- CITY GUIDE
- PODCAST
-
18°
Ο Χριστόρφορος Μαρίνος και ο Θάνος Σταθόπουλος βρίσκονται πίσω από ένα νέο εγχείρημα τέχνης. Πρόκειται για το τριμηνιαίο διαδικτυακό περιοδικό “kaput.”, στο πρώτο τεύχος του οποίου διαβάσαμε ενδιαφέροντα κείμενα και υπογραφές, όπως του Γιώργου Τζιρτζιλάκη, του Γιάννη Κωνσταντινίδη, του Αλέξανδρου Ψυχούλη, του Σωτήρη Μπαχτσετζή, του Νίκου Χαραλαμπίδη, του Ηλία Παπαηλιάκη κ.ά. Το site έχουν σχεδιάσει οι D-SUB (δηλαδή οι εικαστικοί Μιχάλης Ζαχαρίας και Δημήτρης Ιωάννου), ενώ το logo του τίτλου ο Ανδρέας Κασάπης. Η πρωτοτυπία του ως περιοδικού τέχνης έγκειται στο ότι τα άρθρα κριτικής των εκθέσεων τα γράφουν άλλοι καλλιτέχνες και όχι δημοσιογράφοι.
Το 2ο τεύχος θα κυκλοφορήσει την 1η Αυγούστου στη διεύθυνση www.kaput.gr. Στο μεταξύ μιλήσαμε με τους δύο υπεύθυνους για να μάθουμε περισσότερα…
Ποιος είχε την ιδέα της έκδοσης ενός περιοδικού τέχνης ονόματι “kaput.”;
Θ.Σ. Η ιδέα για την έκδοση ενός περιοδικού τέχνης δεν πέφτει φυσικά ποτέ εξ ουρανού. Στην περίπτωσή μας θα έλεγα ότι ήταν αποτέλεσμα ανάγκης, διαλόγου, ζυμώσεων, κοινής εμπειρίας, εκλεκτικής συγγένειας, συνεργασίας και φιλίας. Κάπως έτσι δεν συμβαίνει πάντα, όμως; Ωστόσο, για να ικανοποιήσω κάπως την περιέργειά σας περί της πατρότητας της ιδέας, θα πω ότι η επιθυμία για την έκδοση ήταν κοινή, η απόφαση για την ηλεκτρονική μορφή του περιοδικού δική μου και ο τίτλος του Χριστόφορου.
Μήπως η σύγχρονη ελληνική τέχνη έχει φτάσει σε αδιέξοδο, αν λάβουμε υπ’ όψιν την περιορισμένη παρουσία και συμμετοχή μας στις διεθνείς καλλιτεχνικές διοργανώσεις;
Χ.Μ. Η διαπίστωσή σας είναι εν μέρει σωστή. Υπάρχουν Έλληνες καλλιτέχνες που με πολλή δουλειά, στόχευση και προώθηση –άλλοτε δικαιολογημένη κι άλλοτε όχι– έχουν προσελκύσει το ενδιαφέρον της διεθνούς κοινότητας. Τις προάλλες το έργο ενός νεαρού Έλληνα ζωγράφου είχε καταχώρηση στους “Los Angeles Times”, ενώ η λονδρέζικη Tate Modern ενέταξε πρόσφατα στη συλλογή της το έργο ενός νέου Έλληνα καλλιτέχνη. Μέχρι πριν από λίγα χρόνια αυτό δεν συνέβαινε, τουλάχιστον όχι συστηματικά. Αν το εξετάσουμε όμως πιο συνολικά, τότε έχετε δίκιο, η παρουσία μας στο εξωτερικό είναι όντως ισχνή, ωστόσο θα ήταν υπερβολικό, ίσως και άδικο, να μιλήσουμε για αδιέξοδο.
Ποιος είναι ο ρόλος και ποιος είναι ο λόγος ύπαρξης ενός περιοδικού για την τέχνη;
Χ.Μ. Το “kaput.” δεν γεννήθηκε φυσικά για να εκφράσει μια μίζερη κραυγή αγωνίας... Ένα περιοδικό τέχνης οφείλει να λειτουργεί ως δίαυλος πληροφόρησης, κριτικής σκέψης και διαλεκτικής επικοινωνίας. Παρότι ξεκίνησε ως μια do-it-yourself πρωτοβουλία, στόχος μας είναι να αποκτήσει με τον καιρό έναν πιο διεθνή χαρακτήρα. Το διαδίκτυο διευκολύνει σε αυτό, αλλά δεν είναι αρκετό αφού απαιτούνται κι ένα σωρό άλλα πράγματα, όπως χρήματα, διάθεση, εμπειρία, γνωριμίες, εν ολίγοις μια ολόκληρη υποδομή την οποία καλείσαι να χτίσεις.