Αρχειο

Εκτεταμένο δημοσίευμα της Zeit online για τις εκδηλώσεις ρατσιστικού μίσους στην Ελλάδα

Δίκτυο αποτελούμενο από 18 Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, μεταξύ των οποίων και οι Γιατροί του Κόσμου, το οποίο καταγράφει τα περιστατικά ρατσιστικής βίας στην Ελλάδα, επικαλείται η Zeit online για να καταδείξει το αυξητικό μέγεθος των κρουσμάτων ρατσιστικής βίας στην Ελλάδα.

Δημήτρης Καραθάνος
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Δίκτυο αποτελούμενο από 18 Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις, μεταξύ των οποίων και οι Γιατροί του Κόσμου, το οποίο καταγράφει τα περιστατικά ρατσιστικής βίας στην Ελλάδα, επικαλείται η Zeit online για να καταδείξει το αυξητικό μέγεθος των κρουσμάτων ρατσιστικής βίας στην Ελλάδα.

Στο σημερινό, εκτεταμένο δημοσίευμα της, η διαδικτυακή έκδοση της μεγάλης γερμανικής εφημερίδας επισημαίνει ενδεικτικά περιστατικά που διαδραματίστηκαν από το τελευταίο τρίμηνο του 2011 και έπειτα, παραθέτει έκθεση του διεθνούς οργανισμού Human Rights Watch, ενώ φιλοξενεί δηλώσεις του εκπροσώπου της Ένωσης Μεταναστών Ελλάδας, Salmay Pashtun, καθώς και του μέλους των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, Νικήτα Κανάκη.

Ο κύριος Pashtun τονίζει τον φόβο των οικονομικών μεταναστών που ζουν στη χώρα μας για ενδεχόμενες επιθέσεις «λευκών ανδρών», φόβος που τους υποχρεώνει να κυκλοφορούν σε ομάδες και να αποφεύγουν τις νυκτερινές εξόδους.

Ερωτώμενος για τη σχέση μεταξύ αύξησης των εκδηλώσεων μίσους και την άνοδο του κόμματος της Χρυσής Αυγής, ο κύριος Κανάκης δηλώνει: «Η Χρυσή Αυγή προσφέρει την ιδεολογική βάση για τέτοιες επιθέσεις. Αλλά όποιος εστιάζει το πρόβλημα μονάχα στο κόμμα αυτό, κάνει λάθος». Παράλληλα εφιστά την προσοχή στο γενικότερο ξενοφοβικό πνεύμα που διαπερνά την Ελλάδα, σχολιάζοντας την επέκταση της βίας ακόμη και σε σχολεία. Στο ίδιο ύφος, ο Salmay Pashtun επισημαίνει τη δαιμονοποίηση του ξένου στην Ελλάδα, την αναγωγή του σε πηγή δεινών, όπως συνέβαινε και με τους Ανατολικογερμανούς μετά την επανένωση των Γερμανιών. «Οι ρατσιστές μας βλέπουν ως αποδιοπομπαίους τράγους. Αλλά και οι αντιφασίστες ευθύνονται εξίσου, καθώς η Αριστερά μας χρησιμοποιεί για τις "παρόλες" της», δηλώνει.

Η έρευνα της Zeit online δεν αφήνει ασχολίαστες τις πρόσφατες επιχειρήσεις της ελληνικής αστυνομίας στην Αθήνα και τον Έβρο, το περιστατικό επίθεσης Πακιστανού μετανάστη σε ανήλικη τουρίστρια στην Πάρο και τη δολοφονία του Μανόλη Καντάρη από μετανάστες πέρσι στο κέντρο της Αθήνας, γεγονός που προκάλεσε σειρά πογκρόμ κατά των μεταναστών.

Όλα αυτά ενώ δεν έχει περάσει ούτε ένας μήνας από τη δημοσίευση σειράς σχετικών άρθρων του Associated Press, της Washington Post και άλλων διεθνών Μέσων.

Προκειμένου να αναπτύξουν με τη δέουσα εμβρίθεια το θέμα, τα ξένα Μέσα χρησιμοποιούν ως κύρια πηγή πληροφόρησης την έκθεση του Human Rights Watch, το οποίο καταγράφει τις πρόσφατες πολυάριθμες επιθέσεις σε οικονομικούς μετανάστες, με τη βία να εκτονώνεται ακόμη και απέναντι σε γυναίκες και παιδιά. Ο αρνητικός ρόλος της αστυνομίας δε μένει ασχολίαστος στα δημοσιεύματα, καθώς «η αστυνομία δεν κρατά στατιστικά στοιχεία για τα ρατσιστικά υποκινούμενα εγκλήματα, προφασιζόμενη την ασάφεια των κινήτρων που τα προκαλούν».

Όπως διαπιστώνει το Human Rights Watch, τα θύματα των επιθέσεων αποθαρρύνονται από τις αστυνομικές αρχές να καταγγείλουν τις επιθέσεις, με το επιχείρημα ότι είναι μάταιη η κίνηση έρευνας, εάν τα θύματα δεν είναι σε θέση να αναγνωρίσουν τους δράστες, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις η αστυνομία ενημερώνει τα θύματα- που μπορεί να είναι και παράνομα διαμένοντες αλλοδαποί- ότι, εάν προβούν σε καταγγελία, θα κρατηθούν.

Κατά την παρουσίαση της έκθεσης υπογραμμίστηκε ότι, ενώ το 2006 υπήρξε εγκύκλιος του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη ώστε να αποδίδεται ιδιαίτερη προσοχή στα ρατσιστικά εγκλήματα, κάτι τέτοιο δεν έγινε ποτέ από την πλευρά της αστυνομίας. Επίσης, η νομοθέτηση των ρατσιστικών εγκλημάτων από το υπουργείο Δικαιοσύνης, το 2008, δεν έχει οδηγήσει μέχρι σήμερα σε καμία καταδίκη για ρατσιστικό έγκλημα.

Η ερευνήτρια της οργάνωσης για τη δυτική Ευρώπη, Τζούντιθ Σάδερλαντ, επισημαίνει πως «η οικονομική κρίση και η αθρόα μετανάστευση δεν δικαιολογούν την αποτυχία της Ελλάδας να αντιμετωπίσει τη βία, η οποία διαρρηγνύει τον κοινωνικό ιστό».