Ο φετινός κύκλος Ημέρες Μουσικού Θεάτρου φέρνει στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος δύο μοναδικές παραγωγές: Τη συναυλία όπου η τέχνη του Beat Box συνδιαλέγεται με τη σύγχρονη μουσική, μέσα από τις φωνητικές ακροβασίες της Φράουκε Άουλμπερτ, της επονομαζόμενης και βασίλισσας της πρωτοπορίας του Αμβούργου (4 Ιουλίου 2018) και την παράσταση σύγχρονου μουσικού θέατρου Mantras του Βέλγου συνθέτη Βιμ Χέντερικς με την υψίφωνο και performer Δανάη Μπέτσα, ένα έργο που προσφέρει μια σύγχρονη οπτική στα ινδικά μάντρας (5 Ιουλίου 2018).
4 Ιουλίου 2018
Φράουκε Άουλμπερτ
BEAT BOX: ΦΩΝΗΤΙΚΕΣ ΑΚΡΟΒΑΣΙΕΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
Φωνή, ερμηνεία, σύλληψη: Φράουκε Άουλμπερτ
Εlectronics, sound projection: Ντόννυ Κάρσαντι
Φωτισμοί: Γιαιργκ Μπίττνερ
Το beatboxing, το πέμπτο στοιχείο του χιπ-χοπ, συναντά τη σύγχρονη μουσική. Η Γερμανίδα σοπράνο και performer Φράουκε Άουλμπερτ, σε ένα συναρπαστικό σόλο project, όπου συναντώνται δύο κόσμοι εξ ολοκλήρου αντίθετοι και παράγουν την τέχνη τους. Μέσα από φωνητικές ακροβασίες σε τρία επίπεδα, με βίντεο-οπτικούς σχεδιασμούς και ηλεκτρονικά μέσα, το beatboxing μετουσιώνεται σε μια νεο-αβάντ-γκαρντ τέχνη του ήχου. Το πρόγραμμα της συναυλίας περιλαμβάνει έργα των Μπριγκίτα Μούντεντορφ, Γιώργου Απέργη, Όλε Χιούμπνερ, Γκόρντον Κάμπε, Έριν Τζι και Αλεξάντερ Σούμπερτ.
5 Ιουλίου 2018
Βιμ Χέντερικς
MANTRAS
Φωνή, σκηνοθεσία, σύλληψη: Δανάη Μπλέτσα
Εlectronics: Γιόρριτ Ταμμίνγκα
Το έργο σύγχρονου μουσικού θεάτρου Μantras (2013) είναι μια σύνθεση του Βέλγου Βιμ Χέντερικς για υψίφωνο και live electronics. Πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα του σε μια sold-out παράσταση στο Φεστιβάλ Ημέρες Όπερας του Ρόττερνταμ το 2017, στο κλαμπ Maassilo, όπου προσκλήθηκε να το ερμηνεύσει και να το σκηνοθετήσει η Δανάη Μπλέτσα.
Στο έργο Mantras o Χέντερικς επέλεξε να μελοποιήσει ένα κείμενο σε φανταστική γλώσσα, δημιουργώντας τα δικά του μάντρας. Η υψίφωνος, ως ένα είδος σύγχρονης ιέρειας, βρίσκεται υπερυψωμένη σε ένα γιγαντιαίο φόρεμα, πάνω στο οποίο είναι σχεδιασμένο το γεωμετρικό σχήμα της Σρι Γιάντρα, μιας αφηρημένης έννοιας που χρησιμοποιείται στον βουδισμό ως οδηγός διαλογισμού και ανάπτυξης της συνειδητότητας, η οποία αποτέλεσε πηγή έμπνευσης του Χέντερικς στο εν λόγω έργο. Η παρτιτούρα διαθέτει ανοιχτή φόρμα, επιτρέποντας στην υψίφωνο να συνδημιουργήσει το ακουστικό αποτέλεσμα. Το κέντρο της Σρι Γιάντρα (γνωστό ως σημείο μπίντου) είναι στην προκειμένη η ίδια η υψίφωνος, η οποία ξεκινάει να απαγγέλλει μουσικά ένα κείμενο σε φανταστική γλώσσα εν είδει χρησμού. Η ιέρεια περιστρέφεται γύρω από τον εαυτό της και ανάλογα με το μάντρα που απαγγέλλει αναδεικνύει και μια διαφορετική πτυχή της ψυχικής της διάθεσης. Η εικόνα έχει το δίπτυχο μπλεκόκκινο στο επίκεντρό της, πάντα σε σχέση με τον ανάλογο συμβολισμό της Σρι Γιάντρα (κόκκινο: πάθος, ενέργεια, δύναμη / μπλε: ειρήνη και ψυχική υγεία). Το συγκεκριμένο σχήμα, γνωστό αλλιώς και ως μάνταλα, έχει υπάρξει σημείο αναφοράς και για τον Καρλ Γιουνγκ, ο οποίος συμβούλευε τους ασθενείς του να προβούν σε αυτοσχέδια ζωγραφιά κάποιου μάνταλα ώστε να απελευθερώσει μια αυθόρμητη έκφραση του ασυνειδήτου τους.
Το έργο ηλεκτρονικής μουσικής Shri Yantra (2009) λειτουργεί ως ιντερλούδιο ανάμεσα στα μάντρας (electronics: Γιόρριτ Ταμμίνγκα). Oι ήχοι των live electronics έχουν συντεθεί από ήχους ξύλου, πέτρας, νερού, θροΐσματος, ψιθύρων και θιβετιανών κυμβάλων. Η δομή του έργου αυτού όπως και του Elusive time (2013), καθώς και η τοποθέτηση των ακουστικών εφέ στον χώρο, βασίζονται στη γεωμετρική φόρμα της Shri Yantra και στα τέσσερα στοιχεία της φύσης (νερό-κύκλος, φωτιά-τρίγωνο, αέρας-λωτός, γη-τετράγωνο). Η συνολική δραματουργία και η σκηνοθεσία αποσκοπούν στη δημιουργία μιας νέας οπτικοακουστικής εμπειρίας για τον ακροατή, ώστε αυτός να εκλάβει το έργο ως τελετουργία.
Το έργο Mantras αποτελεί ευγενική χορηγία του Βιμ Χέντερικς στο Φεστιβάλ Ημέρες Μουσικού Θεάτρου / «Στα όρια της φωνής» της Εναλλακτικής Σκηνής ΕΛΣ.
ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ
€15, 12, 8 (Φοιτητικό - παιδικό). Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής