Εμφάνιση φίλτρων
Τίτλος

ΜΕΤΑτροπή_Άτροπος_ II _chapter [one]

ΜΕΤΑτροπή_Άτροπος_ II _chapter [one]

Η ps [υ]art therapy gallery παρουσιάζει το δεύτερο μέρος του project “ΜΕΤΑτροπή_’Ατροπος_ II _chapter [one]” φιλοξενώντας τη διεθνώς διακεκριμένη εικαστικό/performer Μαίρη Ζυγούρη.

Στο ερευνητικό εν εξελίξει πρότζεκτ «Σκηνή πρώτη, multi-fusion, ως Έργον Ατελεύτητον» η Μαίρη Ζυγούρη εξετάζει την ψυχαναλυτική καθώς και την εικαστική και ποιητική παραγωγή της Γενιάς του ’30 σε σχέση με την ιστορικότητα που διέπει το δίπολο φωτογραφίας/περφόρμανς και ειδικότερα τη χρήση της μάσκας.

Η εικαστικός παρουσιάζει τη μάσκα ως κάτι περισσότερο από μια στατική οντότητα, εφόσον οι χάρτινες μάσκες που αναπαράγει αποτελούν τη βάση για την εξερεύνηση της ταυτότητας/ ή των πολλαπλών ταυτοτήτων και της αυτογνωσίας, καθώς και τη σχέση αντικειμένου/υποκειμένου, αλλά και αυτού που οραματίζεται ως πολλαπλό  μετασχηματισμό (Multi-Fusion) μεταξύ των δύο.

Η έκθεση-δρώμενο εστιάζει σε μια σκηνή που αποτυπώνουν δύο προπολεμικές (1938-40) φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου και της Μάτσης Χατζηλαζάρου. Τα δύο δισυπόστατα, σε σχέση με το φύλο πορτραίτα, στρέφουν προς τους θεατές την πλάτη, έχοντας μια μάσκα στο πίσω μέρος τού κεφαλιού τους. «Μία φωτογραφία ζει, έχει ολόκληρη δική της δράση, συνυφασμένη με την ζωή του θεατή, όπως ένα φλουρί, ένα κρύσταλλο, ή ένα γάντι» γράφει ο Εμπειρίκος.

Η ιστορία της τέχνης εστιάζει στους πολύπλοκους τρόπους με τους οποίους η φωτογραφία, με την ικανότητά της τόσο να παγώνει όσο και να επεκτείνει μια στιγμή, έρχεται αντιμέτωπη με την απλή τεκμηρίωση με στόχο να κατοχυρώσει το πώς η περφόρμανς μπορεί να υπάρξει και όταν απουσιάζει το ζωντανό σώμα του ερμηνευτή.

Το επιτελεστικό συμβάν όπου οι δύο εραστές ανταλλάσσουν ρόλους γίνεται η αφετηρία και η κυρίαρχη εικόνα στην έρευνα της εικαστικού, καθώς προσκαλεί μέσω της επανάληψης της πράξης, τη διάδραση με το κοινό ώστε να αναδυθούν όσα υποδηλώνονται στις δύο φωτογραφίες. Στον εκθεσιακό χώρο, παράλληλα, η Ζυγούρη, με το έργο «Αλχημικά Κολάζ», ανακαλεί και ανασυνθέτει την ποιητική αίσθηση εκείνης της χρονικής περιόδου χρησιμοποιώντας θραύσματα δράσεων, διαγραμμάτων και γλυπτών.


Επιμέλεια: Σωζήτα Γκουντούνα, Διδάκτωρ Ιστορίας της τέχνης,  Έλενα Τονικίδη, εικαστικός, art- therapist