- ΑΡΧΙΚΗ
-
ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ
-
ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
-
LIFE
-
LOOK
-
YOUR VOICE
-
επιστροφη
- ΣΕ ΕΙΔΑ
- ΜΙΛΑ ΜΟΥ ΒΡΟΜΙΚΑ
- ΟΙ ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΣΑΣ
-
-
VIRAL
-
επιστροφη
- QUIZ
- POLLS
- YOLO
- TRENDING NOW
-
-
ΖΩΔΙΑ
-
επιστροφη
- ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ
- ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
- ΓΛΩΣΣΑΡΙ
-
- PODCAST
- 102.5 FM RADIO
- CITY GUIDE
- ENGLISH GUIDE
The Life Goddess
στο Bloomsbury
O πολυπράγμων (ανάμεσα στα υπόλοιπα και δημοτικός σύμβουλος Πυλαίας-Χορτιάτης στη Θεσσαλονίκη) Νίκος Νυφούδης πέρασε τα φοιτητικά του χρόνια στο Λονδίνο. Αντιμετωπίζοντας ένα κλασικό πρόβλημα. Δεν έβρισκε εκείνα τα ποιοτικά προϊόντα με τα οποία μεγάλωσε στη μαμά-πατρίδα. Έτσι απλά προέκυψε η ιδέα για ένα ακόμα deli, ανάμεσα στα τόσα του λονδρέζικου γαστρονομικού πλουραλισμού, το οποίο θα σύστηνε τους μικρούς Έλληνες παραγωγούς σε ένα πολυεθνικό «δύσκολο» πλήθος. Το συζήτησε με το μεγαλύτερο αδερφό του Γιώργο (με τον οποίο διευθύνουν και δύο μπαρ στη Θεσσαλονίκη), στην πορεία βρέθηκε και ο τρίτος συνέταιρος, Ηλίας Κουλακιώτης, εδώ και είκοσι χρόνια κάτοικος Λονδίνου. Η έρευνα αγοράς έδειξε πως η ιδέα ενός ελληνικού γκουρμέ παντοπωλείου μπορούσε να είναι βιώσιμη. Και μετά ξεκίνησε η περιπέτεια. «Ταξίδια σε όλη την Ελλάδα για να βρούμε τα προϊόντα και να συνάψουμε προσωπικές σχέσεις με τους παραγωγούς τους, μια φανταστική εμπειρία» θυμάται ο Νίκος.
«Όταν ξεκινήσαμε δεν είχε φουντώσει τόσο η κρίση. Όσο όμως βάθαινε, άρχισαν οι ίδιοι οι παραγωγοί να μας ψάχνουν. Το 2011 ξεκινήσαμε να λειτουργούμε ως αντιπρόσωποι των προϊόντων της ΕΨΑ, ψάχνοντας παράλληλα το χώρο και κάνοντας όλα τα διαδικαστικά για να ανοίξουμε το δικό μας κατάστημα. Πριν δύο περίπου μήνες, στις 19 Ιανουαρίου, τα καταφέραμε». Η δική τους εμπειρία όσον αφορά την επιχειρηματικότητα σε βρετανικό έδαφος; «Τα γραφειοκρατικά είναι παιχνιδάκι, η έναρξη της επιχείρησης γίνεται σε μισή ώρα on-line. Αυτό που ήταν δύσκολο για μας ήταν να βρούμε το χώρο –με δεδομένο ότι καταλήξαμε σε ένα εντελώς κεντρικό κι εμπορικό σημείο, πολύ κοντά στο Βρετανικό Μουσείο– και στη συνέχεια, επειδή συναλλαχθήκαμε με έναν πάμπλουτο και πολύ ισχυρό άνθρωπο, το δούκα του Μπέντφορντ, μας πήρε περίπου 6 μήνες να φτιάξουμε τα συμβόλαια. Κανένα πρόβλημα με το τι έγραφε το διαβατήριό μας, όσο με το ότι δεν είχαμε επιχειρηματικό ιστορικό στη Μεγάλη Βρετανία, δίνουν ιδιαίτερη σημασία σε τέτοιες συστάσεις. Αυτή η τυπικότητα, αν θέλετε, κάνει και πιο πολύπλοκη την επίλυση ζητημάτων της καθημερινότητας».
Τι μπορεί να βρει κανείς στο The Life Goddess; «Μόνο ελληνικά προϊόντα, εκτός από ψωμί, κρέας και κάποια λαχανικά για τα οποία συνεργαζόμαστε με Βρετανούς εκλεκτούς προμηθευτές. Από εκεί και πέρα ελληνικά τυριά κι αλλαντικά, ελαιόλαδο, λοιπά γαλακτοκομικά, μπαχαρικά, βότανα, ζυμαρικά, αφεψήματα και πολλά πολλά ακόμα Α΄ ποιότητας προϊόντα. Υπήρχε μεγάλο κενό σε αυτό το κομμάτι, γιατί μέχρι τώρα ανάλογα ψώνια μπορούσες να κάνεις μόνο σε κυπριακά ή αραβικά καταστήματα, άντε να υπήρχαν και 1-2 ελληνικά μίνι μάρκετ μικρότερης όμως γκάμας. Λειτουργούμε σε ένα ποσοστό 70% ως delicatessen και σε 30% καφέ/εστιατόριο. Από το πρωί σερβίρουμε πρωινό, σκεφτείτε το τσάι των Άγγλων με κουλούρι Θεσσαλονίκης, και 12.00-16.00 παίζει το καθημερινό μας μενού για μεσημεριανό. 2 παραδοσιακά ελληνικά φαγητά (π.χ. λαδερά), 3 σαλάτες και 1 σούπα που ανανεώνονται κάθε 2 εβδομάδες, ενώ περιμένουμε την άδεια σερβιρίσματος αλκοόλ για να στήσουμε κι ένα μικρό wine bar με παραγωγή ελληνικών αμπελώνων».
Όσον αφορά τη μέχρι τώρα ανταπόκριση του The Life Goddess, του οποίου την εταιρική ταυτότητα έχουν στήσει οι βραβευμένοι Θεσσαλονικείς Beetroot, επαναλαμβάνουν αυτό που ειπώθηκε κι από τους ομολόγους τους στο Carpo. «Είναι τρομερή η ταχύτητα με την οποία κινείται ο κόσμος εδώ. Πολύ πιο γρήγορος ο τρόπος ζωής κι αυτό πρέπει να το υπολογίσεις στο σέρβις. Ο μεγαλύτερος μύθος που καταρρίψαμε είναι πως δεν είναι τσιγκούνηδες, όπως τους θέλει το στερεότυπο, είναι καλοί κι εκπαιδευμένοι πελάτες που το καλό προϊόν θα το πληρώσουν. Το κακό θα το τιμωρήσουν».
29 Store str., Bloomsbury, thelifegoddess.com, facebook.com/TheLifeGoddess
Carpo London
στο Piccadilly
Βγαίνοντας από τον υπόγειο στη στάση Piccadilly, στο κέντρο του Λονδίνου, ανάμεσα στις πινακίδες-μεγαθήρια που κρύβουν τα πανύψηλα κόκκινα λεωφορεία θα δεις «Carpo». Κι αν πλησιάσεις πιο κοντά, η εικόνα γίνεται όλο και πιο οικεία. Εντυπωσιακό design, οι φυλές του Λονδίνου σε εγρήγορση, ξηροί καρποί-σοκολάτα-καφές. Κι αν μιλήσεις ελληνικά, θα σου απαντήσουν.
Carpo London, λοιπόν, ένα επιχειρηματικό success story που ξεκινά στις αρχές της δεκαετίας του ’90 από ένα συνοικιακό μίνι μάρκετ στην οδό Κρίσης της Άνω Κυψέλης. Oικογενειακό μάρκετ που είχε την ιδέα ψησίματος ξηρών καρπών για να προσελκύσει κόσμο με τις μυρωδιές. Έγινε οικοτεχνία, ύστερα μικρή βιοτεχνία κι από το 2002 μονάδα παραγωγής στον Ασπρόπυργο, ενώ παράλληλα οι αδερφοί Κοντόπουλοι μπαίνουν δυναμικά στο χώρο της εστίασης με συσκευασμένους ξηρούς καρπούς για να συνοδεύουν το ποτό μας στα μπαρ. Παραμονές των Χριστουγέννων του 2011, ανοίγει και το πρώτο κατάστημα της εταιρείας στην οδό Κανάρη στο Κολωνάκι. «Ισχύει ότι η κρίση έχει ευκαιρίες, αρκεί να τις δούμε και να αξιοποιήσουμε ό,τι κάνουμε καλά διαγράφοντας το faux των προηγούμενων δεκαετιών. Θελήσαμε να λειτουργήσουμε χωρίς μεσάζοντες κι ο κόσμος μάς αγκάλιασε. Ο πελάτης μπορεί να μην ξεχωρίζει με την πρώτη π.χ. το καρύδι Μολδαβίας από το ελληνικό, αλλά έχει το αλάνθαστο κριτήριο της γεύσης. Το ένα είναι πικρό και το άλλο γλυκό. Κι εκείνος δεν έχει λεφτά για χάσιμο. Άρα γίνεται πιο αυστηρός» λέει στην A.V. o Κώστας Κοντόπουλος.
Από τις αρχές Φεβρουαρίου, όμως, υπάρχει και η πινακίδα «Carpo London». «Θέλαμε να τολμήσουμε κάτι διαφορετικό, να βγάλουμε τη δουλειά μας έξω. Το Λονδίνο, ίσως, είναι η μόνη πραγματική πολυπολιτισμική πρωτεύουσα της Ευρώπης. Βέβαια, δεν περιμέναμε ότι θα χρειαστεί τόση προσπάθεια για να αντιστρέψουμε την εικόνα περί Ελλήνων που έχει δημιουργήσει η κρίση στο εξωτερικό». Ποια είναι δηλαδή αυτή; «Χρειάζεται να πασχίσεις για να αποδείξεις ότι δεν είσαι τεμπέλης, απατεώνας κ.λπ. Άδικο, αλλά έτσι είναι. Όμως, αν κερδίσεις την εμπιστοσύνη με το business plan σου, η υποστήριξη είναι μεγαλύτερη. Σαφώς έχουν τους δικούς τους κανόνες, σου παίρνει λίγο χρόνο να τους αντιληφθείς, αλλά όταν πάρεις την άδεια δεν έχεις άλλα προβλήματα – δεν υπάρχουν παραθυράκια κι εμπόδια εκ του πονηρού. Ίσα ίσα υπάρχουν υπηρεσίες που σε βοηθάνε. Μας πήρε τρεις μήνες να ανοίξουμε το κατάστημα, αλλά ο περισσότερος χρόνος είχε να κάνει με τη δική μας τελειομανία».
Ξηροί καρποί από εκλεκτές ποικιλίες που καβουρδίζονται μπροστά στους πελάτες, αποξηραμένα φρούτα, γλυκά αρώματα σοκολάτας και καφέ, το word of mouth για το Carpo London εξαπλώνεται. «Ποτέ δεν είχαν δει στο Λονδίνο τους ξηρούς καρπούς στημένους με αυτό τον τρόπο. Τους βοηθάμε να το συνηθίσουν, γιατί τους καλοδεχόμαστε και τους προσφέρουμε να δοκιμάσουν. Και τους κερδίζουμε. Γιατί είναι αλήθεια ότι οι ελληνικοί ξηροί καρποί είναι οι καλύτεροι στον κόσμο. Τονίζουμε τη διατροφική τους αξία, μην ξεχνάμε επίσης πόσο διαδεδομένη είναι η χρήση τους και στη μαγειρική πια, οι Ασιάτες π.χ. είναι απόλυτα εξοικειωμένοι». Πόσο διαφορετική είναι η καταναλωτική συμπεριφορά των Λονδρέζων; «Στο Λονδίνο υπάρχει άμεση κατανάλωση, σε μια πόλη με πολύ γρήγορους ρυθμούς που οι άνθρωποι μετακινούνται συνεχώς, δεν αγοράζουν ξηρούς καρπούς για να τους αποθηκεύσουν σπίτι, όπως κάνουμε στην Ελλάδα». Αυτό ίσως να το κάνουν οι Έλληνες φοιτητές, που καταφτάνουν απ’ όλες τις λονδρέζικες γειτονιές για λίγο άρωμα μαμάς-πατρίδας...
16 Piccadilly str., 0044 20 72877233, carpolondon.co.uk, facebook.com/CarpoLondon