Αρχειο

Ο Γιώργος Κουρουπός και το Μέγαρο Μουσικής

Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του ΜΜΑ, η κρίση και το στίγμα του προγράμματος

4741-35213.jpg
Δημήτρης Μαστρογιαννίτης
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
38106-81943.jpg

Μπορεί ο πρόεδρος του Μεγάρου Μουσικής, κ. Ιωάννης Μάνος, όταν σύστησε στους δημοσιογράφους το νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του Μεγάρου, κ. Γιώργο Κουρουπό –στη θέση του κ. Νίκου Τσούχλου που αποχώρησε για ιδιωτικούς λόγους–, να φορούσε κουστούμι, αποκόμιζες όμως την εντύπωση ακούγοντάς τον πως από τη ζώνη του κρεμιόταν ένα ζευγάρι γάντια του μποξ. Αφενός γιατί είναι αποφασισμένος να διεκδικήσει τα αυτονόητα από την πολιτεία, βάση της θέσης που κατέχει το Μέγαρο στην πολιτιστική πραγματικότητα της χώρας, και αφετέρου γιατί είναι έτοιμος να δώσει όσες «μάχες» χρειαστεί ώστε το Μέγαρο να συνεχίσει το δρόμο του, κερδίζοντας το στοίχημα του μέλλοντος. Εξάλλου αγαπημένη έκφρασή του είναι «να σπάσει το μάρμαρο», δηλαδή να γίνει το Μέγαρο πιο φιλικό σε περισσότερο κόσμο και είδη μουσικής, μη ξεχνώντας φυσικά πως ο κύριος χαρακτήρας του είναι απόλυτα συνδεδεμένος με την κλασική μουσική.

Ο Γιώργος Κουρουπός είναι συνθέτης και πιανίστας και έχει ασκήσει πολλές διοικητικές θέσεις: αναπληρωτής διευθυντής του Τρίτου Προγράμματος της Ελληνικής Ραδιοφωνίας, πρόεδρος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, διευθυντής του μουσικού τομέα της «Δημοτικής Επιχείρησης Πολιτιστικής Ανάπτυξης Καλαμάτας», διευθυντής στο Δημοτικό Ωδείο Πειραιά, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου της «Εθνικής Λυρικής Σκηνής», ενώ από το 1995 είναι Καλλιτεχνικός Διευθυντής της «Ορχήστρας των Χρωμάτων». Το διεθνές βραβείο Benois de la danse (1996), για το συμφωνικό του μπαλέτο «Οδύσσεια», μια συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής και της όπερας του Αμβούργου, είναι απλά το επιστέγασμα μιας σειράς καλλιτεχνικών συνεργασιών με το Μέγαρο.

Τη θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή την αναλαμβάνει σε μια οικονομική συγκυρία που κάθε άλλο παρά ευοίωνη είναι. Με μειωμένη κατά 70-80% την κρατική επιχορήγηση, καλείται να φέρει εις πέρας ένα πρόγραμμα-συνεχιστή του παρελθόντος, πιο διευρυμένου και σύμφωνο με την πιο πάνω λογική του προέδρου, αλλά και προσαρμοσμένου στη νέα πραγματικότητα.

Αν και ευθύς εξαρχής θέλησε να μας μοιράσει μικρά καλάθια («Δεν θα ανακοινώσω κάτι συγκλονιστικό σήμερα»), και το πρόγραμμά του δεν περιείχε κάτι το τόσο φοβερά ρηξικέλευθο, ωστόσο θα μπορούσες να το χαρακτηρίσεις και μαξιμαλιστικό, καθώς σε προηγούμενες σειρές εκδηλώσεων σκέφτεται να προσθέσει κι άλλες, προσπαθώντας να εκμεταλλευτεί όλους τους χώρους του Μεγάρου (και ευτυχώς τον κήπο του). Δείχνει σωστή λογική, αν υλοποιηθούν όλα αυτά σε βάθος χρόνου, όμως όλα θα φανούν στο αποτέλεσμα, στην προσέλκυση κόσμου στη σκηνή (και στο χειροκρότημα).

Οι εννέα νέοι κύκλοι που θα ξεκινήσουν:

Σύγχρονο Μουσικό Θέατρο, Μουσική Δωματίου, Βραδιές Lied, «Καλωσόρισμα» (Σειρές, Συνθέτες και Ερμηνευτές νεαρής ηλικίας, Rising Stars, Νικητές Διεθνών Διαγωνισμών και Νέοι Χορογράφοι), «Adagio» με προγράμματα σε συνεργασία και με άλλους φορείς για την περίοδο του Πάσχα, «Η Άλλη Νότα», όπου φιλοξενείται το παλιό και νέο ελληνικό τραγούδι, «Μουσική και Ποίηση», Jazz & Latin και Μουσικά Εργαστήρια.

Σημεία της ομιλίας που κρατήσαμε (εκτός από το χιούμορ του):

• Πρέπει να θυμόμαστε πώς ήταν η μουσική ελληνική πραγματικότητα πριν από τη δημιουργία του Μεγάρου και πώς διαμορφώθηκε μετά.

• Ο κόσμος που ακούει κλασική μουσική δεν ανήκει σε μια συγκεκριμένη τάξη, κάτι που αντιλαμβάνεται κανείς αν έρθει σε μια οποιαδήποτε συναυλία του Μεγάρου.

• Το Μέγαρο, ως επιδοτούμενος Οργανισμός από το κράτος, οφείλει να ασκεί και έναν παιδαγωγικό ρόλο, με στόχο τη μύηση όλων των κοινωνικών στρωμάτων στις πιο πνευματικές και σύγχρονες μορφές τέχνες.

• Ο κήπος προσφέρεται για μια σειρά εκδηλώσεων και θα το εκμεταλλευτούμε. Θα στεγαστούν μάλλον κάτω από τον τίτλο «Ο κήπος της Μουσικής», όπως λέμε «Μέγαρο Μουσικής». Στις εκδηλώσεις μπορεί να συμπεριληφθεί κι ένα Φεστιβάλ, αλλά ακόμα είναι υπό συζήτηση.

• «Η Άλλη Νότα» θα θυμίζει λίγο το κλίμα των μπουάτ(!)

Δίπλα του θα έχει:

Ως αναπληρωτή τον Θανάση Αποστολόπουλο, αλλά και άλλους όπως τον καλλιτεχνικό διευθυντής της Σειράς Γέφυρες Δημήτρη Μαραγκόπουλο, την υποδιευθύντρια Αλεξάνδρα Κουζέλη, τη Σοφία Τοπούζη, της καλλιτεχνικής διεύθυνσης, αλλά και τον αρχιμουσικό Νίκο Τσούχλο, και μια ευρύτερη, μη θεσμική ομάδα, που αυτή τη στιγμή απαρτίζεται από τους Μηνά Αλεξιάδη, Λουκά Καρυντινό, Γιώργο Κουμεντάκη, Mίλτο Λογιάδη, Βίκυ Μαραγκοπούλου, Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου.

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ