Αρχειο

Μία πλατεία, πολλές γνώμες

Διάλογος για την ανάπλαση της πλατείας Α΄ Κοιμητηρίου

Λένα Χουρμούζη
3’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Ανάπλαση πλατείας Α’ Κοιμητηρίου Δήμου Αθηναίων με δημιουργία υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων. Ένα ακόμα απομεινάρι των «Ολυμπιακών Έργων». Η πρώτη επιχείρηση για την κατασκευή του υπόγειου πάρκινγκ πραγματοποιήθηκε το 2006. Οι εργασίες σταμάτησαν έπειτα από επέμβαση των κατοίκων. Οι γνώμες ακόμα διίστανται, όπως διαφάνηκε στην πρόσφατη ενημερωτική ημερίδα του Δήμου. Οι κάτοικοι του Μετς και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ΚΙΩΝ μιλούν στην ATHENS VOICE για την μελλοντική εικόνα της πλατείας.

Πρωτοβουλία Κατοίκων Μετς

«Προτείνουμε ο Δήμος να υπολογίσει μέσω των υπηρεσιών του, πόσα αυτoκίνητα έχουν οι κάτοικοι της περιοχής. Με βάση τη μελέτη αυτή που πιστεύουμε ότι μπορεί να γίνει σχετικά εύκολα, να εφαρμοστεί το πρόγραμμα ελεγχόμενης στάθμευσης στην περιοχή της πλατείας του Α΄ Νεκροταφείου αλλά και σε όλη την περιοχή του Μετς. Η πρόταση αυτή έγινε δεκτή και ψηφίστηκε ομόφωνα από τη2η Κοινότητα και παρουσιάστηκε από τον Πρόεδρό της κο Καλαμίδα στην Ημερίδα του Δήμου. Το μέτρο αυτό εφαρμόζεται σε πολλές περιοχές του κέντρου της Αθήνας και εξασφαλίζει σύντομη στάθμευση με 1-2 ευρώ, πολύ οικονομικότερα δηλαδή από τα υπόγεια πάρκιγκ όπου η ωριαία τιμή αρχίζει από 9 ευρώ. Εξάλλου είναι συμβατό με την ένταξη της οδού Αναπαύσεως στο πρόγραμμα ενοποίησης αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας. Επίσης, προτείνουμε να μειωθούν δραστικά οι σημερινές θέσεις στάθμευσης στην περιοχή της πλατείας, με σπάσιμο της ασφάλτου και αύξηση της διαμέτρου της πράσινης ζώνης και του αριθμού των δέντρων. Η λύση αυτή έναντι της κατασκευής του γκαράζ έχει μόνο πλεονεκτήματα: πολύ χαμηλό κόστος , αναστρεψιμότητα , αύξηση της απαραίτητης υγειονομικής ζώνης γύρω από το νεκροταφείο, αποφυγή της διατάραξης του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα και της απόρριψης τόννων μπετόν στην έρημη Αττική γη. Ας θυμηθούμε μόνο πόσο μειώθηκε το πράσινο στην πλατεία Κεραμεικού μετά την κατασκευή του μετρό, πώς κατάντησε το πάρκο Ριζάρη και πώς καταστράφηκε η συνέχεια του πολιτιστικού πάρκου των μουσείων μετά την κατασκευή του Πόλις, πώς διαμορφώνονται τα γκαράζ στην Καλλιθέα, στη Ν. Σμύρνη κ.ά. και πώς το χώμα έχει πλέον γίνει είδος εν εξαφανίσει στο κέντρο με συνέπεια την αδυναμία απορρόφησης νερού».

Γρηγόριος Δρέττας

Διευθύνων Σύμβουλος ΚΙΟΝ Architect

«Η διαμόρφωση της πλατείας μετά το πέρας του έργου θα είναι ριζικά διορθωμένη και βελτιωμένη επειδή: Σήμερα α)το μεγαλύτερο τμήμα της πλατείας εμβαδού 2.803 m2 είναι ασφαλτοστρωμένο και χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης αυτοκινήτων, β)όλα τα οχήματα για να σταθμεύσουν εκεί χρησιμοποιούν όλες τις περιμετρικές της πλατείας οδούς (Δέφνερ, Τριβωνιανού και Μαλάμου) και αφετέρου, γ)η φύτευση της πλατείας είναι μόλις 456,78 m2 με 92 δένδρα και δ)η πλακοστρωμένη επιφάνεια για την εξυπηρέτηση των πεζών ανέρχεται μόλις στα 1.358 m2. Με το πέρας του έργου α)ασφαλτοστρωμένη είναι μόνο η εσωτερική οδοποιΐα (εμβαδού 554,83 m2 αντί των σημερινών 2.803 m2) και θα χρησιμοποιείται για την κίνηση των οχημάτων που αποβιβάζουν άτομα για το Νεκροταφείο β)δεν θα χρησιμοποιούνται οι περιμετρικές της πλατείας οδοί σε αντίθεση με τη πλήρη χρήση τους σήμερα γ)η φύτευση της πλατείας θα αυξηθεί πάρα πολύ και θα καταλαμβάνει τη μεγαλύτερη επιφάνεια (εμβαδόν 1.781,43 m2 με φύτευση 94 δένδρων αντί των 456,78 m2 και 92 δένδρων που είναι σήμερα και δ)η πλακόστρωση για αποκλειστική χρήση από τους πεζούς, έχοντας σε επιλεγμένα σημεία παγκάκια και πέργκολες για σκίαση. θα ανέλθει σε 1.667 m2 από τα 456,78 m2 . Διατηρείται πλήρως η ιδέας της χρήσης ως κεντρικού άξονα κίνησης των πεζών της ευθείας που προκύπτει από την συνέχεια της οδού Αναπαύσεως προς την είσοδο του Νεκροταφείου, επιπλέον η νέα αυτή πραγματική πλατεία ακολουθεί τη κλίση του φυσικού εδάφους. Μεταμορφώνεται πλήρως από μια πλατεία που σε όλη τη διάρκεια της ημέρας έχει μόνο σταθμευμένα οχήματα σε μια πλατεία που θα είναι πνεύμονας πρασίνου και χώρος περιπάτου και αναψυχής. Επιπλέον τα είδη των φυτών ι (δένδρα φυλλοβόλα και αειθαλή, θάμνοι φυλλοβόλοι και αειθαλείς, χλοοτάπητας), επιλέγησαν με γνώμονα την αντοχή τους στις κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής, να έχουν εποχικότητα δηλαδή εναλλαγές κατά τη διάρκεια των εποχών έτσι ώστε ο περιβάλλων χώρος να είναι πάντα πράσινος, με χρώμα καθόλη τη διάρκεια του χρόνου. Αναφορικά μερικά από τα φυτά που επιλέγησαν είναι : Ελιά, Μουριά, Χαρουπιά, Αριά, Κουτσουπιά, Δάφνη Απόλλωνα, Νερατζιά, Μυρτία, Αγγελική, Λεβάντα, Λεβαντίνη και Αγγελική νανά. Στη σημερινή πλατεία υπάρχουν μερικά αξιόλογα και εντυπωσιακά δένδρα όπως Μουριές, Πλάτανοι και Ελιές για τα οποία ελήφθη μέριμνα για τη διατήρηση και ύπαρξή τους στη νέα πλατεία με τη μεταφύτευσή τους (με επιστημονικό και πλήρως τεχνικό τρόπο όπως διατήρηση ριζών κ.λ.π.) σε σε ζώνες που φαίνονται αναλυτικά στα σχέδια φύτευσης. Τα βασικά συμπεράσματα είναι ότι η δημιουργία του υπόγειου σταθμού αυτοκινήτων αφενός θα λύσει το πολύ σοβαρό πρόβλημα της συγκεκριμένης αλλά και της ευρύτερης περιοχής για χώρους στάθμευσης δίδοντας τη δυνατότητα επίλυσης της παράνομης και μη στάθμευσης στη πλατεία και στους περιμετρικούς δρόμους (εξαιτίας των πολλών επαγγελματικών χρήσεων στη περιοχή όπως τράπεζες, γραφεία, επιχειρήσεις, εμπορικά καταστήματα, επισκέπτες νεκροταφείου αλλά και κατοικίες) και αφετέρου θα υπάρξει ένας νέος πνεύμονας πρασίνου, περιπάτου και αναψυχής στο Δήμο Αθηναίων».