Μίχαλυ Βιγκ
Ο μελωδός του Μπέλα Ταρ, για πρώτη φορά στην Ελλάδα για δυο μοναδικά κοντσέρτα
Ο Μπέλα Ταρ συνηθίζει να τον αποκαλεί ποιητή, φιλόσοφο (και φυσικά, φίλο και παρέα). Από το 1981 και τις «Προκατασκευασμένες σχέσεις», την πρώτη συνεργασία τους, ως το «Άλογο του Τορίνο», το κύκνειο άσμα του μέγιστου Μαγυάρου κινηματογραφιστή, ο Βιγκ εμφανίζεται στους τίτλους όλων των έργων του φίλου του ως «συνδημιουργός» και ανήκει στον στενό δημιουργικό πυρήνα της Ταρικής φιλμουργίας, μια παρέα που περιλαμβάνει σταθερά τον συγγραφέα Λάσλο Κράσναχόρκαϊ και τη σύζυγο του Ταρ, μοντέζ Άγκνες Χράνιτσκι. Ήταν τα φιλμ του Ταρ που τον έκαναν γνωστό εκτός συνόρων, με τις μινιμαλιστικές, «κυκλικές», μελαγχολικές κι απόλυτα εθιστικές μελωδίες του (ειδικά στο «Σάταντάτνγκο» και στις «Αρμονίες Βερκμάιστερ»), να συνδέονται οργανικά και αναπόσπαστα με τα συντριπτικά πλάνα σεκάνς του σκηνοθέτη. Η ερμηνεία του Βιγκ στο μυθικό «Σατάντάνγκο» (όπως και στο μικρού μήκους «Ταξίδι στην Πεδιάδα»), διεύρυνε το cult status του στις δύο πλευρές του Ατλαντικού.
Όμως, πέρα από τη δημιουργική του συνεισφορά στις μεγάλες ταινίες του Μπέλα Ταρ, ο Μίχαλυ Βιγκ, αποτελεί μια κεντρική περσόνα της σύγχρονης Ουγγρικής εναλλακτικής σκηνής εδώ και πάνω από 30 χρόνια, όντας από τους πολυγραφότερους και σημαντικότερους αυθεντικούς τραγουδοποιούς της Κεντρικής Ευρώπης.
Γεννήθηκε το 1957 στη Βουδαπέστη, γιος του κορυφαίου μουσικολόγου – εθνολόγου Ρούντολφ Βιγκ, μαθητή και συνεργάτη του Ζόλταν Κόνταλι και σημαντικότατου, πολυβραβευμένου μελετητή και καταγραφέα της μουσικής των τσιγγάνων. Ο μικρός Βιγκ, μεγάλωσε ακούγοντας τα έργα του Μπαχ, τσιγγάνικους σκοπούς και κλασσικούς του 20ου αιώνα, έμαθε βιολί από τα 6, κιθάρα από τα 8, πιάνο και τσέλο από τα 12, αλλά, παραδόξως, ποτέ δεν ακολούθησε εγκύκλιες σπουδές, παραμένοντας ένας αυτοδίδακτος μουσικός.
Από τα 20 του, συμμετείχε στους TRABANT, μια καλλιτεχνική κολλεκτίβα με μη μόνιμο σχήμα, που ηχογραφούσε ηλεκτρικά κομμάτια επηρεασμένα από τους Ουγγρικούς σκοπούς του tango και της Polka, την πιο «μελωδική» φάση των Velvet Underground και την ρέγγε (Ο Βιγκ έπαιζε κιθάρα, έγραφε στίχους και τραγουδούσε). To γκρουπ, πολύ δημοφιλές στους underground και καλλιτεχνικούς κύκλους της Βουδαπέστης, σχεδόν ημιπαράνομο ένεκα της θεματικής και του ύφους του, ποτέ δεν δισκογραφήθηκε, αλλά ηχογραφούσε κασέτες γραμμένες ζωντανά στο στούντιο που μοιράζονταν χέρι με χέρι, ένα είδος ηχητικών σαμιζντάτ, στην τελευταία περίοδο της διακυβέρνησης Κάνταρ (αργότερα κυκλοφόρησε και μια σειρά βιντεοσκοπημένων σέσιον σε VHS). Τότε ήταν που ο Ταρ (περιθωριακός κι αυτός του Ουγγρικού συστήματος παραγωγής) άκουσε την μουσική του, με τη γνωστή συνέχεια, ενώ ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 80, ο Βιγκ είχε γράψει μουσική για μερικές ταινίες Underground κινηματογραφιστών (που συμμετείχαν ή σχετίζονταν με το γκρουπ).
Από τα μέσα σχεδόν των 80s, Ο Βιγκ σχημάτισε το γκρουπ BALATON, ένα πιο προσωπικό όχημα έκφρασης και πάλι με μη σταθερό σχήμα, μπάντα που σποραδικά εμφανίζεται ως τις μέρες μας. Με τους Balaton (που έπαιζαν συχνότατα ζωντανά, αντίθετα με τους σπανίως δημόσια εμφανιζόμενους TRABANT), ο Βιγκ καθιερώθηκε στην τοπική σκηνή, μέσα από εμφανίσεις σε μικρά κλαμπ της Βουδαπέστης και άλλων αστικών κέντρων, περφόρμανς που περιλάμβαναν απαγγελίες ποιημάτων δικών του ή κλασσικών Ούγγρων ποιητών, αυτοσχέδιες παρλάτες, ανέκδοτα, παλαιότερες και νεότερες συνθέσεις κ.ο.κ. Στις επόμενες δεκαετίες ως τις μέρες μας, ο Βιγκ συνεχίζει την «υπόγεια» διαδρομή του, με ποικιλότροπες σχεδόν καθημερινές περφόρμανς, σόλο ή σε συνεργασία με άλλους τραγουδοποιούς, γκρουπ ή και μικρά συμφωνικά σύνολα, κατά κανόνα στο κλαμπ Hunnia της Βουδαπέστης, με αραιότατη δισκογραφική παρουσία (τελευταία εξέδωσε ένα cd με τσιγγάνικα τραγούδια).
Ο Μίχαλυ Βιγκ, τόσο αγαπημένος και στο Ελληνικό κοινό, θα εμφανιστεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα, σόλο στο θέατρο ΣΦΕΝΔΟΝΗ, για δυο μοναδικές βραδιές, στις 7 και 8 Οκτωβρίου. Η περφόρμανς, κάθε βράδυ θα αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο, ο Βιγκ, με το keyboard θα αυτοσχεδιάζει πάνω σε εικόνες από το αγαπημένο του Satantango. Στο δεύτερο μέρος κάθε βραδιάς θα παρουσιάσει ένα compilation από παλαιότερα και σύγχρονα τραγούδια του, συνοδεία κιθάρας. Οι δυο βραδιές, ολοκληρώνουν τις δράσεις «6 ημέρες για τη ΣΦΕΝΔΟΝΗ». Τα 2 κοντσέρτα γίνονται με τη συνεργασία του Θεάτρου ΣΦΕΝΔΟΝΗ και της Carousel Films.
Παρασκευή 7 & Σάββατο 8 Οκτωβρίου 2016 * Ώρα έναρξης: 21.30 * Τιμή εισόδου 20 €
ΠΟΥ ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ
Παρασκευή 7 & Σ¨αββατο 8 Οκτωβρίου 2016 * Ώρα έναρξης: 21.30 * Τιμή εισόδου 20 Ευρώ