Η γκαλερί Iris παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση του Αλέξανδρου Σιμόπουλου με τη γκαλερί, με τίτλο Aύγουστος, η οποία αποτελείται από ένα νέο σώμα ζωγραφικών έργων σε λινό και σε χαρτί. Τα έργα αυτά έχουν δημιουργηθεί σε καθεστώς απομόνωσης τα τελευταία δύο χρόνια μεταξύ Ελλάδας και Ελβετίας. Η χρωματική παλέτα, η θεματολογία και τα υλικά τους, φέρουν τα σημάδια της γεωγραφικής τους προέλευσης: αυτής του αγροτικού Valais στις Ελβετικές Άλπεις, καθώς και της παράκτιας Αττικής, και των Κυκλάδων στην Ελλάδα. Το φυσικό τοπίο αποτελεί εδώ το σκηνικό στο οποίο ξετυλίγονται οι δίχως τέλος ιστορίες του Σιμόπουλου. Η γη, τα βράχια, η θάλασσα, το φεγγάρι και ο ήλιος αποτελούν όλα επαναλαμβανόμενα σύμβολα. Ζωγραφισμένα ανεπιτήδευτα, με επίπεδο τρόπο και με μια ευφορική χρωματική παλέτα που θυμίζει παιδικές ζωγραφιές, τα έργα επιστρατεύουν το χιούμορ και την αμεσότητα δημιουργώντας έναν προσβάσιμο, άνετο και ασφαλή χώρο για τους πρωταγωνιστές/ριές του.
Η ηθελημένη έλλειψη προοπτικής και η κοινοτοπία του καθημερινού και του οικείου, φέρνουν στο μυαλό Έλληνες εκπροσώπους της λαικής τέχνης και “αουτσάιντερ” καλλιτέχνες, που αποτελούν για τον καλλιτέχνη σταθερή πηγή έμπνευσης. Όπως και αυτοί, ο Σιμόπουλος χρησιμοποιεί οργανικά στοιχεία στους πίνακές του, όπως ακατέργαστο λινό, που παραπέμπει στα «λιόπανα», τα υφάσματα που χρησιμοποιούνται για το μάζεμα της ελιάς. Γοργόνες, ανθρώπινα σώματα, θαλασσινά τοπία και δέντρα, μαρτυρούν έναν κόσμο που ζει σε αρμονία με τη φύση. Στους πίνακες του Σιμόπουλου, το ανθρώπινο σώμα συνυπάρχει με το φυσικό τοπίο ή μετουσιώνεται το ίδιο σε τοπίο. Στήθη, κορμοί και ηβικές περιοχές, συγχωνεύονται με τον ήλιο ή το φεγγάρι που ανατέλλει, αποκαλύπτοντας ένα τρυφερό, ανέμελο και στοργικό κόσμο.
Τα έργα στο σύνολό τους, μπορούν να διαβαστούν ως ένα καλοκαιρινό ημερολόγιο που εξερευνά προσωπικά συναισθήματα και εμπειρίες, τη μυθολογία του ελληνικού καλοκαιριού, την ελληνική ταυτότητα, τη φύση, τον ελεύθερο χρόνο, το σώμα και την ανάγκη για οικειότητα. Σε συλλογικό επίπεδο, αποτελούν μια ιστορία συναισθημάτων, αγωνιών και αβεβαιότητας, αλλά και της δυνατότητας για αλλαγή. Τα έργα δημιουργήθηκαν κατά την περίοδο της πανδημίας με μια αίσθηση απόδρασης, υπενθυμίζοντας μας τη σημασία της παρατήρησης μέσα από την επιβράδυνση του χρόνου και της καθημερινότητας. Εμποτισμένα με μια αίσθηση αισιοδοξίας, αναδεικνύουν μια σύγχρονη ευαισθησία, αλλά και πιθανούς τρόπους αντίδρασης στις αλλαγές και τις προκλήσεις.
Συνδυάζοντας φαντασία και αναπαράσταση, ο Σιμόπουλος δημιουργεί τη δίκη του προσωπική γλώσσα για να αντιμετωπίσει το αίσθημα της αβεβαιότητας, υπαρξιακά ερωτήματα και το τραύμα της μετατόπισης της σχέσης του ανθρώπου με το φυσικό περιβάλλον. Η αίσθηση του ανήκειν, αλλά και η αποδοχή της αλλαγής και της ευαλωτότητας γίνεται η αφετηρία για την οικοδόμηση κάτι νέου.
Κείμενο: Άλκηστις Τσαμπουράκη
Αλέξανδρος Σιμόπουλος - βιογραφικό
Ο Αλέξανδρος Σιμόπουλος (γεν. 1990) ζει και εργάζεται στην Αθήνα, Ελλάδα. Είναι απόφοιτος του Παντείου Πανεπιστημίου Αθηνών και του Camberwell College of Arts του Λονδίνου με υποτροφία από το University of the Arts του Λονδίνου. Έχει συμμετάσχει σε πολλές εκθέσεις διεθνώς, συμπεριλαμβανομένων των: Boundary Drawing, Santa Fe Art Institute, Santa Fe, Η.Π.Α/ Hors Pistes, Μουσείο MUDAC, Λωζάνη/ Hors Pistes, CID Grand Hornu, Βέλγιο/ Fresh AIR, Urban Nation Museum, Βερολίνο/ Plantarium, Esplora Science Center-Valletta18 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, Μάλτα/ Fondation du Château Mercier, Ελβετία/ No Respect, Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, Αθήνα/ και Still Here Tomorrow, Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, Αθήνα μεταξύ άλλων. Έχει δημιουργήσει δημόσιες τοιχογραφίες (Το πνεύμα της σκάλας με την υποστήριξη του Ελληνικού Υπουργείου Πολιτισμού 2022/ La Charite sur Loire, με την υποστήριξη του ACCR και του Γαλλικού Υπουργείου Πολιτισμού 2021/ Αναβίωση Βαμβακούς, με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος 2020/ κλπ.) και συμμετείχε σε προγράμματα καλλιτεχνικής φιλοξενίας διεθνώς (Thermia Project 2022/ Odysee, ACCR 2021/ Villa Ruffieux, Fondation du Chateau Mercier 2021/ Urban Nation Museum Berlin 2019/ Santa Fe Art Institute 2019/ κλπ.). Έχει λάβει υποτροφίες από το Ίδρυμα Fulbright, Berliner Leben Stiftung, European Cultural Foundation και SNF ARTWORKS Artist Fellowship Program μεταξύ άλλων. Η δουλειά του έχει δημοσιευτεί στον διεθνή τύπο σε έντυπα όπως η Le Monde και οι International New York Times.