- CITY GUIDE
- PODCAST
-
12°
Πολιτιστική κληρονομιά: Η επόμενη μέρα μετά την πανδημία
Τι προβλέπουν πέντε σημαντικοί άνθρωποι του κλάδου για το μέλλον της πολιτιστικής κληρονομιάς
The Heritage Management Organization: Πόσο και πώς επηρεάζονται τα Ιδρύματα Πολιτιστικής Κληρονομιάς - Πέντε προσωπικότητες μιλούν για το μέλλον και το στοίχημα του ψηφιακού μετασχηματισμού
Ο κλάδος του Πολιτισμού σε όλο τον κόσμο έχει δεχθεί τεράστιο πλήγμα από την πανδημία. Μνημεία πολιτιστικής κληρονομιάς, αρχαιολογικοί χώροι και μουσεία, ακόμη και μετά το άνοιγμά τους θα αργήσουν να επανέλθουν στην κανονικότητα προκαλώντας δυσκολίες και αβεβαιότητα στους Οργανισμούς που ασχολούνται με τη διαχείριση και την προστασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, ως προς τη λειτουργία και την απασχόληση των υπαλλήλων τους.
Απευθυνθήκαμε στο The Heritage Management Organization, έναν ελληνικό Μη Κερδοσκοπικό Οργανισμό που από το 2008 δραστηριοποιείται στο χώρο της εκπαίδευσης, καλλιεργώντας δεξιότητες σε σημαντικούς διαχειριστές έργων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, που κατέχουν σημαντικές θέσεις στον τομέα του πολιτισμού (υπουργεία, μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι, ακαδημαϊκά ιδρύματα κ.λπ.) σε περισσότερες από 77 χώρες παγκοσμίως, ώστε να μάθουμε τι προβλέπουν σημαντικοί άνθρωποι του κλάδου για το μέλλον της πολιτιστικής κληρονομιάς.
«Τα Ιδρύματα Πολιτιστικής Κληρονομιάς έχουν παραμείνει για πολύ καιρό κλειστά για το κοινό και για όσο καιρό διαρκέσουν οι περιορισμοί στη μετακίνηση, θα πρέπει να βρουν νέους τρόπους να προσελκύσουν το κοινό και να παραμείνουν βιώσιμοι. Η στροφή προς τα ψηφιακά και εικονικά μέσα είναι σαφής» για την Carmen Granito, συντονίστρια της ερευνητικής ομάδας του Interpret Europe στην Ιταλία, όμως «πρέπει να σκεφτούμε πώς μπορούμε να συνδέσουμε την πολιτιστική κληρονομιά με τους ανθρώπους σε αυτό το νέο σκηνικό, ερμηνεύοντάς την και προσεγγίζοντάς την με νέες πρακτικές».
Ο Siddhant Shah, ιδρυτής του Οργανισμού Access for ALL στην Ινδία, συμφωνεί πως πρέπει να «εξερευνήσουμε την ψηφιακή προσβασιμότητα» με τη θετική σκέψη πως «γράφουμε ιστορία. Με κάποιο τρόπο θα γίνουμε μέρος μιας περιόδου από την οποία θα αντλήσουν στοιχεία και έμπνευση οι καλλιτέχνες και οι συγγραφείς για να διηγηθούν καθημερινές ιστορίες ενός κόσμου που άλλαξε απότομα».
Το στοίχημα του ψηφιακού μετασχηματισμού φαίνεται ότι κερδίζεται. Όπως τονίζει όμως ο Ευάγγελος Κυριακίδης, διευθυντής του The Heritage Management Organization, «πρέπει να προσέξουμε πώς αυτή θα γίνει πραγματικότητα καθώς υπάρχουν παντού παγίδες, σοβαρές αδυναμίες και πολλές προκλήσεις. Κάθε μια παγίδα ή αδυναμία θέλει σκληρή δουλειά για να αντιμετωπιστεί, καθώς η ψηφιακή εκπαίδευση δεν είναι απλή υπόθεση, ούτε υπάρχουν πάντα προφανείς ή δοκιμασμένες λύσεις». Και καταλήγει πως «η ψηφιακή επανάσταση που επιτελείται αυτή τη στιγμή είναι μοναδική ευκαιρία για όλους, και πρέπει οπωσδήποτε να δρέψουμε τα μήλα των καιρών».
Το κλείσιμο των Ιδρυμάτων Πολιτιστικής Κληρονομιάς, όπως μουσεία, γκαλερί, κέντρα χειροτεχνίας και αρχαιολογικοί χώροι, έχει οδηγήσει σε οικονομικές δυσκολίες και σε απώλεια θέσεων εργασίας, όπως αναφέρει η Helvi Elago, Υπεύθυνη Προγράμματος για τον Πολιτισμό στην UNESCO και αυτό που θα επηρεαστεί άμεσα θα είναι ο τουρισμός. Όπως αναφέρει η ίδια, υπάρχει ανάγκη για μαζική προώθηση του εσωτερικού τουρισμού, διότι ακόμη και αν τα σύνορα ανοίξουν, διεθνώς μπορεί να καθυστερήσει η τουριστική δραστηριότητα, αλλά σε εθνικό επίπεδο οι άνθρωποι μπορεί να θέλουν να φύγουν από το σπίτι τους και να αποδράσουν από τη νέα δύσκολη πραγματικότητα που βιώνουν.
Αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστεί «άμεση βοήθεια από την κυβέρνηση και τους φίλους της Διατήρησης της Πολιτιστικής Κληρονομιάς ώστε να μπορέσουν οι Πολιτιστικοί Φορείς να υποστηρίξουν, τις βασικές δραστηριότητες προστασίας και διατήρησης» όπως μας είπε ο Joshua Mwankunda, διευθυντής του Ngorongoro Conservation Area Authority στην Τανζανία, σε μια χώρα που υπολόγιζε φέτος σε έσοδα ύψους 70 εκατομμυρίων δολαρίων, μόνο από την τουριστική δραστηριότητα. Οι οργανισμοί στον χώρο υποφέρουν, όλος ο πολιτισμός γενικά υποφέρει και θα υποφέρει για καιρό. H παροχή προσαρμοσμένης στήριξης σε όσους εργάζονται στον τομέα μέχρι τα πράγματα να επανέλθουν στο φυσιολογικό, καθίσταται αναγκαία, είναι σημαντικό όμως και οι ίδιοι οι οργανισμοί να εργαστούν σκληρά και να εμπνευστούν δημιουργικούς και αποδοτικούς τρόπους για να προσαρμοστούν στη νέα κανονικότητα, καθώς όπως σημειώνει ο Ευάγγελος Κυριακίδης «όσοι επαναπαυθούν στην όποια επιδότηση, ή στο μαξιλάρι που είχαν δημιουργήσει, ή όσοι τα παρατήσουν, την επόμενη μέρα θα βρίσκονται εκτός πραγματικότητας».
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον δημοφιλή σκηνοθέτη που μετέτρεψε τη σκηνή της Στέγης σε «αρένα» ενός rave party για την παράσταση «Οξυγόνο»
Πρώτη του σκηνοθετική δουλειά μετά το «Star Wars: The Rise of Skywalker»
Το θεατρικό ισπανικό έργο της Μάρτα Μπαρσελό, σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, είναι ένας ύμνος στη αγάπη δίχως όρους
Έτοιμοι για νέα συνεργασία μετά το «Queer» ο Βρετανός σταρ και ο Ιταλός σκηνοθέτης
Λίνα Μενδώνη: Ο επαναπατρισμός πολιτιστικών αγαθών αποτελεί ζήτημα εθνικής σημασίας
Όλοι οι καταξιωμένοι Έλληνες καλλιτέχνες έχουν εκπροσωπηθεί με έργα τους
Ο θρύλος των Wu-Tang Clan ζωντανά στην Αθήνα
Μέσα από τα έργα, καλλιτέχνες και επιστήμονες εμβαθύνουν σε πολλά ζητήματα
Μιλήσαμε με τον φωτογράφο για την τέχνη της φωτογραφίας, τα ασπρόμαυρα και έγχρωμα καρέ και τον ρόλο της τεχνολογίας
Ο ηθοποιός φέρνει στη σκηνή την αληθινή ιστορία της Charlotte Von Mahlsdorf, της πιο διάσημης Γερμανίδας trans γυναίκας
Το συγκρότημα που ένωσε ραπ, ροκ και μέταλ κοινό στις συναυλίες θα εμφανιστεί στο Terra Vibe στη Μαλακάσα
«Η σύγχρονη σκηνή του χορού στην Ελλάδα είναι εφτάψυχη και παραμένει ολοζώντανη»
Πώς ένα σπάνιο σχέδιο των «Τριών Χαρίτων» του Ραφαήλ αποκαλύπτει τις ιδέες της εποχής για το γυμνό, τη σεμνότητα, την ντροπή
Επιμελήθηκε μεγάλο μέρος του έργου του πατέρα του και εξάπλωσε το σύμπαν της Μέσης Γης
Πριν από 63 χρόνια, δηλαδή!
Για την ταινία «Hurricane»
Ο Ιταλικός Κινηματογράφος στην Ταινιοθήκη και ένα ντοκιμαντέρ αφηγηματικής αρχαιολογίας στο Ελευσίς
Τι παραστάσεις ξεκινούν στα θέατρα της Αθήνας τις μέρες που ακολουθούν;
Τι θα δούμε σε γκαλερί και σε χώρους τέχνης της Αθήνας;
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.