Αρχειο

Weegee: luben über alles

Βλέπω το θάνατό σου

Δημήτρης Αθανασιάδης
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Κατέφθανε στον τόπο του εγκλήματος πιο γρήγορα από τους αστυνομικούς. Κάθε νύχτα το μενού είχε κάτι που την επόμενη μέρα μπορούσε να μοσχοπουληθεί στον Τύπο. Τσαλακωμένες λαμαρίνες αυτοκινήτων που στούκαραν, φονικά που αναστάτωσαν τη γειτονιά, διαρροές υγραερίου που τύλιξαν διαμερίσματα στις φλόγες. Απανθρακωμένα πτώματα, έντρομοι ζωντανοί, ένας οπορτουνιστής φωτορεπόρτερ που τραβούσε γρήγορες λήψεις αποκρουστικών εικόνων και το επόμενο πρωί παρέδιδε όμορφες νουάρ φωτογραφίες. Ωμός ρεαλισμός συν ποιητική φαντασία, υπογραφή Ουίτζι.

n

Τέζα οι δουλειές, © Weegee/International Center of Photography

Γεννημένος στην πρώην Αυστροουγγαρία το 1899, ο Άσερ Φέλιγκ έφτασε ως μετανάστης οικογενειακώς στη Νέα Υόρκη σε ηλικία 20 ετών προσθέτοντας το όνομα Άρθουρ στα επίσημα έγγραφά του. Θα εγκαταλείψει το σχολείο για να βοηθήσει την οικογένειά του. Θα εργαστεί ως βοηθός φωτογράφου. Θα κυκλοφορεί με ένα πόνι τα σαββατοκύριακα στη Νέα Υόρκη εστιάζοντας στα πρόσωπα των δρόμων. Θα ζει άστεγος και θα κοιμάται σε πάρκα. Θα πλύνει πιάτα, θα δουλέψει σε γιαπί, θα αλλάξει μια ντουζίνα μεροκάματα. Θα επιβιώσει στην αστική ζούγκλα του Μανχάταν με τη φωτογραφική του μηχανή ως δόρυ.

n

Άγριο φονικό στο Kόνι Άιλαντ της Νέας Υόρκης,

 © Weegee/International Center of Photography

Το 1924 ο Φέλιγκ ξεκινά να εργάζεται ως τεχνικός σκοτεινών θαλάμων στο πρακτορείο «Acme Newspictures» και το 1934 θα αποφασίσει να τα παρατήσει για να αφιερωθεί στη freelance φωτογραφία. Το Χάρλεμ, η μεταπολεμική Αμερική, τα θεατρικά καμαρίνια, η πόλη πίσω από τις μαρκίζες. Νοίκι σε μια γκαρσονιέρα και νυχθημερόν παρών στα επίκαιρα περιστατικά της πόλης. Herald Tribune, Daily News, Sun, World Telegram θα εκθέτουν στις σελίδες τους τις ασπρόμαυρες φωτογραφίες του επονομαζόμενου Ουίτζι.

n

Στενές επαφές τρίτου τύπου στον κινηματογράφο Palace,

 © Weegee/International Center of Photography

Weegee, ένα λεκτικό μπαστάρδεμα των διάσημων μεταφυσικών πινάκων Ouija, που από το 1871 έκαναν θραύση για να καλέσεις το φάντασμα της αρεσκείας σου ή να ραντεβουδάρεις με το πνεύμα του αγαπημένου σου μακαρίτη. Μέχρι και το 1947 θα αποτυπώσει συμβάντα, σκηνές και στιγμές για τα οποία οι άνθρωποι ενημερώνονταν την επομένη μαζί με το πρωινό τους.

n

Βόλτα με το ανακριτικό βανάκι, © Weegee/International Center of Photography

Δωδεκάμηνος γάμος και φυγή για μια επταετία στο Χόλιγουντ. Επιστροφή στη Νέα Υόρκη το 1952, όπου και θα παραμείνει μέχρι τον θάνατό του, στις 26 Δεκεμβρίου του 1968. Βοηθός του Στάνλεϊ Κιούμπρικ στο φιλμ «Dr. Strangelove», συνεργάτης της «Vogue», ομιλητής σε σεμινάρια της Σοβιετικής Ένωσης. Είπαν πως υπήρξε για τη Νέα Υόρκη ό,τι ο Μπρασάι για το Παρίσι. Είπε πως αυτό που κάνει μπορεί να το κάνει ο καθένας.

n

Νυχτερινό Δικαστήριο, © Weegee/International Center of Photography

n

Ουίτζι © Leigh Wienner