- CITY GUIDE
- PODCAST
-
10°
Άναψε ξανά η μαρκίζα για το «Μεγάλο μας Τσίρκο»
Σε ένα πάρκινγκ στη Βικτώρια ο Ζάφος Ξαγοράρης με τον ΝΕΟΝ στήνουν την «Παράσταση»
Κάθε χρόνο ο ΝΕΟΝ χαρίζει ένα έργο στην πόλη. Η σύγχρονη τέχνη «στριμώχνεται» στον πολυσύχναστο δημόσιο χώρο και φέτος συναντά τον Ζάφο Ξαγοράρη σε ένα ερημωμένο οικόπεδο που έγινε -τι άλλο- πάρκινγκ. Πίσω από το τον χώρο του εμβληματικού, αλλά ερειπωμένου θεάτρου Αθήναιον, όπου παρουσιάστηκε το 1973 η παράσταση «Το μεγάλο μας Τσίρκο» στήθηκε ξανά, μετά από πολλά χρόνια, μαρκίζα.
Ο Ζάφος Ξαγοράρης αντλεί την έμπνευσή του από την παράσταση Το Μεγάλο µας Τσίρκο του ποιητή, θεατρικού συγγραφέα και σεναριογράφου Ιάκωβου Καµπανέλλη, η οποία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο θέατρο Αθήναιον στην συμβολή των οδών Μάρνη και Πατησίων. Η εγκατάσταση «Η Παράσταση» είναι το πρώτο μέρος του πρότζεκτ που θα ολοκληρωθεί την άνοιξη του 2017 με μια ταινία και ένα βιβλίο. Είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιας έρευνας του καλλιτέχνη που μελετά τον αντίκτυπό που είχε το ανέβασμα του έργου το 1973 στην πολιτιστική ιστορία της Ελλάδας.
Η αναφορά στο ιστορικό αυτό έργο αποβλέπει στην υπενθύμιση ερωτημάτων σχετικά με το ρόλο των καλλιτεχνών σε περιόδους κρίσης, τη δυνατότητα συνεργασίας μεταξύ των διαφορετικών καλλιτεχνικών εκφάνσεων και τέλος την ιστορία του θεάτρου του τόπου μας και την ετοιμότητα των ανθρώπων του να αντιστέκονται ή να επηρεάζουν την κοινωνική πραγματικότητα.
Όπως αναφέρει και η Κατερίνα Γρέγου, επιμελήτρια του Έργο στην Πόλη 2016: «Το έργο προκαλεί τόσο στους πεζούς, όσο και στα διερχόμενα αυτοκίνητα μια στιγμιαία αναγνώριση, αλλά ταυτόχρονα και αιφνιδιασμό που αναστέλλει τη δυσπιστία και γεφυρώνει απρόσμενα παρελθόν και παρόν».
«Παρότι η παράσταση πήρε ανάμικτες κριτικές (ο Καμπανέλλης επικρίθηκε για λαϊκισμό, μελοδραματισμό, διδακτικό ύφος και απλοϊκούς συμβολισμούς), αυτό δεν μειώνει τη σημασία του έργου, η επιτυχία και η απήχηση του οποίου μπορεί να ιδωθεί ως μια από τις σπουδαιότερες εκφάνσεις μαζικής πολιτικής κινητοποίησης την περίοδο της δικτατορίας και παράδειγμα μιας από τις λίγες πολιτικές συναθροίσεις της εποχής. Στο πρόγραμμα της παράστασης, ο Γιώργος Κουμάντος σημείωνε πως το έργο “ανασύρει στιγμές από το παρελθόν μας για να μας βοηθήσει σε μια δύσκολη στιγμή στο παρόν”. Αντίστοιχα, η αναδρομή του Ξαγοράρη στο σημαντικό εκείνο πολιτιστικό γεγονός μάς καλεί να ξαναδούμε τη σημασία του από τη σημερινή σκοπιά», σημειώνει.
Μιλήσαμε με τον Ζάφο Ξαγοράρη προκειμένου να μάθουμε περισσότερα:
Πού βρίσκεται η πολιτική τέχνη σήμερα στην Ελλάδα και πόσο την έχουμε ανάγκη;
Τα χαρακτηριστικά μιας τέχνης η οποία θα μπορούσε να απευθυνθεί στους πολίτες και να τους κινητοποιήσει σε μια προσπάθεια αλλαγής ή διεκδίκησης ευρύτερων κοινωνικών αιτημάτων είναι σήμερα αρκετά διαφορετικός από την δεκαετία του ’70. Ο έμμεσος χαρακτήρας των εικαστικών τεχνών, καθώς και άλλων καλλιτεχνικών περιοχών, η διατύπωση λόγων που καθυστερούν να φτάσουν στους παραλήπτες τους ή η απουσία δυνατότητας αναγνώρισης είναι χαρακτηριστικά που εμποδίζουν ό,τι ήταν δυνατό σε, συγκεκριμένα τουλάχιστον, ιστορικά παραδείγματα. Τα καλλιτεχνικά έργα που βρίσκονται στην πόλη, όπως η σειρά έργων που έχει παρουσιαστεί από τον οργανισμό ΝΕΟΝ, προσπαθούν να γεφυρώσουν την καθυστέρηση αυτή, δημιουργώντας παράδοξες εικόνες οι οποίες σε πρώτη φάση κάνουν τους περαστικούς να αναρωτιούνται, αλλά φιλοδοξούν στη συνέχεια να διευκολύνουν την δυνατότητα συνειδητοποίησης ή ακόμα και μιας ενεργού συμμετοχής.
Τι χαρακτηριστικά θα πρέπει να έχει ένα έργο στις μέρες μας για να λειτουργήσει με τον τρόπο που λειτούργησε «Μεγάλο μας Τσίρκο» το 1973;
Η απόσταση που μας χωρίζει από το 1973 και το ’74 μας δυσκολεύει να δούμε με ευκρίνεια τις λεπτομέρειες του γεγονότος αλλά ταυτόχρονα μας επιτρέπει να δούμε κάποια πράγματα πιο ξεκάθαρα. Η παρουσία συνεργασίας μεταξύ συντελεστών από διαφορετικές περιοχές, η δυνατότητα εκφοράς ενός λόγου με ευρεία εμβέλεια μέσω ενός ταυτόχρονα λαϊκού αλλά και ισχυρά πολιτικού θεάματος, όπως και πολλοί άλλοι λόγοι, μας οδηγούν σε μια νοσταλγική θέαση, αλλά την ίδια στιγμή (τουλάχιστον ελπίζω) αφυπνίζοντάς μας. Αν η ανασύνθεση και το άναμμα της μαρκίζας είναι ένα φάντασμα το οποίο εμφανίζεται και αποχωρεί, τότε η εγκατάσταση είναι ένας από τους πολλούς τρόπους που θα μπορούσαν να συμβάλλουν στο νετάρισμα της θαμπής εικόνας του παρελθόντος εμψυχώνοντάς την.
Πώς ήταν η εμπειρία των συνεντεύξεων με τους συντελεστές της παραγωγής του έργου; Τι θα δούμε στην ταινία και το βιβλίο που θα κυκλοφορήσουν;
Η γνωριμία με κάποιους από τους συντελεστές της παράστασης ήταν για μένα πολύτιμη και έμαθα πολλές λεπτομέρειες οι οποίες φώτισαν την εικόνα που είχα για το ιστορικό γεγονός με πολλούς διαφορετικούς τρόπους. Η σχέση αυτή καθώς και η σχετική έρευνα θα ήθελα να συνεχιστεί για το επόμενο χρονικό διάστημα, έτσι ώστε με την Κατερίνα Γρέγου και την βοήθεια συνεργατών μου να ολοκληρωθεί ένα μικρό φιλμ και μια σχετική έκδοση. Η έρευνα αυτή, όπως είναι φυσικό, δεν γίνεται με καθαρά επιστημονικούς όρους αλλά περισσότερο καλλιτεχνικούς. Νομίζω ότι είναι παράλληλα απαραίτητο να οργανωθούν για το συγκεκριμένο γεγονός του παρελθόντος, αλλά και αντίστοιχα άλλα, πιο εκτεταμένες μελέτες οι οποίες θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν σημαντικές πρωτοβουλίες, όπως το εξαιρετικό αρχείο της Κατερίνας Καμπανέλλη.
Το οικόπεδο του θεάτρου πρόκειται να αξιοποιηθεί από μια πολυεθνική αλυσίδα ξενοδοχείων. Αντί για την πώληση του οικοπέδου στην ξενοδοχειακή αλυσίδα, πώς θα θέλατε να δείτε, ιδανικά, τον χώρο του Αθήναιον;
Η εγκατάσταση αυτή είναι ένα μικρό αφιέρωμα στο Μεγάλο μας Τσίρκο αλλά και ταυτόχρονα ένας αποχαιρετισμός του θεάτρου Αθήναιον. Οι κάτοικοι της συγκεκριμένης περιοχής του κέντρου, αλλά και ολόκληρης της πόλης μας, οφείλουν να διεκδικούν τα εδάφη της και να δοκιμάζουν να ξαναζωντανεύουν τις χρήσεις που κρίνουν ότι είναι απαραίτητες για την καθημερινότητά τους.
Info: Η Παράσταση, έως 29 Δεκεμβρίου 2016, Ηπείρου & 3ης Σεπτεμβρίου 60, neon.org.gr
Πέμπτη-Κυριακή 18.00-21.00 | 24-26 Δεκεμβρίου Κλειστά
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ατομικές ή συλλογικές, σε μεγάλα μουσεία και ιδρύματα ή σε μικρότερους χώρους, δείτε τις εκθέσεις που «κρατάμε» από το έτος που φεύγει
Τι θα δούμε στην ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Τι μπορούμε να δούμε σε μουσεία, γκαλερί, χώρους τέχνης και μεγάλα ιδρύματα
Πέρασε χρόνια μαζί του στο Μπορντό
Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε στον IANO η παρουσίαση του δίγλωσσου λευκώματος AGGELIKA KOROVESSI Γλυπτική / Sculpture
Η λειτουργία του ονείρου μέσα από μια εντυπωσιακή εγκατάσταση
Η Αμερικανίδα επιμελήτρια έχει αναγνωριστεί για το έργο της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σικάγο
Διίστανται οι απόψεις για την ερμηνεία του - Tα σχόλια στα social media
Έργα τέχνης ζεσταίνουν τις καρδιές των επισκεπτών και γίνονται παράθυρα ελπίδας και χαμόγελα σε στιγμές αγωνίας
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Celestial Bodies Guide Us Through Dark Times σημαίνει ελπίδα, καλοσύνη, διαρκής αναζήτηση, κατανόηση και αποδοχή
Ο πίνακας είχε πουληθεί το 1890 σε ιδιώτη και είχε εξαφανιστεί
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.