέμβριο η συλλογή των έργων θα μεταφερθεί στη Μόσχα και έπειτα στην Αγία Πετρούπολη απ’ όπου και θα ταξιδέψει σε όλον τον κόσμο εξυμνώντας την Ελλάδα, τον ηρωισμό, την επανάσταση και την Ελευθερία».
Ποιος είναι ο Νίκος Φλώρος
Γεννήθηκε στην Τρίπολη, μεγάλωσε στην Αθήνα, έχει ζήσει και εργαστεί σε έναν μεγάλο αριθμό πόλεων ανά τον κόσμο. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών στο Παρίσι (Ecole des Beaux Arts) καθώς επίσης κλασικό πιάνο και κλασικό θέατρο στην Ελλάδα.
Τα έργα του έχουν εκτεθεί σε όλο τον κόσμο και τα γλυπτά του βρίσκονται σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές. Ενδεικτικά, έχουν φιλοξενηθεί στο Γενικό Προξενείο της Κυπριακής Δημοκρατίας στη Νέα Υόρκη, το Ανάκτορο Χόφμπουργκ στη Βιέννη, το Παλάτι Metropole στο Μόντε Κάρλο του Μονακό, το Δημοτικό Θέατρο στην Μπολόνια της Ιταλίας, τη Ρωσική Ακαδημία Καλών Τεχνών στην Αγία Πετρούπολη, το Εθνικό Μουσείο Γυναικών στις Τέχνες στην Ουάσιγκτον, το Μουσείο Μπενάκη, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, το Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης κ.α. Το εκπαιδευτικό σύστημα της Βραζιλίας περιλαμβάνει την τέχνη του στα εγχειρίδια διδασκαλίας ενώ ακόμα ένα σημαντικό επίτευγμα είναι το γεγονός ότι είναι ο μοναδικός καλλιτέχνης που προσκαλέστηκε για να παρουσιάσει το έργο που αφιέρωσε στην Πριγκίπισσα Γκρέις του Μονακό στο Μόντε Κάρλο, κατά τη διάρκεια του διεθνούς αφιερώματος «Γκρέις: Σύμβολο Αλλαγής» υπό την αιγίδα του Πρίγκιπα Αλβέρτου ΙΙ του Μονακό.
Τα γλυπτά κοστούμια που δημιουργεί ξεχωρίζουν για τα πρωτότυπα σχέδια και τη χρήση υλικών της καθημερινότητας όπως εφημερίδες και κουτιά αλουμινίου τα οποία μετατρέπει σε νέο υλικό που μοιάζει με ύφασμα. Αυτή η μέθοδος δημιουργήθηκε και κατοχυρώθηκε με δίπλωμα ευρεσιτεχνίας από τον εικαστικό, το 2013.
Info: Νίκος Φλώρος, Ήρωες από Μέταλλο. Συλλογή Βικτωρία Γ. Καρέλια Σταδίου 64, Καλαμάτα. Για περισσότερες πληροφορίες, δείτε εδώ.
19/9, στις 11.30 π.μ. Η έκθεση θα είναι ανοιχτή στο κοινό μέχρι τις 31/10/2021
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Τι μπορούμε να δούμε σε μουσεία, γκαλερί, χώρους τέχνης και μεγάλα ιδρύματα
Πέρασε χρόνια μαζί του στο Μπορντό
Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε στον IANO η παρουσίαση του δίγλωσσου λευκώματος AGGELIKA KOROVESSI Γλυπτική / Sculpture
Η λειτουργία του ονείρου μέσα από μια εντυπωσιακή εγκατάσταση
Η Αμερικανίδα επιμελήτρια έχει αναγνωριστεί για το έργο της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σικάγο
Διίστανται οι απόψεις για την ερμηνεία του - Tα σχόλια στα social media
Έργα τέχνης ζεσταίνουν τις καρδιές των επισκεπτών και γίνονται παράθυρα ελπίδας και χαμόγελα σε στιγμές αγωνίας
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Μέχρι σήμερα έχουν εντοπιστεί μόλις έξι αυθεντικές φωτογραφίες του γάλλου ποιητή
Δυο εκθέσεις σύγχρονης τέχνης, μια έκθεση φωτογραφίας και ντοκιμαντέρ και ένα μεγάλο αφιέρωμα στη Τζούλια Δημακοπούλου
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.