Εμφάνιση φίλτρων
Τίτλος

Όλγα Κοτσιρέα, Παράλληλα Ταξίδια

Όλγα Κοτσιρέα, «Παράλληλα Ταξίδια» στην Chili Art Gallery

Η Chili Art Gallery παρουσιάζει την ατομική έκθεση της εικαστικού Όλγας Κοτσιρέα "Παράλληλα Ταξίδια".

Η ελληνίδα εικαστική καλλιτέχνης Όλγα Κοτσιρέα ενσαρκώνει την φράση με ενδιαφέροντα τρόπο στην σειρά έργων της  "Παράλληλα Ταξίδια" την οποία αποτελούν ανθρωποκεντρικά έργα αποτυπωμένα πάνω σε φύλλα φίκου. Η σχέση της διατύπωσης της ένωσης του ανθρώπου με την Φύση, το Σύμπαν και τον Θεό πέρασε συχνά τις τελευταίες έξι χιλιετίες του ανθρώπινου πολιτισμού από τα φύλλα του συγκεκριμένου δέντρου, καθιστώντας την φυσική έλξη της εικαστικού προς αυτό σχεδόν μαγική. Η επιλογή αυτής της επιφάνειας αποτύπωσης απάδει από το τυχαίο, έλκει την καταγωγή από την προαιώνια σύνδεση του Ανθρώπου με την Φύση.

Η  Όλγα Κοτσιρέα έχει ζωγραφίσει παλαιότερα σε τελάρα, όμως η αγάπη της για τα φύλλα που προέκυψε εξακολουθεί να  είναι πολύ μεγάλη και  την εμπνέουν με διάφορους τρόπους.  "Η πρώτη μου έκθεση με έργα σε φύλλα μανόλιας ήταν πριν 3 χρόνια κι είχε πάει πολύ καλά. Αυτά είναι φύλλα φίκου γιατί είναι πολύ μεγαλύτερα σε μέγεθος και ποικίλλουν σαν φόρμες καθώς μου έδιναν θεματική ελευθερία. Η παρουσία του ανθρώπου είτε μέσα από την ποίηση από όπου εμπνεύστηκα έργα από τον Poe, είτε πρόσωπα -πορτρέτα, είτε ως μυθολογική ύπαρξη χωρίς να βάζω σύνορα όπως με τη γοργόνα που είναι αληθινό τοπίο στη Σουηδία και αυτό  είναι και η μοναδική αποτύπωση τοπίου για αυτό και λέω την περιοχή στον τίτλο. Με εξαίρεση αυτό το τοπίο, στα άλλα έργα δεν είναι κανένα πρόσωπο ή τοπίο "αντίγραφο" ανθρώπου ή τοπίου. Βλέπω, μελετώ και αφήνω μετά τον εαυτό μου εντελώς  ελεύθερο ", δηλώνει η ίδια με αφορμή την έκθεση της στην Chili Art Gallery το 2019.

Αν και πρωτότυπη, η τακτική της ζωγραφικής πάνω σε φύλλα δεν είναι απλά παραδοσιακή χωρών της Άπω Ανατολής (όπως της ζωγραφική πάνω σε φύλλα του δέντρου Μπό, συγγενούς είδος του Φίκου, που ευδοκιμεί Μπαγκλαντές, Ινδία, Πακιστάν και Νότια Κίνα) αλλά και καθόλου καινοφανής στην Σύγχρονη Τέχνη. Σχεδόν το σύνολο του έργου του διάσημου ιταλού εκπροσώπου  της Arte Povera Giuseppe Penone διατυπώθηκε με την χρήση φύλλων, άλλοτε ζωγραφισμένων και πολύ συχνά ως τμήματα ή βασική ύλη εγκαταστάσεων και γλυπτών στον δημόσιο χώρο. Άλλη εκπρόσωποι της  Arte Povera χρησιμοποίησαν φύλλα κατά καιρούς, ιδίως κατά την αρχή, όταν η Arte Povera παρουσιάστηκε με αυτό το όνομα για πρώτη φορά το 1967 στην γκαλερί La Bartesca στη Γένουα από τον Ιταλό τεχνοκριτικό Germano Celant, για να περιγράψει μια καινούρια γενιά Ιταλών καλλιτεχνών κατά τα τέλη της δεκαετίας του '60.

Επίσης, ο Φίκος δεν είναι ένα τυχαίο  δέντρο. Το αρχαιότατο δέντρο, αναφερόμενο ενίοτε και σαν "συκάριο", όπως ονομαζόταν τα Βυζαντινά χρόνια, έχει παράλληλη πορεία με τον ανθρώπινο πολιτισμό. Η κοιτίδα του βρίσκεται στο Νότιο τμήμα της Αραβικής Χερσονήσου, στην Κεντρική και Νότια Αφρική, αλλά σύντομα το περιέλαβαν σημιτικοί λαοί και οι Αιγύπτιοι, οπότε μια χιλιετία προ Χριστού περίπου ξεκίνησε η διάδοση του στην Μέση Ανατολή, την Β. Αφρική και την Ευρώπη. Οι Ρωμαίοι αγάπησαν το ρωμαλέο δέντρο και το μετέφεραν μαζί στην χώρα των Πικτών, το σημερινό Ηνωμένο Βασίλειο, και η χάρη του έφτασε μέχρι  την Σκωτία.  Δέντρο άλλοτε μαγικό και άλλοτε απλά αρχαίο στιβαρό ή και διακοσμητικό,  έχει εμφανιστεί και στα θρησκευτικά κείμενα και σε άλλες μορφές λογοτεχνίας. Από την αρχαία ιστορία έχουν απεικονισθεί εικόνες πολλών μορφών. Ανεξάρτητα από την καταγωγική γραμμή των θρησκευτικών και φιλοσοφικών πεποιθήσεων σας, είναι σαφές ότι η ύπαρξη ενός δέντρου φίκου σε ένα κείμενο μπορεί να σημαίνει πολλά διαφορετικά πράγματα, αλλά τελικά είναι ένα σύμβολο της δύναμης, της προστασίας, της αξιοπιστίας και της σαφήνειας.


Τα εγκαίνια θα λάβουν χώρα την Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2019 στις 20.00, παρουσία της καλλιτέχνιδος.