- CITY GUIDE
- PODCAST
-
11°
Ο χώρος του gaming διάγει μία περίοδο ριζοσπαστικών αλλαγών
Τεχνολογικές καινοτομίες, εξαγορές, νέα εμπορικά μοντέλα και επικείμενες κυκλοφορίες καινούριων τίτλων συνθέτουν ένα παζλ για δυνατούς λύτες, καθώς τα πράγματα στη βιομηχανία των video games μεταβάλλονται με γοργούς ρυθμούς, χωρίς κανείς να είναι σε θέση να προβλέψει την εικόνα της αγοράς σε λίγα χρόνια. Τι θα ‘λεγες να κάναμε μία απόπειρα να βάλουμε τα πράγματα στο gaming σε μία σειρά εστιάζοντας σε πέντε βασικούς πυλώνες που όπως όλα δείχνουν θα διαμορφώσουν τον χάρτη των video games της επόμενης δεκαετίας;
Cloud gaming: Η λύση είναι στο streaming
Από το τέλος της δεκαετίας του ’80, τα πράγματα όσον αφορά στο gaming ήταν απλά: αγόραζες μία κονσόλα (ή ένα PC) και έπαιζες τους τίτλους που κυκλοφορούσαν γι’ αυτή. Δεν είχε σημασία ο κατασκευαστής, η γενιά ή το μέσον (cartridge, δισκάκι ή εσχάτως download): η αναπαραγωγή ενός video game ανέκαθεν γινόταν τοπικά. Αυτό όμως σιγά-σιγά αλλάζει, καθώς οι εταιρείες αντιλαμβάνονται πως το κοινό θέλει να παίζει τα αγαπημένα του παιχνίδια ακόμα κι όταν δεν βρίσκεται μπροστά στην τηλεόρασή του. Με την ευρυζωνικότητα και το 5G να αποτελούν πλέον προνόμιο των πολλών, η βιομηχανία στρέφεται σταδιακά προς το streaming. Η λύση είναι απλή: τα video games βρίσκονται στο cloud και ο παίκτης απλά τα streamάρει στη συσκευή του, είτε πρόκειται για το smartphone/tablet, είτε για την τηλεόρασή του. Το μόνο που χρειάζεται; Ένα χειριστήριο. Εταιρείες όπως Microsoft, Sony και NVIDIA πειραματίζονται εδώ και χρόνια και η ώρα που οι λύσεις τους θα βρεθούν στο προσκήνιο ίσως να μην αργεί.
Το τέλος των αποκλειστικοτήτων
Το gaming ήταν συνηθισμένο στις αποκλειστικότητες. Οι τελευταίες άλλωστε αποτελούσαν βασικό όπλο των κατασκευαστών να τραβήξουν κόσμο στις πλατφόρμες τους, συνθέτοντας μία αποτελεσματική για δεκαετίες προσέγγιση. Ήθελες να παίξεις Mario; Πήγαινες στη Nintendo. Προτιμούσες Gran Turismo και God of War; Αγόραζες PlayStation. Ήσουν φαν των Halo και των Gears of War; Team Xbox για ‘σένα. Με τις εταιρείες όμως να κυνηγούν ακόμα περισσότερες πωλήσεις, η εποχή των αποκλειστικοτήτων μοιάζει να οδεύει προς το τέλος της. Η Sony έχει αρχίσει να διαθέτει -με κάποια καθυστέρηση- τους first-party τίτλους της και στα PC, η Microsoft κάνει το ίδιο με επιλεγμένα παιχνίδια της σε PS5 και Switch, έχοντας αντιληφθεί ότι το κέρδος που θα έχει από τους έξτρα παίκτες είναι μεγαλύτερο από το όφελος μίας αποκλειστικότητας και για την ώρα μόνο η Nintendo παραμένει πιστή στη στρατηγική της. Κάτι μας λέει πως η στιγμή που ο Master Chief θα κάνει την εμφάνισή του στο PlayStation πλησιάζει.
Εξαγορές, εξαγορές, εξαγορές
Τα τελευταία χρόνια, ο κόσμος του gaming έχει κλονιστεί συθέμελα από εξαγορές εταιρειών που έχουν αλλάξει το status quo. Η Microsoft έκανε δική της την Activision Blizzard έπειτα από τη ZeniMax (Bethesda, id Software, Arkane Studios κ.α.) εμπλουτίζοντας ακόμα περισσότερο το portfolio της. Η Embracer αφού σάρωσε ό,τι υπήρχε στην αγορά, εν συνεχεία ξεκίνησε μία σειρά πωλήσεων και απολύσεων, έχοντας αποτύχει να βρει τα επενδυτικά κεφάλαια στα οποία υπολόγιζε. Η Gearbox άλλαξε χέρια δύο φορές σε τρία χρόνια, η Savvy Games ένωσε τα δύο μεγαλύτερα brands στον χώρο των esports (ESL και FACEIT), η Zynga κατέληξε στην Take-Two ενώ η Bungie βρήκε καταφύγιο στη Sony. Οι μεγάλοι παίκτες έγιναν ακόμα μεγαλύτεροι, με τους μεσαίους να εξαφανίζονται. Όλα δείχνουν πως οδηγούμαστε σε μια αγορά με κολοσσούς και indie developers/publishers χωρίς τίποτα ενδιάμεσα. Τι αντίκτυπο θα έχει αυτό για τα ίδια τα video games; Θα δείξει…
Games as a Service Platform
Ήμασταν συνηθισμένοι στο Games as a Service (GaaS), το μοντέλο βάσει του οποίου ένα video game αποτελούσε μία υπηρεσία αντί για ένα προϊόν. Ο developer φρόντιζε δηλαδή να παρέχει περιεχόμενο σε βάθος χρόνου, με τους παίκτες να πληρώνουν κάποιο ποσό (είτε ως μηνιαία συνδρομή, είτε ως season pass, είτε ως κάποιου τύπου microtransaction) σε σταθερή βάση. Παρ’ ό,τι η προσέγγιση αυτή χρησιμοποιείται κατά κόρον και σήμερα και όπως όλα δείχνουν θα εξακολουθήσει να το κάνει, ένα νέο μοντέλο έχει κάνει εσχάτως την εμφάνισή του. Ο λόγος για το Games as a Platform (GaaP), τη λογική βάσει της οποίας ένα παιχνίδι είναι στην ουσία μία πλατφόρμα, πάνω στην οποία οι παίκτες μπορούν να δημιουργήσουν το δικό τους περιεχόμενο και κατόπιν να το διαθέσουν, με τα έσοδα να μοιράζονται μεταξύ εκείνων και της εταιρείας που έχει το παιχνίδι. Τίτλοι όπως το Roblox και το Fortnite έχουν δείξει τον δρόμο και δεν θα αργήσουν να βρουν μιμητές.
Grand Theft Auto VI
Τι κι αν θα κυκλοφορήσει (;) του χρόνου; Το Grand Theft Auto VI είναι ο πιο πολυαναμενόμενος τίτλος στα χρονικά του gaming, έχοντας σπάσει κάθε ρεκόρ πριν καν διατεθεί προς προπαραγγελία ή έστω οριστικοποιηθεί η ημερομηνία κυκλοφορίας του. Με το καλεντάρι του 2024 να στερείται τα blockbusters περασμένων ετών, το ενδιαφέρον όλων έχει μετατοπιστεί στην αμέσως επόμενη χρονιά, όταν και σύμφωνα με τη Rockstar θα κάνει την εμφάνισή του το Grand Theft Auto VI. Τύπος, βιομηχανία και κοινό περιμένουν με ανυπομονησία την οριστικοποίηση της ημερομηνίας διάθεσής του με την κυκλοφορία του να έχει χαρακτηριστεί ήδη ως πιθανότατα η μεγαλύτερη όλων των εποχών. Αν σκεφτείς πως ο προκάτοχός του, Grand Theft Auto V κυκλοφόρησε σε τρεις γενιές συστημάτων έχοντας πουλήσει σχεδόν 200 εκατ. αντίτυπα και δώσει πνοή στο Grand Theft Auto Online, μία ανεξάντλητη πηγή εσόδων για τη Rockstar, αντιλαμβάνεσαι πιστεύουμε τους λόγους για τους οποίους το Grand Theft Auto VI αναμένεται σαν… καινούρια κονσόλα!