Smart Life

Black Arrow: Το επόμενο βήμα στο Digital Marketing

Συνέντευξη με τον Γιώργο Ξενάκη για τα 20 χρόνια αία Relate

Χαρά Αλεξανδροπούλου
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

αία Relate: Η συνέντευξη του διευθυντή του digital τμήματος, Γιώργου Ξενάκη, με αφορμή τα 20 χρόνια της εταιρείας

Η αία Relate φέτος συμπληρώνει 20 χρόνια επιτυχιών στη δημιουργία στρατηγικών επικοινωνίας σε ένα μεγάλο εύρος πελατών. Εδώ και 15 χρόνια, το digital τμήμα της, PIG, διαδραματίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην παροχή υπηρεσιών που προσφέρουν προστιθέμενη αξία, καλύπτοντας τις ανάγκες των πελατών σε διάφορους κλάδους.

Με αφορμή τα 20 χρόνια αία Relate, ο Γιώργος Ξενάκης, διευθυντής του digital τμήματος της αία Relate μιλά στην Athens Voice σχετικά με το νέο marketing εγχείρημα της εταιρείας, τα highlights της πορείας της, τη φιλοσοφία και το επόμενο βήμα.

-20 χρόνια αία Relate επιτυχίες. Ποιες κορυφαίες στιγμές ξεχωρίζετε μέσα σε αυτές τις 2 δεκαετίες;

Δύο δεκαετίες τώρα, η αία Relate έχει πετύχει σημαντικούς στόχους, ειδικά τα τελευταία 15 χρόνια στο digital, όπου η εξέλιξη ήταν ραγδαία. Σε αυτή την πορεία, υπάρχουν πολλές σημαντικές στιγμές που ξεχωρίζουν. Μία από αυτές ήταν η πρώτη παρουσίαση στην οποία συμμετείχα ενεργά, σχεδόν μία δεκαετία πριν, που αποτέλεσε μόνο την αρχή για μένα. Ακόμη, η πρώτη πρόσληψη που διεκπεραίωσα ως director στο τμήμα PIG έγινε λίγο καιρό μετά, και ο συγκεκριμένος εργαζόμενος είναι σήμερα ο Senior Digital Marketing Manager του τμήματος.

Μέσα από τις σχέσεις που χτίζουμε στις ομάδες μας, φτάσαμε και στο φετινό αίαDay. Όταν μια εταιρεία έχει μεγαλώσει τόσο, σε δύσκολες και εύκολες στιγμές, δεν γνωρίζεις όλους τους ανθρώπους όσο θα ήθελες. Μέσα σε μία μέρα, είχαμε την ευκαιρία να βρεθούμε όλοι μαζί σε ένα πιο χαλαρό κλίμα, να μιλήσουμε και να μάθουμε περισσότερα ο ένας για τον άλλον. Αυτό είναι κάτι που σίγουρα θα θυμάμαι και θα ξεχωρίζει.

- Ποια είναι η φιλοσοφία του digital τμήματος PIG και πώς αυτή συμβάλλει στην παροχή προστιθέμενης αξίας στους πελάτες;

Το digital ήταν πολύ διαφορετικό από ό,τι είναι τώρα. Στην Ελλάδα μάλιστα, για πολλά χρόνια, ήταν μια συμπληρωματική υπηρεσία. Ζήσαμε το αίτημα του πελάτη «βάλε και μισό κιλό Facebook» στην πρόταση. Η εντυπωσιακή ανάπτυξη των digital agencies δεν βελτίωσε την κατάσταση, με το τελικό προϊόν να παραμένει «quick and dirty». Ακόμα και σήμερα κυριαρχεί η ελλιπής γνώση, τόσο σε επίπεδο agencies, όσο και σε επίπεδο πελατών, συχνά λόγω της πληροφόρησης που λαμβάνουν από τα ίδια τα agencies.

Στο PIG, έχουμε την ευκαιρία να συνεργαζόμαστε καθημερινά με τα υπόλοιπα τμήματα της εταιρείας, ανταλλάσσοντας απόψεις και προτάσεις ώστε να παρέχουμε ολοκληρωμένες λύσεις που ταιριάζουν στους πελάτες μας. Παράλληλα, παρακολουθούμε τις εξελίξεις στον κλάδο, εκπαιδευόμαστε στα νέα εργαλεία και παίρνουμε τις απαραίτητες πιστοποιήσεις για καθένα που αξιοποιούμε.

-Σε μια εποχή όπου το web 3 προς web 4 εξελίσσεται σταδιακά, ποιες είναι οι προκλήσεις στον κλάδο και πώς η αία Relate προετοιμάζεται για τη new era;

Η αία Relate δημιουργήθηκε την εποχή του Web 2, όταν από τις στατικές σελίδες περάσαμε στο δυναμικό περιεχόμενο και τα social media. Εκπαιδευτήκαμε λοιπόν μαζί με τους πελάτες μας και κάναμε μέρος της καθημερινότητας τις νέες τεχνολογίες αλλά και τις νέες τάσεις που έφερε η επόμενη γενιά του internet.

Σε αντίθεση όμως με το Web 2, δεν έχει γίνει αντιληπτό τι πραγματικά έφερε το Web 3. Το decentralization και το blockchain είναι οι δομικές τεχνολογίες πίσω από το Web 3, οι οποίες ωστόσο στον χώρο της επικοινωνίας δεν βρήκαν το πρόσφορο έδαφος που βρήκαν, για παράδειγμα, στον χώρο του fintech. Και αυτή είναι η μεγαλύτερη πρόκληση για τους επαγγελματίες του digital στην αυγή της νέας εποχής Web 4: η γεφύρωση του κενού που έχει δημιουργηθεί με δεδομένο ότι ο κλάδος δεν αξιοποίησε τις δυνατότητες του Web 3 και το έκανε απλά skip.

Από την πλευρά μας, προσεγγίζουμε κάθε πρόκληση όσο είναι εφικτό με proactiveness. Σε αυτό το πλαίσιο, δημιουργήσαμε NFTs σαν giveaway gift για λογαριασμό μεγάλου πελάτη μας. Παράλληλα, δημιουργήσαμε και ένα μοναδικό microsite ώστε οι καλεσμένοι να μπορούν πολύ εύκολα να δημιουργήσουν το δικό τους cryptowallet στο smartphone που είχαν μαζί τους αλλά και να κατεβάσουν το NFT. Για εμάς, το κλειδί είναι η εκπαίδευση. Όπως λοιπόν κάναμε τη μετάβαση στο Web 2, έτσι οφείλουμε να κάνουμε και για το Web 3 και το Web 4.

-Ποια είναι τα κριτήρια για τη δημιουργία του κατάλληλου content στη σημερινή ψηφιακή εποχή;

Στην πραγματικότητα δεν υπάρχουν σαφή κριτήρια και η καταλληλόλητα στο περιεχόμενο είναι κάτι πολύ σχετικό. Πρόσφατα είδαμε viral το «hawktuah» σχεδόν σε κάθε social medium, ενώ την ίδια στιγμή στο TikTok το τελευταίο trend είναι το «gnomes vs knight». Social content δηλαδή, χωρίς κανόνες, προκλητικό και ίσως ανούσιο, γίνεται viral και καταλήγει σε όλα τα mainstream websites κυριολεκτικά all over the internet. Αυτό από μόνο του είναι ενδεικτικό, λαμβάνοντας υπόψη ότι, όπως αναφέρει ο Philip Kotler, «οι marketers έχουν εν μέρει την ευθύνη για την ψηφιακή κόπωση, τροφοδοτώντας τον πολλαπλασιασμό των ψηφιακών μέσων».

Αν πρέπει λοιπόν να κατονομάσω ένα κριτήριο, αυτό θα ήταν το original content. Και μάλιστα original content με βάση τις ανάγκες της στρατηγικής του κάθε πελάτη, γιατί στο τέλος της ημέρας αυτό οφείλει να επιδιώκει το digital content.

-Πώς πιστεύετε ότι το AI θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο προσεγγίζετε τη διαφήμιση και το marketing;

Όπως το πρώτο spread sheet άλλαξε τη λογιστική και η τηλεόραση επηρέασε τον κινηματογράφο, έτσι και το AI φέρνει επανάσταση στον τρόπο που προσεγγίζουμε τη διαφήμιση και το marketing. Αν και το 68% των επιχειρήσεων αναφέρει υψηλότερο ROI στα content marketing και SEO χάρη στη χρήση AI για τη βελτίωση του περιεχομένου, είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι το AI δεν κάνει original thinking. Και απέχουμε πολύ από αυτή την εποχή!

Στην ομάδα χρησιμοποιούμε καθημερινά εργαλεία AI, δοκιμάζουμε chatbots και διαφορετικές εκδόσεις του κάθε μοντέλου. Αξιοποιούμε ορισμένα, απορρίπτουμε άλλα και προχωράμε στα επόμενα, ενώ παράλληλα ελέγχουμε την ασφάλεια που διαθέτουν σε διάφορα επίπεδα. Αυτή την περίοδο, αναπτύσσουμε το δικό μας AI, προσαρμοσμένο στις ανάγκες και το workflow του PIG.

-Τι είναι ακριβώς το νέο σας προϊόν "Black Arrow" και ποιες οι αλλαγές στις νέες ανάγκες των πελατών που σας οδήγησαν στη δημιουργία του;

Το Black Arrow δεν προέκυψε απλώς για να καλύψει μια υφιστάμενη ανάγκη. Αποτελεί μια νέα προσέγγιση στο digital marketing, συνδυάζοντας ευελιξία και ακρίβεια στη στόχευση, προσαρμοσμένο στις ανάγκες κάθε πελάτη.

Με αρχή τη δυναμική που μπορεί να έχει η «σύνθεση», χαρτογραφήσαμε τα εργαλεία που υπάρχουν και αναγνωρίσαμε τα «δυνατά σημεία» του καθενός. Κάπως έτσι και μετά από πολλές δοκιμές, τα συνδυάσαμε για να δούμε πόσο μακριά μπορούμε να φτάσουμε τόσο σε επίπεδο στόχευσης, όσο και σε επίπεδο προβολής του μηνύματος.

Το Black Arrow είναι ένα προϊόν στο οποίο πιστεύουμε πολύ και αντικατοπτρίζει την επόμενη γενιά του digital marketing. Μπορεί να είναι τόσο μαζικό ώστε να καλύψει μία ολόκληρη έκθεση ή τόσο συγκεκριμένο ώστε να βρει 10 ανθρώπους σε ένα κατάμεστο γήπεδο. Αυτός ο συνδυασμός ευελιξίας και ακρίβειας το καθιστά ένα πολύτιμο εργαλείο στα χέρια μας, ικανό να προσαρμόζεται σε κάθε στρατηγική και να επιτυγχάνει εξαιρετικά αποτελέσματα.

Όπως αναφέρει ένας IT επαγγελματίας που εκτιμώ, ο David William Plummer, για τη δημιουργία του Windows Task Manager, στόχος δεν είναι απλώς η επίλυση άμεσων προβλημάτων, αλλά η θέσπιση των βάσεων για μελλοντικές εξελίξεις. Με το Black  Arrow, λοιπόν, δεν ακολουθούμε απλώς τις τάσεις, αλλά τις διαμορφώνουμε, αξιοποιώντας τα καλύτερα στοιχεία από διάφορες τεχνολογίες και την καινοτομία για τους πελάτες μας.

To Black Arrow είναι το Digital Marketing on steroids.

-Πώς το "Black Arrow" διαφοροποιείται από τις παραδοσιακές τεχνικές digital διαφήμισης;

Το Black Arrow ξεφεύγει από το κλειστό πλαίσιο ενός social media ή μιας πλατφόρμας όπως αυτές της Google. Δεν ακολουθεί το Meta ή το YouTube, ακολουθεί τον άνθρωπο, όπου κι αν βρίσκεται, είτε εντός είτε εκτός social media. Μάλιστα, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το Black Arrow λειτουργεί ακόμα και offline, διατηρώντας την αποτελεσματικότητά του μέχρι την επόμενη στιγμή που ο χρήστης θα συνδεθεί και πάλι.

Σε αντίθεση με τις παραδοσιακές τεχνικές digital διαφήμισης που επικεντρώνονται σε συγκεκριμένες πλατφόρμες ή κανάλια, το Black Arrow προσφέρει μια ολιστική προσέγγιση και είναι σχεδιασμένο για να ακολουθεί τον καταναλωτή σε κάθε βήμα του ταξιδιού του, ανεξαρτήτως της πλατφόρμας που χρησιμοποιεί. Έτσι, τόσο οι διαφημίσεις όσο και τα μηνύματα μπορούν να προσαρμόζονται και να εμφανίζονται σε πολλαπλά touchpoints, δημιουργώντας μια πραγματικά συνεκτική και ολοκληρωμένη εμπειρία χρήστη.

-Ποιες είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζετε στην  προσπάθειά σας να παραμείνετε μπροστά στον ανταγωνισμό;

Σήμερα, όλοι έχουν άποψη για το digital. Ανεξάρτητα από τον κλάδο ή την ειδίκευσή τους, όλοι έχουν μια γνώμη, γιατί όλοι έχουν ένα λογαριασμό στο Instagram, είδαν πρόσφατα ένα βίντεο στο YouTube ή πέρασαν πέντε λεπτά στο TikTok.

Ως digital business unit σε εταιρεία στρατηγικής επικοινωνίας, αποστολή μας είναι να προσαρμόσουμε το εκάστοτε μήνυμα στο digital, όχι απλά με τον «βέλτιστο» τρόπο, αλλά με τρόπο που θα έχει πραγματική προστιθέμενη αξία για τον πελάτη.

Επιδιώκουμε να έχουμε τεκμηριωμένη άποψη, έχουμε το θάρρος να λέμε «όχι» όταν το πιστεύουμε και διαρκής μας στόχος είναι να προσαρμόζουμε τις στρατηγικές μας με ακρίβεια και με μετρήσιμους στόχους και αποτελέσματα.

-Τι περιλαμβάνει το όραμα για την επόμενη ημέρα στην αία Relate;

Στόχος μας είναι να συνεχίσουμε να αναπτυσσόμαστε, ενισχύοντας τόσο το τμήμα μας όσο και τους πελάτες μας, μέσα από ουσιαστικά αποτελέσματα. Πέρα από την παροχή υψηλής ποιότητας υπηρεσιών digital marketing, επενδύουμε συνεχώς στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη της ομάδας μας.

Δεν ακολουθούμε απλώς τις τάσεις, Επιδιώκουμε να τις διαμορφώνουμε, με νέες υπηρεσίες και προϊόντα που προετοιμάζουν τους πελάτες μας για το μέλλον. Άλλωστε, η επικοινωνία σήμερα είναι ψηφιακή.