Αρχειο

Το ναυάγιο της Φαλκονέρας 47 χρόνια μετά

Κατάθεση στεφάνων, μνημόσυνο και δέηση στα Χανιά

Newsroom
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Σαράντα επτά χρόνια συμπληρώνονται από το ναυάγιο του πλοίου «Ηράκλειο» στη θάλασσα της Φαλκονέρας και 44 χρόνια από την πτώση αεροπλάνου της Ολυμπιακής Αεροπορίας στο Όρος «Κερατέα». Η 8η Δεκεμβρίου έχει ανακηρυχθεί ως αποφράδα ημέρα για τα Χανιά, καθώς αυτή την ημέρα, το 1966 και το 1969 στις δύο τραγωδίες, βρήκαν τραγικό θάνατο, συνολικά 331 άνθρωποι σύμφωνα με τις επίσημες αναφορές.

Το πρωί στο εκκλησάκι του Οσίου Ποταπίου στα Χανιά τελέστηκε μνημόσυνο για την ανάπαυση των ψυχών των θυμάτων από τις δυο τραγωδίες, ενώ ακολούθησε η κατάθεση στεφάνων και δέηση σε μνημείο για τα θύματα του ναυαγίου στην πλατεία «Τάλως» των Χανίων. Παρόντες ήταν ο Μητροπολίτης Κυδωνίας - Αποκορώνου Δαμασκηνός, οι βουλευτές Μανούσος Βολουδάκης και Κυριάκος Βιρβιδάκης, ο δήμαρχος Χανίων Μανώλης Σκουλάκης διασωθέντες του ναυαγίου και συγγενείς των θυμάτων. Το μεσημέρι στην αίθουσα «Σταύρος Νιάρχος» του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών Μελετών «Ελευθέριος Βενιζέλος» πραγματοποιήθηκε η παρουσίαση του βιβλίου του Γιώργου Τρανταλίδη που φέρει τον τίτλο « Το ναυάγιο της Φαλκονέρας - Ηράκλειον». Όπως δήλωσε ο συγγραφέας είναι το πρώτο βιβλίο το οποίο εκδίδεται για το ναυάγιο και στο οποίο υπάρχουν αφηγήσεις διασωθέντων τα ονόματα των διασωθέντων και των επιβατών που έχασαν τη ζωή τους, καθώς και οι αποφάσεις των δικαστηρίων για τους υπαιτίους της ναυτικής τραγωδίας. Σύμφωνα με τον συγγραφέα «πιστεύω ότι αυτό το βιβλίο θα αποτελέσει δίδαγμα για τις επόμενες γενιές και θα αποτρέψει άλλες τραγωδίες. Αν αποτρέψει έστω και ένα ναυάγιο θα έχει εκπληρώσει το σκοπό του».

n

Στις 8 Δεκεμβρίου 1966, κοντά στη βραχονησίδα Φαλκονέρα (23 ναυτικά μίλια βορειοδυτικά της νήσου Μήλου), το επιβατηγό - οχηματαγωγό πλοίο «Ηράκλειον», που εκτελούσε το δρομολόγιο Σούδα - Πειραιάς, βυθίστηκε, λόγω μετατόπισης φορτίου, με αποτέλεσμα να βρουν το θάνατο 241 άνθρωποι. Μετά το ναυάγιο το κράτος με μεγάλη καθυστέρηση υποχρεώθηκε να προχωρήσει στη δημιουργία του θαλάμου επιχειρήσεων έρευνας και διάσωσης στο Υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας και τη θεσμοθέτηση του απαγορευτικού απόπλου για τα επιβατηγά πλοία. Μετά το ναυάγιο «γεννήθηκε» και υλοποιήθηκε η ιδέα για τη δημιουργία των Ναυτιλιακών Εταιρειών Λαϊκής Βάσης. Τρία χρόνια αργότερα, στις 8 Δεκεμβρίου 1969, ένα αεροπλάνο της Ολυμπιακής, προερχόμενο από τα Χανιά, κατέπεσε στην Κερατέα, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν και οι 90 επιβαίνοντες.