Αρχειο

«Να καταργηθεί ο νόμος περί βλασφημίας»

Η βουλευτής που κατέθεσε την πρόταση μίλησε στην A.V.

Τάκης Σκριβάνος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Στις 9 Ιουλίου τρεις ηθοποιοί της παράστασης “Corpus Christi” συνελήφθησαν με την κατηγορία της βλασφημίας και οδηγήθηκαν στο Α.Τ. Ομονοίας – και λίγο μετά αφέθηκαν ελεύθεροι. Είχε προηγηθεί μια ανακοίνωση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου (ΔΙΣ), η οποία καλούσε το λαό «να αποδοκιμάσει το έργο», το οποίο χαρακτήριζε «βλάσφημο», καθώς παρουσίαζε τον Χριστό και τους μαθητές τους ως ομοφυλόφιλους.

Την Πέμπτη η βουλευτής της Δημοκρατικής Αριστεράς Μαρία Γιαννακάκη κατέθεσε ερώτηση στη Βουλή, προς τον υπουργό Δικαιοσύνης, ζητώντας αφενός την κατάργηση του νόμου περί βλασφημίας και αφετέρου να ενημερωθεί η Βουλή «για ποιους λόγους και από ποιον αναλήφθηκε η πρωτοβουλία της σύλληψης των ηθοποιών», καθώς η ΔΙΣ δεν είχε υποβάλει μήνυση ενώ δεν είχε προϋπάρξει καν εξώδικο. Η A.V. είχε μια επικοινωνία μαζί της.

«Το συγκεκριμένο θέμα αναδεικνύει δύο ανησυχητικές πτυχές των αντιλήψεων και των πρακτικών του σύγχρονου ελληνικού κράτους, οι οποίες σχετίζονται με την ελευθερία του λόγου, καθώς και με τη σχέση του κράτους με την εκκλησία» λέει η κ. Γιαννακάκη. «Αναφορικά με την ελευθερία του λόγου», προσθέτει, «η ισχύουσα νομοθεσία λειτουργεί αποτρπτικά για δημοσιογράφους, ακαδημαϊκούς, καλλιτέχνες και άλλους πολίτες, καθώς εν δυνάμει συνεπάγεται αυτολογοκρισία. Όπως έχει αναφερθεί στο θέμα και το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Δικαιωμάτων του Ανθρώπου, η ελευθερία του λόγου δεν πρέπει να περιορίζεται σε ιδέες και πληροφορίες ευρείας αποδοχής, αλλά να περιλαμβάνει και αυτές που αντιβαίνουν στις υπάρχουσες αντιλήψεις».

Μάλιστα, η βουλευτής της ΔΗΜΑΡ μιλάει για «εξωθεσμικά θρησκευτικά κέντρα που ασκούν επιρροή στις δημόσιες υποθέσεις, προσδίδοντας στο ελληνικό κράτος έναν φονταμενταλιστικό χαρακτήρα, που δημιουργεί αποκλίνουσες τάσεις από την ευρωπαϊκή του πορεία».

Αναφορικά με το αν η συγκεκριμένη υπόθεση συνδέεται και με το θέμα του διαχωρισμού εκκλησίας και κράτους, η κ. Γιαννακάκη σημειώνει πως «αν και δεν υπάρχει άμεση σχέση ανάμεσα στα δύο ζητήματα, ωστόσο θα πρέπει να ανοίξει ένας διάλογος γύρω από το διαχωρισμό. Και να δούμε, μεταξύ άλλων, μέσα από την ιστορικότητα του πράγματος θέματα όπως πότε και γιατί άρχισαν να πληρώνονται οι ιερείς από το κράτος».