Τροία: Μύθος και Πραγματικότητα
Ο Αχιλλέας, ο Έκτορας, η Ελένη και ο Οδυσσέας είναι οι μεγάλοι πρωταγωνιστές μιας σπουδαίας έκθεσης στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου
Η έκθεση «Τροία: Μύθος και Πραγματικότητα» εγκαινιάστηκε στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου και θα διαρκέσει μέχρι τις 8 Μαρτίου.
Σε μια αίθουσα του Βρετανικού Μουσείου όπου φιλοξενείται η έκθεση «Τροία: Μύθος και Πραγματικότητα» υπάρχει ένας αμφορέας του 530 π.Χ. όπου εικονίζεται ο Αχιλλέας να βυθίζει το δόρυ του στο στήθος της βασίλισσας των Αμαζόνων, Πενθεσίλεια. Η επιδερμίδα της είναι λευκή σαν το χιόνι, η πανοπλία του κατάμαυρη −το κοντράστ είναι δραματικό− όμως τότε ακριβώς ο Αχιλλέας σηκώνει το βλέμμα και τα μάτια τους συναντιούνται. Έρωτας με την πρώτη ματιά; Στην κυριολεξία. Όμως την ίδια στιγμή που ο Αχιλλέας ερωτεύεται κεραυνοβόλα την Πενθεσίλεια, εκείνη −χτυπημένη θανάσιμα από το δόρυ του− σβήνει στην αγκαλιά του. Αυτή λοιπόν είναι η Τροία και τα έχει όλα: έρωτα και θάνατο, κουράγιο και πάθος, βία και εκδίκηση, θρίαμβο και τραγωδία, η ανθρώπινη κατάσταση όπως την τραγούδησε ο Όμηρος στην Ιλιάδα και την Οδύσσεια.
Αυτή η λαμπρή έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου και θα διαρκέσει μέχρι τον Μάρτιο, αποτελείται από τρία μέρη. Στο πρώτο έχουμε την Τροία του αρχαίου κόσμου −από ένα παλιό κύπελλο του 740 Π.Χ. μέχρι και τη ρωμαϊκή εποχή−, ένα θαυμάσιο τραπέζι του 140μ.Χ. με σκηνές από την Οδύσσεια και θυμίζει Ιταλική Αναγέννηση. Όμως υπάρχουν κι άλλα εκθαμβωτικά εκθέματα γύρω από αυτό που αντιπροσώπευε ο Τρωικός Πόλεμος, το πιο δημοφιλές θέμα για τον αρχαίο κόσμο που ξεκινάει με την αρπαγή της Ελένης από τον Πάρη και την εκστρατεία των Ελλήνων μέχρι την πτώση της Τροίας και την επιστροφή του Οδυσσέα στην Ιθάκη.
Αυτό πάντως που απουσιάζει εδώ είναι η δόξα του πολέμου. Από τις υδατογραφίες της Πομπηίας όπου εικονίζεται η Ελένη να διστάζει να ακολουθήσει τον Πάρη μέχρι τους κύλικες που εικονίζουν τον Αίαντα να αρπάζει από τα μαλλιά την Κασσάνδρα και τον γέρο Πρίαμο που πέφτει στα γόνατα μπροστά στον Αχιλλέα παρακαλώντας τον να πάρει το σώμα του νεκρού Έκτορα, όλες οι εικόνες που περνούν μπροστά από τα μάτια μας δείχνουν ακριβώς τη φρίκη του πολέμου.
Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζονται όλα τα στάδια που οδήγησαν στην ανακάλυψη της ομηρικής Τροίας, μια αναζήτηση που διήρκεσε αιώνες. Μέχρι το 1870 δεν υπήρχαν αξιόπιστα στοιχεία για το πού ακριβώς βρισκόταν η αρχαία Τροία για την οποία μιλούν τα ομηρικά έπη. Εκείνη τη χρονιά ο 49χρονος Ερρίκος Σλήμαν ξεκινά ανασκαφές στον λόφο Χισαρλίκ, στη σημερινή βορειοδυτική Τουρκία. Ακολουθώντας πιστά τις περιγραφές του Ομήρου ο Σλήμαν −με τη βοήθεια του βρετανού αρχαιολόγου Φρανκ Κάλβερτ− κατάφερε να αποδείξει ότι η αρχαία πόλη που βρισκόταν εκεί ήταν το Ίλιον, όπως αναφέρεται στον Όμηρο. Το 1872 ο Ερρίκος Σλήμαν μπορούσε πλέον με βεβαιότητα να πει ότι τα ερείπια τειχών που ήρθαν στο φως ανήκαν στην οχύρωση της ομηρικής πόλης. Από τα σημαντικότερα ευρήματά του ήταν ο επονομαζόμενος «Θησαυρός του Πριάμου», τον οποίο έστειλε αμέσως στη Γερμανία. Σήμερα γνωρίζουμε ότι ο Σλήμαν είχε κάνει λάθος. Τα ευρήματα που θεωρήθηκαν ότι αποτελούν τον Θησαυρό του Πριάμου είναι προγενέστερα του πολιτισμού της Τροίας κατά 1.250 χρόνια.
Στο Βρετανικό Μουσείο, χάρη σε μια μαγνητική επισκόπηση του επικλινούς εδάφους στο οποίο πραγματοποιήθηκαν οι ανασκαφές, απεικονίζονται οι εννέα διαφορετικές διαστρωματώσεις γύρω από την ομηρική Τροία.
Το τελευταίο τμήμα της έκθεσης εξετάζει την επίδραση του Τρωικού πολέμου στον σύγχρονο κόσμο.
Από τον Γουίλιαμ Σαίξπηρ και τη Μάργκαρετ Άτγουντ μέχρι τα γιαπωνέζικα κόμικς, τους πίνακες του Γουίλιαμ Μπλέικ και φυσικά τον κινηματογράφο με τις χολιγουντιανές υπερπαραγωγές όπως η ταινία «Τροία» (2004) όπου πρωταγωνιστούσε ο Μπρατ Πιτ/ Αχιλλέας και ο Έρικ Μπάνα/Έκτορας, είναι προφανές ότι η πιο όμορφη ιστορία του αρχαίου κόσμου εξακολουθεί να γοητεύει και να εμπνέει μέχρι σήμερα λογοτέχνες, καλλιτέχνες και κοινό. Ίσως γιατί, όπως συμβαίνει με όλες τις σπουδαίες ιστορίες, μέσα από τις διηγήσεις του Ομήρου για μυθικούς ήρωες, θεϊκές έριδες και συγκλονιστικές μάχες, είναι τα μικρά, καθημερινά στιγμιότυπα που διαδραματίζονται στο μεγάλο ταμπλό, τα ανθρώπινα και οικεία αυτά που φωτίζουν κομμάτια και της δικής μας ζωής.
Info: «Τροία: Μύθος και Πραγματικότητα», Βρετανικό Μουσείο, Λονδίνο, έως τις 8 Μαρτίου 2020
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Η αναδρομική του έκθεση «Shut your eyes and see» στο Μουσείο Β. & Ε. Γουλανδρή είναι γεμάτη φως, neon και κρυφά ή φανερά μηνύματα
Πρόκειται για ένα από τα ελάχιστα σωζόμενα έργα του που για δεκαετίες ήταν κρυμμένο
Εστιάζει στη σχέση του με τη γαλλική πρωτεύουσα και την περίοδο που συναντήθηκε με τους Τζιακομέτι και Πικάσο
Η έκθεσή της Terra Cognita είναι ένα προσκύνημα σε άγνωστους τόπους
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Τι θα δούμε σε γκαλερί και σε χώρους τέχνης της Αθήνας;
Είναι το μεγαλύτερο ποσό που έχει δοθεί ποτέ για σουρεαλιστικό πίνακα
Ο καλλιτέχνης μάς μυεί στη βεξιλολογία μέσα από την έκθεση Waving Through Folklore
Μεταξύ άλλων, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση με αφορμή την επέτειο των 100 ετών από την έκδοση του πρώτου «Μανιφέστου του Σουρεαλισμού
Η έκθεση φιλοξενείται στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, στην Αθήνα
Μιλήσαμε με την εικαστικό για το δαιδαλώδες ασπρόμαυρο installation που εγκαινιάζει αύριο
Ποιες εκθέσεις κάνουν εγκαίνια αυτές τις μέρες σε μεγάλα μουσεία και γκαλερί της Αθήνας
«Η αρχαία ελληνική τέχνη διδάσκει την αρμονία, που είναι το ζητούμενο στη ζωή και την τέχνη»
Oκτώ τουλάχιστον συντηρητές εργάζονται για χρόνια
Εκτίθενται έργα των Ηλία Μακρή, Ανδρέα Πετρουλάκη και Στάθη Σταυρόπουλου («Στάθης»)
Γνωστός για τα πορτρέτα του και για τις σκηνές από το Camden Town στο βόρειο Λονδίνο
Στην γκαλερί Donopoulos International Fine Arts, «ακούγονται» τραγούδια που κάποιοι τα χορεύουν ακόμα στο μπαρ Berlin
Παρουσιάζονται περισσότερα από 100 έργα του δημιουργού που αγαπούσε τον σουρεαλισμό
Ο καλλιτέχνης που έχει χαρακτηριστεί ως το «Φάντασμα της Παλιάς Αμερικής»
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.