Αρχειο

Ο Άγιος Ευτύχιος (ξανα)ζεί

A.V. Team
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Στο 1ο Διεθνές Διεπιστημονικό Συνέδριο «Εν Γορτύνη και Αρκαδία εγένετο», που θα πραγματοποιηθεί στη Μεσαρά (Μοίρες Ηρακλείου), από 20 έως 23 Σεπτεμβρίου 2012, αναμένεται να παρουσιασθεί μια πρωτοποριακή μελέτη τής ανθρώπινης μορφής και της εικαστικής απόδοσής της.

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο και το ΤΕΙ Κρήτης, μαζί με εικαστικούς καλλιτέχνες, ανάπλασαν τη μορφή του αγίου Ευτυχίου, βασισμένοι στην κάρα του, που φυλάσσεται στην Ιερά Μονή Οδηγήτριας.

Η μεθοδολογία της επιστημονικής μελέτης θα προβληθεί σε ντοκιμαντέρ κατά τη διάρκεια των εργασιών τού συνεδρίου, το απόγευμα της Παρασκευής 21 Σεπτεμβρίου, στις Μοίρες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που υπάρχουν, ο άγιος Ευτύχιος υπήρξε επίσκοπος Γορτύνης και αναφέρεται από μια σημαντική ιστορική πηγή των μεσοβυζαντινών χρόνων, στην περίφημη «διαθήκη» του αγίου Ιωάννη του Ξένου ή Ερημίτη, που γράφτηκε στις αρχές του 11ου αιώνα. Ο Ιωάννης ο Ξένος ήταν εκείνος που ανακάλυψε τα λείψανα του Ευτυχίου, μαζί με τα λείψανα του αδελφού του Ευτυχιανού, σε ένα ερημικό σπήλαιο της νότιας Κρήτης. Από τότε οι δυο κάρες φυλάσσονται σε μοναστήρια της περιοχής, αρχικά στη Μονή των Ευτυχιανών στη θέση «Αγιούς» και στη συνέχεια στο μεγάλο μοναστήρι της Παναγιάς της Οδηγήτριας.

Η επιστημονική ομάδα -όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση- δεν αρκέστηκε μόνο στη δημιουργία μιας γλυπτικής σύνθεσης, που προσεγγίζει με τη μεγαλύτερη δυνατή πιστότητα τη μορφή του αγίου, αλλά προχώρησε στη μελέτη του τρόπου με τον οποίο αποδίδεται ένα ιερό πρόσωπο από τη βυζαντινή αγιογραφία.

Η βυζαντινή τέχνη είναι μια τέχνη καθαρά θεολογική και συμπληρώνει την διά των αισθήσεων πρόσληψη του θείου λόγου. Όπως αναφέρεται από τους πατέρες της Εκκλησίας η εικόνα είναι «μίμημα (μίμηση) του αρχετύπου» και ο ρόλος της στην ορθόδοξη πίστη είναι πολυσύνθετος. Η επιστημονική ομάδα συνεργάστηκε αρμονικά με την τοπική εκκλησία, τόσο με τον Σεβ. Μητροπολίτη Γορτύνης και Αρκαδίας κ.κ. Μακάριο όσο και με τον Ηγούμενο της Μονής Οδηγητρίας κ.κ. Παρθένιο (Χημικό Μηχανικό) και την αδελφότητα της ιεράς μονής.

Η αρχική πρόταση διατυπώθηκε από το Τμήμα Ιατροδικαστικών Επιστημών του Πανεπιστημίου Κρήτης, που ακολούθησε μια επιστημονική μέθοδο ανάπλασης. Η ομάδα προχώρησε αρχικά στη δημιουργία ενός ψηφιακού και στη συνέχεια ενός στερεοσκοπικού αντιγράφου της κάρας με συνθετικό υλικό, εργασία που πραγματοποιήθηκε στο ΤΕΙ Κρήτης. Ειδικοί από το Τμήμα Πλαστικής Χειρουργικής και το Οδοντιατρικό Τμήμα προχώρησαν σε παραπέρα μελέτη αναπλάθοντας τη μορφή του αγίου.

Στη συνέχεια οι εικαστικοί καλλιτέχνες μελέτησαν την τελική μορφή και τον τρόπο με τον οποίο αποδίδεται από τη βυζαντινή αγιογραφία, μια τέχνη καθαρά θεολογική, που «συμπληρώνει την διά των αισθήσεων πρόσληψη του θείου λόγου». Όπως αναφέρεται από τους πατέρες της Εκκλησίας, η εικόνα είναι «μίμημα του αρχετύπου» και ο ρόλος της στην ορθόδοξη πίστη είναι πολυσύνθετος.

Το 1ο Διεθνές Διεπιστημονικό Συνέδριο, που συνδιοργανώνουν η Μητρόπολη Γορτύνης και Αρκαδίας, η Ιατρική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης, το Τεχνολογικό Εκπαιδευτικό Ίδρυμα (ΤΕΙ) Κρήτης, η Βαλκανική Ακαδημία Ιατροδικαστικών Επιστημών και η Περιφέρεια Κρήτης, φιλοδοξεί να αναδείξει, να φωτίσει και να προβάλλει την πνευματικότητα, την ιστορία και τον πολιτισμό της Μεσαράς και του κρητικού νότου, γενικότερα.

Τη γλυπτική εποπτεία και την τελική απόδοση της μορφής είχε η γλύπτρια κ. Ασπ. Παπαδοπεράκη και ο αγιογράφος και ο φιλόλογος κ. Δ. Δασκαλάκης τη μελέτη της ζωγραφικής απόδοσης.

ΜΜ