Ο Δήμος Αθηναίων, μέσω του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), παρουσιάζει την ατομική έκθεση του Αλέξανδρου Γεωργίου στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων. Η έκθεση, με τίτλο «Τρεις ήπειροι, τρεις φίλοι. Σχέδια 1993-2023» περιλαμβάνει περισσότερα από πεντακόσια έργα σε χαρτί, φτιαγμένα από το 1993 έως σήμερα. Τα σχέδια αποτελούν σημαντικό μέρος της ευρηματικής εργασίας του Γεωργίου και παρουσιάζονται στο σύνολό τους για πρώτη φορά. O καλλιτέχνης θα πραγματοποιήσει ένα μίνι εργαστήριο κατά τη διάρκεια της έκθεσης, όπου θα δημιουργεί έργα αναπτύσσοντας έναν διάλογο με τους επισκέπτες.
Τα παλαιότερα σχέδια (1993-94) έγιναν όταν ο Γεωργίου ήταν ακόμα φοιτητής στην ΑΣΚΤ. Σε αυτή την άγνωστη ενότητα, που αποτελείται από τέσσερα μεγάλα έργα, πρωταγωνιστούν ζώα, έντομα και ανθρώπινες μορφές βγαλμένες από ένα άγραφο παραμύθι. Ζωγραφισμένοι στο χαρτί με παχύ πινέλο και μαύρο ακρυλικό, οι ήρωες του Γεωργίου θα μπορούσαν να ιδωθούν ως μια έκθεση τεράτων (freak show). Είναι έργα τρομακτικά, σπαρακτικά και, κατά έναν περίεργο τρόπο, ερωτικά.
Τα περισσότερα σχέδια είναι δουλεμένα σε χαρτί Α4 και φτιάχτηκαν μετά το 2003. Πολλά από αυτά φιλοτεχνήθηκαν ανάμεσα στα ταξίδια που πραγματοποίησε ο καλλιτέχνης στην Ασία, κυρίως στο Ιράν και στην Ινδία, την περίοδο 2005-2017. Είναι σχέδια «ανάμεσα στις πράξεις», διευκρινίζει ο Γεωργίου, παραπέμποντας έτσι στο τελευταίο μυθιστόρημα της Virginia Woolf, όπου όλη η δράση συμβαίνει στα διαλείμματα μιας θεατρικής παράστασης. Στην περίπτωσή του, παράσταση ήταν τα ταξίδια και τα σχέδια οι ενδιάμεσες στάσεις – παύσεις δημιουργικές, που πόρρω απέχουν από την ακινησία και την αδράνεια.
Τα ταξίδια του Γεωργίου διαμόρφωσαν, σε μεγάλο βαθμό, υφολογικά τα σχέδια. Στημένα σε νησίδες στις αίθουσες της Πινακοθήκης, απεικονίζουν μορφές που θα μπορούσαν να είναι απόγονοι των μορφών του 1993-94. Ζωόμορφες ή ανθρωπόμορφες, παιδικές και άφυλες, «σαν ακόλουθοι του Σίβα από το Βαρανάσι», οι μορφές αυτές αποτελούν την «οικογένεια» του καλλιτέχνη. Είναι μια «χορωδία φωτιάς και φίλων», «εύθραυστα αστέρια των τριών», ένα «ταξίδι με την οικογένεια». Κάθε σχέδιο έχει τον τίτλο του, ο οποίος είναι διαφωτιστικός, και μάλιστα σε τέτοιο βαθμό που αν ενώσεις όλους αυτούς τους τίτλους σχηματίζεται το κείμενο της έκθεσης. Όπως φανερώνουν οι τίτλοι των έργων του, ο Γεωργίου αναζητά αξίες και ιδανικά που τείνουν να εκλείψουν: τη φιλία, την ευτυχία, την καλοσύνη, την αγάπη και την ειρήνη.
Σε ό,τι αφορά την παραγωγή, ο Γεωργίου προσπαθούσε πάντα να δουλεύει με ευτελή μέσα, και από αυτή την άποψη δεν είναι τυχαίο ότι έδωσε μεγάλη έμφαση στο σχέδιο. Ίσως έτσι εξηγείται και το ενδιαφέρον του για τη διαδραστικότητα, για το στοιχείο του αναπάντεχου και για τη διαδικασία μέσα από την οποία πηγάζει το έργο. Η ανάγκη της επανένωσης χαρακτηρίζει το εικαστικό έργο του Αλέξανδρου Γεωργίου, ο οποίος, με την έκθεση αυτή, φαίνεται να ασπάζεται τη θέση της Simone Weil: «Το καλό είναι η μόνη πηγή του ιερού».
Παράλληλα με την έκθεση στην Πινακοθήκη η αίθουσα τέχνης Ρεβέκκα Καμχή φιλοξενεί ατομική έκθεση του καλλιτέχνη με τίτλο «Από την οπτική του Ναι». Παρουσιάζονται ζωγραφικά έργα που θα γίνουν κατά τη διάρκεια της έκθεσης.
Επιμέλεια έκθεσης: Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ
Εργαστήριο με πορτρέτα των επισκεπτών
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης o καλλιτέχνης θα πραγματοποιήσει ένα εργαστήριο όπου θα δουλεύει σε «πορτρέτα» των επισκεπτών με τη δική του τεχνική - όχι ρεαλιστικά, αλλά αναπάντεχα ψυχικά πορτρέτα. Το εργαστήριο θα πραγματοποιείται από Τρίτη έως Παρασκευή 11:00-13:00
Αλέξανδρος Γεωργίου - βιογραφικό
Ο Αλέξανδρος Γεωργίου γεννήθηκε στην Αθήνα το 1972. Αποφοίτησε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών το 1996 και συνέχισε τις σπουδές του στο School of Visual Arts της Νέας Υόρκης. Ξεκίνησε να παρουσιάζει έργα του με την έκθεση Spring Collection ’96 στο Σπίτι της Κύπρου, σε διοργάνωση του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ. Έκτοτε έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Από τις ατομικές εκθέσεις του ξεχωρίζουν: Από την οπτική του Ναι (2023) στην αίθουσα τέχνης Ρεβέκκα Καμχή, που πραγματοποιείται παράλληλα με την ατομική του στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων Πρίγκιπας με μπλε κορώνα συναντά την οικογένεια στο σώμα του στην αίθουσα τέχνης Ρεβέκκα Καμχή, όπου παρουσίασε για πρώτη φορά ζωγραφικά έργα της περιόδου 2017-2021 Αυτοκράτειρα και πνεύματα (2022) στην γκαλερί Ζήνα Αθανασιάδου μεταΘεοί στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης το 2017, όπου παρουσίασε τα δύο προσκυνηματικού χαρακτήρα ταξίδια-έργα Char Dham (2014) και Maha Shakti Pitha (2016-17), βασισμένα στον Ινδουισμό· Χωρίς Δικό μου Όχημα I-V (2012) στο ΕΜΣΤ, όπου παρουσίασε τα πρώτα πέντε ταξίδια-έργα.