Θεσσαλονίκη, Errorτική πόλη!
Το Πεδίο Δράσης Κόδρα ξαναχτυπά με δύναμη και τέχνη που δεν «λαθεύει»
Από τον Βαρδάρη ήταν η μαμά της, είχε κι ένα... Error στην Καλαμαριά! Είτε μιλάμε για μηχανήματα είτε για ανθρώπους, η λέξη error, όταν φανεί σαν ένδειξη στην οθόνη ή βιωθεί σαν ψυχοσωματικό σύμπτωμα, ατόμων ή κοινωνίας, δεν σημαίνει απαραίτητα και τέλος.
Ή τέρμα και άνευ όρων παράδοση στο «απαισιόδοξο», που περικλείει η οποιαδήποτε είδους και μορφής δυσλειτουργία ή απώλεια. Life goes on, που λένε και οι Αγγλοσάξονες, επανεκκίνηση - βήμα πρώτο, όπως προστάζει η γλώσσα των υπολογιστών, σε περίπτωση εμφάνισης του «λάθος». Γιατί error υπό αλλαγή ματιάς επί των «συμβάντων», απρόβλεπτα τυχαίων ή νομοτελειακά μοιραίων, μπορεί να σημαίνει μιας πρώτης τάξης ευκαιρία για επαναπροσδιορισμό, επανασυγκόλληση, επανάχρηση, επανεξέταση, επανένταξη και δράση υπό μια νέα συνθήκη.
Λιόντου Αιμιλία, «Ο Ποδηλάτης»
Το σφάλμα έχει αρνητικό πρόσημο, όμως, όπως σε κάθε τέλος εμπεριέχεται και η ευκαιρία μιας νέας αρχής, έτσι συμβαίνει και με κάθε error: ενσωματώνει μέσα του και επαναφέρει, ορίζει τη συνέχεια της εξελικτικής διαδικασίας, Καλαμαριά τώρα! Μέσα από τον τίτλο-ιδεολογικό πλαίσιο «Σφάλμα», το Πεδίο Δράσης Κόδρα, εικαστική δράση που χρόνια τώρα κινείται στην αιχμή αλλά και σε έναν αντισυμβατικό τρόπο θέασης, σκέψης και δράσης, αντιμετωπίζει στην ουσία το error ως ευκαιρία για «διόρθωση» και ως «ορόσημο» νέας πορείας. Το τέρμα δεν είναι και το τέλμα, όπως εύστοχα κωδικοποιούν και σλογκανάρουν οι τρεις επιμελητές, Δημήτρης Μιχάλαρος, Παναγής Κουτσοκώστας και Ανθή Αργυρίου.
Κι έτσι για άλλη μια χρονιά, εκεί στους παλιούς στρατώνες, όπου η κλαγγή των όπλων, οι φαιοπράσινες στολές και τα μιλιτέρ παραγγέλματα έχουν αντικατασταθεί από άλλου είδους «επιχειρήσεις» και «εντολές», μια εικαστική πανσπερμία εκθέσεων νέων καλλιτεχνών, είτε ατομικών είτε ομαδικών, συμποσίων, masterclasses, in situ εγκαταστάσεων, περφόρμανς και εντατικών εργαστηρίων, μετά χορού, βίντεο και art space συνοδείας, έρχονται για να επαναπροσδιορίσουν τα κάθε είδους ατυχήματα και να επανεκκινήσουν το διάλογο και τον προβληματισμό επί του θέματος «Σφάλμα»!
Στέφανος Αθάνατος, «Πορτραίτο του Σοφού»
Επαναξιολόγηση του λάθους, δόμηση νέων ιδεών με αφορμή το τυχαίο, εικαστικές μορφοποιήσεις, σπαράγματα ύλης και εικόνων, αναπαραστάσεις, θεωρίες, πράξεις και οξύμωρα αισιόδοξες προσεγγίσεις που γεφυρώνουν το τέλος με την επανεκκίνηση. Ανορθόδοξες σκέψεις, παράλογες καταστάσεις, παράδοξα σύμπαντα, μηχανισμοί, γρανάζια, μοτέρ και αντικείμενα καθημερινής χρήσης που, υποκείμενα σε διαδικασίες «ενημέρωσης», ορίζουν εκ νέου τις λέξεις «παιχνίδι» και «σύμπαν», είναι η προβληματική που διέπει την ατομική έκθεση του Βασίλη Χατζόπουλου, ενώ στο Cyber Art Space, που επιμελείται η Σοφία Ελίζα Μπουράτση, ειδικές περφόρμανς και εγκαταστάσεις αμφισβητούν και ταυτόχρονα προτείνουν νέες διαδικασίες δημιουργίας και αισθητικών απολαύσεων πέραν των συνηθισμένων και συμβατικών χωροχρόνων.
Στο κτίριο των κοιτώνων, ο Δημήτρης Φραγκάκης παρουσιάζει το «Open Circle», προσεγγίζοντας το παρελθόν μέσα από ένα κύκλωμα έργων με ευδιάκριτη την πρόθεση της σύνθεσης μέσω αναφορών σε φευγαλέες αρχαιολογικές μνήμες. Τσεκάρετε επίσης την έκθεση «Happy Accidents» με τα έργα των τελειόφοιτων ή πρόσφατα αποφοιτησάντων από τις σχολές καλών τεχνών, όπως και τη συνεργασία του Πεδίου Δράσης Κόδρα με την Μπιενάλε 5, όπως τρέχει στο Δημαρχείο Θεσσαλονίκης με τίτλο «Ταυτοετερότητα - But still one piece», σχόλιο πάνω σε θέματα ρατσισμού και ομοφοβίας και στην έξαρση του νεοσυντηρητισμού σε ό,τι έχει να κάνει με δικαιώματα σεξουαλικών ταυτοτήτων/ μειονοτήτων.
Τράμπας Θοδωρής, «Δύο Κόσμοι»
Καλαμαριά τώρα! Κι απέναντι η θάλασσα, μια ανάσα δίπλα η Κρήνη με τα υπαίθρια καφέ και τα παγωτά της, η αστική ανατολική πλευρά της Θεσσαλονίκης με τις πυλωτές, τις πολυκατοικίες και το δικό της βιορυθμό που, έως και τις 5 Ιουλίου που διαρκεί το «Error», μετατρέπεται κι αυτή σε ένα σπαρταριστό και πολυθεματικό εργοτάξιο που «επανεκκινεί» τη νωχέλεια, τη ραθυμία και την κακή διάθεση των ημερών. Αγαπώ το Action Field Kodra: μεγαλώνει την ακτίνα βόλτας της φιλότεχνης πόλης, είναι πάντα αναβράζον σε προβληματισμό και «χτυπά» καίρια συσπειρώνοντας άτομα και ομάδες που τα υπόγεια βγαίνουν στο φως!
Οι επιμελητές του Κόδρα 2015: Δημήτρης Μιχάλαρος, Ανθή Αργυρίου, Παναγής Κουτσοκώστας
Το σήμα της διοργάνωσης
Jules Rosskam-Intervention
Jules Rosskam-Untitled + 2
Βασίλης Χατζόπουλος, «Αρθρώνοντας το λάθος»
Κεντρική φωτό: Δημήτρης Φραγκάκης, «The Open Circle»