Αρχειο

Συνενώσεις σχολείων

Η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου εξηγεί

A.V. Team
2’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Στην εκπομπή «Πρώτη Γραμμή» του ΣΚΑΙ η υπουργός Παιδείας Άννα Διαμαντοπούλου έδωσε μερικές ενδιαφέρουσες και αποκαλύπτικές απαντήσεις για τις συγχωνεύσεις σχολείων. Μεταξύ άλλων η υπουργός είπε:

Για τα κριτήρια των συνενώσεων σχολείων:

Από τα Δημοτικά που μετακινούνται, 571 συνενώνονται με μεγαλύτερα. Από αυτά το 80% είναι μονοθέσια, 2θέσια και 3θέσια. Το 2011 στην Ελλάδα υπάρχει ένας δάσκαλος που κάνει την ίδια ώρα μάθημα σε 6 τάξεις! [...]

Πρέπει να κάνουμε σωστή διαχείριση του ανθρώπινου δυναμικού. Έχουμε 170.000 εκπαιδευτικούς, τη μεγαλύτερη αναλογία εκπαιδευτικών ανά μαθητή, δηλαδή έναν εκπαιδευτικό ανά 8 μαθητές – είμαστε η πρώτη χώρα στον ΟΟΣΑ – και δεν έχουμε την Παιδεία που θέλουμε.

Γνωρίζουμε τις ιδιαιτερότητες. Υπάρχουν περίπου 14 μικρά νησάκια, όπου και με 3 παιδιά θα λειτουργεί Λύκειο ή σε πολύ ορεινά χωριά, όπως για παράδειγμα στις Καρυές με 8 παιδιά, θα υπάρχει Γυμνάσιο. Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά! Δεν πρέπει, όμως, να κάνουμε έναν εξορθολογισμό; Πόσα Γυμνάσια μπορούν να υπάρχουν με 20, 25 ή 30 μαθητές και 14 ή 16 καθηγητές;

Εδώ και 10 χρόνια – τώρα το ανακαλύψαμε – υπάρχουν 92 νηπιαγωγεία σε αναστολή λειτουργίας, χωρίς όμως να κλείνουν, για να διατηρούνται οι οργανικές θέσεις.

Κριτήριο είναι και ο χρόνος μετακίνησης των μαθητών. Δεν μπορεί τα παιδιά στην επαρχία να μετακινούνται σε απόσταση πάνω από 20-25 λεπτά – αυτό ήταν ρητή εντολή και κατεύθυνση προς όλους τους Περιφερειακούς Διευθυντές Εκπαίδευσης. Στα μεγάλα αστικά κέντρα πρέπει να αποφευχθεί να διασχίζουν τα παιδιά λεωφόρους.

Δεν υπάρχει πουθενά σχολείο με 500 και 600 μαθητές. Υπάρχουν μόνο 6 σχολεία μετρημένα, τα οποία έχουν από 400 μέχρι 450 μαθητές.

[...]

Για τις μετακινήσεις εκπαιδευτικών από τα σχολεία που συνενώνονται:

Ο εκπαιδευτικός, όταν καταργείται, συνενώνεται ή μεταφέρεται ένα σχολείο, δεν απολύεται! Τίθεται στη διάθεση του Περιφερειακού Διευθυντή, ο οποίος θα τον τοποθετήσει στον ίδιο νομό σε αντίστοιχη θέση και, σύμφωνα με το νόμο, κατά προτεραιότητα.

Οι καθηγητές που πλεονάζουν π.χ. στο νομό Καρδίτσας, θα πάνε σε σχολεία, τα οποία έχουν ανάγκη. Η τοποθέτηση θα γίνει στο νομό Καρδίτσας. Εάν δεν υπάρχουν θέσεις στο νομό Καρδίτσας, θα πάνε σε διπλανούς νομούς. Το επιχείρημα ότι «διατηρούμε τα σχολεία γιατί πλεονάζουν οι καθηγητές και προσλαμβάνουμε και αναπληρωτές και ωρομισθίους» δεν μπορεί να συνεχιστεί.

Οι αναπληρωτές, βεβαίως, κάνουν σπουδαία δουλειά, γιατί καλύπτουν κενά, όμως δεν γίνεται η εκπαίδευση να προχωράει με αναπληρωτές. Θα πρέπει πρώτα να γίνει αξιολόγηση και σωστή αξιοποίηση των δεκάδων χιλιάδων εκπαιδευτικών που βρίσκονται στο εκπαιδευτικό σύστημα. Είναι ενδιαφέρον να δει κανείς σε ορισμένους νομούς, με συγκεκριμένη πολιτική ιστορία, ποιος είναι ο αριθμός των μαθητών και των σχολείων σε σχέση με άλλους νομούς. Υπήρχαν χωριά με συνεχώς φθίνοντα πληθυσμό όπου φτιάχναμε καινούργιο σχολείο. Οι πολιτικοί φταίμε, ούτε οι γονείς ούτε οι εκπαιδευτικοί.

[...]

Για τον αριθμό των μαθητών ανά τμήμα:

Έχει φτάσει σε όλα τα σχολεία εγκύκλιος, σύμφωνα με την οποία κανένα τμήμα δεν μπορεί να έχει πάνω από 25 μαθητές στο Δημοτικό, και 25 συν 10% στο Γυμνάσιο και Λύκειο, όταν υπάρχει σοβαρό πρόβλημα υποδομών.

Για τις αντιδράσεις σχετικά με τις συνενώσεις σχολείων:

Θα παρακαλούσα τους εκπαιδευτικούς να είναι εξαιρετικά προσεκτικοί. Δεν είναι δυνατόν οποιαδήποτε μορφή διαμαρτυρίας να έχει ως αποτέλεσμα να μην κάνουν τα παιδιά μαθήματα. Δεν μπορεί κανείς να βγάλει τα παιδιά από τις τάξεις. Θα υπάρξει αναπλήρωση όλων των μαθημάτων.