- CITY GUIDE
- PODCAST
-
19°
Η έκθεση «ο κήπος», στον εκθεσιακό χώρο της ΑΣΚΤ, «Ν. Κεσσανλής», ξετυλίγει ένα πολυμεσικό πορτραίτο του Μανώλη Μπαμπούση. Το συνθέτουν παλαιά και νέα έργα της μακριάς διαδρομής του, τυπωμένες φωτογραφίες, βιντεοπροβολές εικόνων, σχέδια, εγκαταστάσεις και ηχητικά έργα. Η ποίησή του κατ’ εξοχήν ‘’poélitique’’ διατρέχει όλη την έκθεση.
Ο Μανώ λης Μπαμπού σης, φωτογρά φος, εικαστικός και αρχιτέ κτονας, ομότιμος καθηγητής της ΑΣΚΤ είναι ένας αιχμηρός κριτικός της καταναλωτικής κοινωνίας, των θεσμών, ακόμη και της τέχνης. Είναι ένας «παραγωγός ουτοπίας».
Το 201, με τη μελέτη, οργάνωση και επίβλεψή του και με τη στήριξη της τότε Πρυτανείας, το πάρκινγκ της Σχολής, μετατράπηκε σε κήπο. Ο Μπαμπούσης με μία εγκατάσταση μεταφέ ρει το «πάρκινγκ» στον εκθεσιακό χώρο της σχολής, ενώ σε μία αίθουσα προβάλλεται ένα βίντεο με τις εικόνες του κήπου και τη φωνή του καλλιτέχνη. Παράλληλα, η πρόσφατη φωτογραφική σειρά «θέα» 2022, παρουσιάζει δέντρα που μεγαλώνουν αντικρύζοντας τη θάλασσα, φυτεμένα στο νησί Κέα, 2000-2022, τα περισσότερα από τον ίδιο τον καλλιτέχνη. Οι φωτογραφίες αυτές αντιπροσωπεύουν «το πράσινο ρεύμα» της ζωής και της τέχνης του Μπαμπούση.
Για πρώτη φορά εκθέτει τα μεγάλα «σχέδια ψηφιδωτά» 2021-2022, και μία νέα εγκατάσταση, ένα παιχνίδι συγκρούσεων μεταξύ αρχιτεκτονικής και φύσης με νέες και παλιότερες φωτογραφίες, τη βιντεοπροβολή ‘‘la piscine’’ και αρχιτεκτονικές μακέτες από κυβόλιθους, μέταλλο, ξύλο, καταλόγους και βιβλία (2021-2022).
ο «αυτοβιογραφικό» βίντεο, «εκτός σχεδίου» 2022, μας ξεναγεί με χιούμορ στις εμμονές του, με όλα τα πιθανά και φανταστικά μουσεία και μνημεία από το «νεκροταφείο των ανωνύμων καλλιτεχνών», τα ‘’Nothing shops’’ όπου πληρώνεις χωρίς να αγοράζεις τίποτα, μέχρι το ‘‘Forest Delivery Service’’, όταν με ένα τηλεφώνημα έρχεται το δάσος!
Η βίντεο προβολή και εγκατάσταση «χωρίς» 2022, με 180 ανέκδοτες φωτογραφίες και τα ηχητικά έργα της έκθεσης αφορούν τον κόσμο της τέχνης όπως και «το βραβείο του αρχιτέκτονα» 2003, έργο με το οποίο ο καλλιτέχνης αναφέρεται «σ ‘εκείνους που ανέχτηκαν αδιαμαρτύρητα τον τεμαχισμό και κακοποίηση του ΦΙΞ, ενός σημαντικού έργου του Ζενέτου».
Από τα παλαιοτέρα έργα του ο Μπαμπούσης εκθέτει το βίντεο και τις φωτογραφίες του 1973 όταν με μια ομάδα μουσικών, συμμετείχε σε μία δράση στο ψυχιατρείο της Volterra-Ιταλία καθώς και σχέδια του 1975 από την διπλωματική του στην αρχιτεκτονική (Νatalini, Superstudio) με τα οποία πρότεινε αντί της ανέγερσης ενός νέου ψυχιατρείου την κατεδάφισή του, αφήνoντας ως μνημείο μόνον έναν τοίχο. Όπως ο τοίχος καθισμένος σε καρέκλες που εξέθεσε το 2014 στη Γκαλερί της Ιλεάνας Τούντα.
Οι φωτογραφίες «Αθήνα», 1985 - 1996, αναδεικνύουν το αδιαμόρφωτο της προ-ολυμπιακής Αθήνας, απεικονίζοντας τους κάτοικους της ως εξωγήινους επιθεωρητές ημιτελών έργων, ενώ η σειρά φωτογραφιών των Α.Τ.Μ με τίτλο «μπούστα», 1998-1999 και οι βίντεο προβολές εικόνων «μυστικά» 2001, «κρίση» 2003-2006, διερευνούν την παγκοσμιοποιημένη και άυλη οικονομία και τις αξιολογήσεις οι οποίες πραγματοποιούνται στους θεσμικούς χώρους.
Στην έκθεση «ο κήπος» παρουσιάζονται επίσης σε βίντεο προβολές, φωτογραφικά έργα των σπουδαστών των οποίων υπήρξε καθηγητής του εργαστηρίου φωτογραφίας από την ίδρυσή του το 1999 μέχρι το 2013.
Ο κατάλογος της έκθεσης με κείμενα της Barbara Polla, Γιάννη Μπόλη και Μανώλη Μπαμπούση θα είναι διαθέσιμος μετά τα εγκαίνια.