It Was Forty Years Ago Today...
Θοδωρής Μανίκας
ΣΥΝΤΟΜΟ (τρόπος του λέγειν...) ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Θοδωρής Μανίκας μεγάλωσε σε δώδεκα (12) ελληνικές πόλεις, πριν έρθει οριστικά στην Αθήνα το 1975, σε ηλικία 15 χρονών. Τελείωσε το Λύκειο στην Κυψέλη και μπήκε, με υποτροφία, στο Οικονομικό της Νομικής Αθηνών. Στο Πανεπιστήμιο επέδειξε έντονη πολιτιστική και πολιτική δραστηριότητα και, μεταξύ άλλων, ίδρυσε την πολιτική ομάδα Ανεξάρτητοι Φοιτητές Οικονομικού, που κατάφερε να γίνει ο πρώτος ανεξάρτητος φοιτητικός σχηματισμός που, μετά την μεταπολίτευση, κέρδισε έδρα σε εκλογές για οποιοδήποτε φοιτητικό συμβούλιο στην Ελλάδα... Άρχισε να δουλεύει από τα 18 του. Η παράλληλη επαγγελματική του διαδρομή, στα ΜΜΕ αλλά και στην μουσική, του επέτρεψε να είναι, εξ αρχής, ανεξάρτητος και αυτόνομος σε αμφότερες τις καριέρες του. Ξεκίνησε να δημοσιογραφεί το 1979, γράφοντας για τα περιοδικά ΗΧΟΣ&hi-fi και Αντί, για να περάσει κατόπιν από την ΜΕΣΗΜΒΡΙΝΗ, το ΕΝΑ, τις ΕΙΚΟΝΕΣ, το ΚΛΙΚ και να συνεχίσει, από το 1995 ως το 2013, στις κυριακάτικες εκδόσεις των εφημερίδων ΒΗΜΑ, ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ και ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ. Η πρώτη του μεγάλη δημοσιογραφική επιτυχία ήταν όταν, σε ηλικία 21 χρονών, πήγε στην Τζαμάϊκα για την κηδεία του Bob Marley. Έκτοτε, χάριν των δημοσιογραφικών του αποστολών, ταξίδεψε στο Μεξικό, στην Κίνα, στο Μαρόκο, στην Φινλανδία, στην τότε Σοβιετική Ένωση (Ε.Σ.Σ.Δ.), στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, στην Κούβα, στην Αιθιοπία και σε δεκάδες άλλες χώρες, ενώ έχει «οργώσει» κατ’ επανάληψιν ‘μητροπόλεις’ όπως το Λονδίνο, η Νέα Υόρκη, το Άμστερνταμ, το Σαν Φρανσίσκο, η Βαρκελώνη, η Άντις Αμπέμπα, το Τορόντο, το Ντουμπάϊ, το Παρίσι, η Στοκχόλμη, το Λος Άντζελες, η Ρώμη, κ.ά.
Στα ταξίδια του, όλα αυτά τα χρόνια, κάλυψε εγκαίρως και, συνήθως, με δική του πρωτοβουλία, γεγονότα διεθνούς δημοσιογραφικού ενδιαφέροντος (όπως το Μουντιάλ του 1994, στις Η.Π.Α., η παράδοση του Χονγκ-Κονγκ από την Αγγλία στην Κίνα, το 1997, ο υποβιβασμός της ιταλικής Juventus στην β’ κατηγορία, το 2006, η ανακάλυψη του αρχαιότερου ανθρώπινου σκελετού στην Αιθιοπία, το 2007, το κορυφαίο εκπαιδευτικό σύστημα της Φινλανδίας, το 2011, η «παρατεταμένη αραβική άνοιξη» σε Τυνησία, το 2012 και σε Αίγυπτο, το 2013, κ.ά.), ενώ πήρε και δεκάδες συνεντεύξεις από καλλιτέχνες, επιστήμονες, πολιτικούς, αθλητές και επιχειρηματίες (από τους Metallica και τους Police, ως τον Kareem Abdul Jabaar και τον Haile Gebreselassie κι από τον Νικόλαο Εγγονόπουλο και την Χάρι Αλεξίου, ως τον Γιάννη Β. Βαρδινογιάννη και τον Jose Mourinho). Από το 1980, άρχισε να κάνει ραδιόφωνο στο Γ’ πρόγραμμα του Μάνου Χατζιδάκι και συνέχισε επί σχεδόν μία εικοσαετία, ως το 1998, στο Β’ πρόγραμμα, στο Κανάλι 15, στον Rock Fm και στον Ρόδον 94,4.
Για μία και μοναδική φορά, έγραψε το σενάριο και την μουσική για ένα σίριαλ, το επιτυχημένο «Είμαστε Στον Αέρα» του Mega (1997-1999 και, έκτοτε, 5 επαναλήψεις), ενώ, νωρίτερα, είχε κάνει την παραγωγή στην σειρά ντοκιμαντέρ της ΕΤ-1 «Το Λεξικό Της Δεκαετίας Του ΄60» (1989-1990), καθώς και την επιμέλεια και παρουσίαση της δημοσιογραφικής/πολιτιστικής εκπομπής της τότε ΕΤ-2 (μετέπειτα ΝΕΤ) «Η Εναλλακτική Σκηνή Του Ροκ» (1996-1997).
Το 2002 παρουσίασε με το συγκρότημα 667 και τον τραγουδιστή Γιώργο Μαργαρίτη τον πλατινένιο δίσκο-ορόσημο «Όλα Θα Τα Διαγράψω» (που θεωρείται από τους ειδικούς ως η πλέον crossover στιγμή της σύγχρονης ελληνικής δισκογραφίας και που ανέδειξε το μεγάλο χιτ «Δρόμοι Του Πουθενά»).
Ούτως ή άλλως, στην μουσική είχε ξεχωρίσει, από πολύ παλιότερα, για το μοναδικό του στυλ στην ενορχήστρωση και παραγωγή δίσκων, που του επέτρεψε να συνεργάζεται, από το 1982 μέχρι σήμερα, με ‘ακραίους’ καλλιτέχνες, παρουσιάζοντας πάντοτε επιτυχίες (Φατμέ, Βαγγέλης Γερμανός, Χρήστος Κυριαζής, Γιώργος Μαργαρίτης, Μάκης Χριστοδουλόπουλος, Σοφία Κολλητήρη, Nick Gravenites & John Cipollina, Άκης Πάνου, Nightstalker, thirty ντέρτι, κ.ά.).
Οι 20 δισκογραφικές παραγωγές του έχουν «μαζέψει» 2 πλατινένιους και 6 χρυσούς δίσκους.
Εργάσθηκε στην παραγωγή συναυλιών ξένης μουσικής, συμμετέχοντας, το 1987, στην ιδρυτική ομάδα του κλαμπ ΡΟΔΟΝ (παραγωγή σε συναυλίες των Dizzy Gillespie, Nick Gravenites & John Cipollina, The Damned, Don Cherry, Manu Dibango, Alvin Lee, Tito Puente, The Wailers, κ.ά.) αλλά και αργότερα στην διοργάνωση συναυλιών και φεστιβάλ σε άλλους χώρους και στάδια (με καλλιτέχνες όπως Public Enemy, Jerry Lee Lewis, Joan Jett, Run-DMC, Salif Keita, Black Uhuru, Siouxsie & the Banshees, the Fleshtones, Prodigy, Youssou ’N’ Dour, Nick Cave, the Last Drive, κ.ά.).
Κατά καιρούς, διετέλεσε σύμβουλος νεανικής κουλτούρας του τότε υφυπουργού Νέας Γενιάς & Αθλητισμού Κώστα Λαλιώτη (1982-1983), διευθυντής παραγωγής της δισκογραφικής εταιρείας Λύρα (1983-1987), υπεύθυνος παραγωγής της εταιρείας Άνωση (1987-1988), διευθυντής παραγωγής της εταιρείας ME.S.S. Ltd. (1989-1992), μάνατζερ του κλαμπ West/Camel (1992-1994), διευθυντής του περιοδικού Ποπ&Ροκ (1998-2000), σύμβουλος εναλλακτικής δημοσιογραφίας στο περιοδικό Μετρό (2000-2001), σύμβουλος της ΠΑΕ ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ σε ζητήματα 100ετίας του συλλόγου (2007-2009), που είναι και η μόνη θέση στην καριέρα του, όπου δεν αφέθηκε να ολοκληρώσει το έργο που ανέλαβε...
Μιλά τέλεια ελληνικά και αγγλικά και λίγα γαλλικά και ισπανικά. Είναι δύο φορές διαζευγμένος και είναι υπερήφανος για τον 29χρονο γιο και την 21χρονη κόρη του.
ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ
Ένα κείμενο του 1995 για τον Φτωχό Και Μόνο Καουμπόυ
Ο Θοδωρής Μανίκας σουλατσάρει γύρω από την πολιτική, τη μουσική, το ποδόσφαιρο, την παλιοζωή.
Ο Θοδωρής Μανίκας διηγείται την ιστορία και διασκευάζει την παλιά επιτυχία των 60s