Αρχειο

Ορόσημο για την πολιτική επικοινωνία η καμπάνια του Ομπάμα στο YouTube

To κανάλι του αμερικανού προέδρου ξεπερνά τον αριθμό των 200 εκατομμυρίων θεάσεων, φαινόμενο που από τη μια γιγαντώνει την ιδεολογική επίδραση της ιστοσελίδας, ενώ παράλληλα επιτρέπει στον Μπαράκ Ομπάμα να απευθύνεται προσωπικά σε δυνητικούς ψηφοφόρους με έναν τρόπο πρωτοφανούς αμεσότητας και διεισδυτικότητας.

Δημήτρης Καραθάνος
1’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

To κανάλι του αμερικανού προέδρου ξεπερνά τον αριθμό των 200 εκατομμυρίων θεάσεων, φαινόμενο που από τη μια γιγαντώνει την ιδεολογική επίδραση της ιστοσελίδας, ενώ παράλληλα επιτρέπει στον Μπαράκ Ομπάμα να απευθύνεται προσωπικά σε δυνητικούς ψηφοφόρους με έναν τρόπο πρωτοφανούς αμεσότητας και διεισδυτικότητας.

Το προφίλ του Ομπάμα στο YouTube δημιουργήθηκε το 2006, όταν ο ίδιος ήταν ακόμη ένας γερουσιαστής του Ιλινόις, αλλά έμελλε να εξελιχθεί σε πιονέρο του Μέσου, όντας ο πρώτος που ξεπερνά το φράγμα των 200 εκατομμυρίων επισκεπτών και εκμεταλλευόμενός το στο έπακρο, τόσο στις προηγούμενες εκλογές, όσο και στην τρέχουσα καμπάνια.

Για να γίνει κατανοητή η επίδραση του YouTube ως μέσο επικοινωνιακής στρατηγικής, αρκεί να υπογραμμιστεί το γεγονός ότι το ένα τρίτο των ψηφοφόρων στις ενδιάμεσες εκλογές του 2010 το επέλεγαν ως κύρια πηγή πληροφόρησής τους. Ποσοστό που αναμφίβολα αυξήθηκε έκτοτε, καθώς ενώ προ τεσσάρων ετών μετά βίας συγκέντρωνε μερικές εκατοντάδες χιλιάδες θεάσεις, σήμερα προσεγγίζει τις 4 δισεκατομμύρια καθημερινά.

Όλα αυτά, ενώ 72 ώρες περιεχομένου αναρτώνται στο YouTube κάθε λεπτό.

Στα πλεονεκτήματα του Μέσου εκτός των προαναφερόμενων, θα πρέπει να προσμετρηθεί και ένα ευκταίο για τους πολιτικούς ζητούμενο: η δυνατότητα να προσπερνούν τα συμβατικά media και να αδιαφορούν για την ενδεχόμενη εύνοια ή την απαρέσκειά τους. «Οι πολιτικοί πάντοτε ποθούσαν να υπερκεράσουν τα media», δήλωσε ο Πίτερ Ντάου, υπεύθυνος για την εκστρατεία προεδρικής υποψηφιότητας της Χίλαρι Κλίντον το 2008. «Απλά δεν διέθεταν την κατάλληλη τεχνολογία για να το πετύχουν».

Ο Ντάου πιστεύει ότι η τηλεόραση και ο Τύπος εξακολουθούν να διατηρούν το πάνω χέρι, καθώς οι σχολιαστές και οι αρθρογράφοι μπορούν να εξασκήσουν ένα γνωμοδοτικό φίλτρο χωρίς όμοιο μέχρι στιγμής στο απευθείας πολιτικό μάρκετινγκ, αλλά αυτό δεν εμποδίζει τους υποψήφιους να εξαντλούν τις πιθανότητές τους στο YouTube.

Εκτός της τεχνολογίας, στο θέμα της κατάλληλης προώθησης εισέρχονται και θέματα αισθητικής. Βίντεο σαν το 17λεπτο ντοκιμαντέρ «The Road We’ve Traveled» του Ομπάμα, φιλοξενεί την ερμηνεία του Τομ Χανκς και του οσκαρικού σκηνοθέτη, Ντέιβις Γκούγκενχαϊμ.