Συζητώντας με τη Vanda Rapti για το πόσο δημοφιλής είναι η σκανδιναβική μυθοπλασία στην Ελλάδα
«Tο ελληνικό κοινό γνωρίζει καλά την ελληνική σαπουνόπερα μέσα από την τηλεοπτική prime time μυθοπλασία, ενώ παράλληλα αναζητά και απολαμβάνει βραβευμένες εκπομπές του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου».
Συνέντευξη με την Vanda Rapti για την σκανδιναβική πλατφόρμα Viaplay που διατίθεται στην Ελλάδα αποκλειστικά μέσω του Vdoafone TV
Αγαπάμε τις σειρές. Ίσως έχουμε αγάπη σε όλο το «πακέτο» που έρχονται με αυτές. Cozy νύχτες στον καναπέ, καλή παρέα, ένα μπωλ ποπ κορν στα χέρια – και μια χουχουλιάρικη κουβέρτα να μας αγκαλιάζει. Ίσως πάλι είναι το περιεχόμενο τους που μας εξιτάρει. Από science fiction, ρομαντικές κομεντί, μπλογκμπάστερς μέχρι κορεατικά anime, μυστηρίου και σκανδιναβικού νουάρ. Ειδικότερα στο τελευταίο είδος, το ελληνικό κοινό φαίνεται να έχει αποκτήσει μια αδυναμία.
Τα καλά νέα είναι ότι μπορεί να απολαύσουμε ευρύ περιεχόμενο σκανδιναβικής μυθοπλασίας μέσω της πλατφόρμας Viaplay, δηλαδή τη μεγαλύτερη και πιο αναγνωρισμένη τηλεοπτική πλατφόρμα της Σκανδιναβίας, η οποία είναι διαθέσιμη στην Ελλάδα μέσω της αποκλειστικής συνεργασίας με το Vodafone TV. Έτσι, μπορεί κανείς να απολαύσει πάνω από 150 πρωτότυπα προγράμματα, από κωμωδίες και δράματα, μέχρι θρίλερ και ντοκιμαντέρ, τα περισσότερα βραβευμένα.
Σχετικά με την εν λόγω πλατφόρμα, τις δυνατότητες της, αλλά και εν γένει τη σκανδιναβική μυθοπλασία συζητήσαμε με την Vanda Rapti, EVP, Viaplay Select & Content Distribution στο Viaplay Group που επισκέφτηκε την Ελλάδα.
Συνέντευξη στην Vanda Rapti για την πλατφόρμα Viaplay, διαθέσιμη μέσω του Vodafone TV
Στην Ελλάδα γνωρίσαμε το Viaplay μέσα από το Vodafone TV. Πείτε μας πως προέκυψε αυτή η συνεργασία.
Το 2022 όταν λανσάραμε το Viaplay Select, ήθελα βέβαια, να το φέρουμε και στην Ελλάδα. Μου ήταν προφανής η περιορισμένη έκθεση του ελληνικού κοινού στην σκανδιναβική μυθοπλασία που έχει προσελκύσει ένα αυξημένο ενδιαφέρον παγκοσμίως και είχαμε μια καλή ευκαιρία και δυνατότητα να αλλάξει αυτό. Τον περασμένο Ιανουάριο και ενώ οδηγούσα, άκουσα στο Ελληνικό ραδιόφωνο μια διαφήμιση του Vodafone TV και από την περιγραφή κατάλαβα ότι το Viaplay Select ταιριάζει απόλυτα με τη στρατηγική και το περιεχόμενο του. Έτσι ζήτησα να μιλήσω απευθείας με την ομάδα του Vodafone TV στην Αθήνα.
Πολύ σύντομα συνειδητοποιήσαμε ότι ταιριάζαμε απόλυτα. Το Vodafone TV ξεχωρίζει καθώς φιλοξενεί συναρπαστικούς τίτλους και προωθεί συνεργασίες με μείζονες προμηθευτές και δημιουργούς που παράγουν περιεχόμενο υψηλής ποιότητας. Είναι η πλατφόρμα στην Ελλάδα που «εξειδικεύεται» σε ταινίες και σειρές, και έχει μια στρατηγική συγκέντρωσης περιεχομένου από τα πιο επώνυμα στούντιο, στρατηγική στην οποία πιστεύω πολύ καθώς διαμορφώνει μια σταθερή διαδρομή για μια τοπική πλατφόρμα που μπορεί να διακριθεί ως η πιο ελκυστική πλατφόρμα περιεχομένου.
Η στρατηγική της Vodafone να είναι ο ηγέτης τηλεοπτικού περιεχομένου γενικής ψυχαγωγίας και η συμπαγής στρατηγική συγκέντρωσης περιεχομένου υψηλής αξίας, είναι μια προσέγγιση που πιστεύω πολύ, και η Viaplay Select παγκοσμίως, στοχεύει ακριβώς να συνδέσει τη δύναμη του περιεχομένου μας, με τα δυνατά σημεία και τις συνεργασίες με τοπικές πλατφόρμες.
Οι σκανδιναβικές σειρές έχουν ένα ιδιαίτερο στυλ- το ελληνικό «μάτι» δεν ήταν τόσο εξοικειωμένο με αυτό. Ποια είναι η ανταπόκριση του ελληνικού κοινού μέχρι τώρα στις σκανδιναβικές σειρές και συγκεκριμένα στο περιεχόμενο του Viaplay; Συγκρίνατε με άλλες χώρες, αν μπορείτε και με παραδείγματα.
Ίσως το ευρύ κοινό στην Ελλάδα να μην ήταν εξοικειωμένο με την σκανδιναβική μυθοπλασία ειδικά αν το συγκρίνουμε με τις αφηγήσεις της ελληνικής τηλεόρασης, αλλά οι λάτρεις του κινηματογράφου και ιδιαίτερα του Ευρωπαϊκού σινεμά θα ταυτιστούν απόλυτα με το περιεχόμενό μας. Είμαστε πραγματικά ικανοποιημένοι με την ενθουσιώδη ανταπόκριση του ελληνικού κοινού στο περιεχόμενο του Viaplay. Σε σύντομο χρονικό διάστημα, η Viaplay έχει αναδειχθεί ως ένας από τους κορυφαίους προμηθευτές της Vodafone, παρά το γεγονός ότι κατά τους πρώτους μήνες της κυκλοφορίας μας ξεκινήσαμε με περιορισμένη προσφορά σε όγκο. Η παγκόσμια απήχηση του Nordic Noir βρίσκεται στα ατμοσφαιρικά εγκληματικά δράματά του, τα οποία προσελκύουν τους Έλληνες θεατές με την έντονη ιστορία και τα υπέροχα σκανδιναβικά τοπία.
Συγκρίνοντας το πόσο δημοφιλές είναι το σκανδιναβικό περιεχομένο στην Ελλάδα και σε άλλες χώρες, θα έλεγα πως η Γερμανία, η Αυστρία και η Ελβετία, έχουν κάποια υγιή «εμμονή» με το σκανδιναβικό περιεχόμενο ομοίως και η Ολλανδία, η Πολωνία και το Βέλγιο. Προς έκπληξή μου, η Ιαπωνία, η Κορέα, η Αυστραλία και οι ΗΠΑ δείχνουν επίσης σταθερή αγάπη για τη σκανδιναβική αφήγηση.
Τι προσφέρει το περιεχόμενο τoυ Viaplay και σε τι διαφέρει από άλλες πλατφόρμες?
Το Viaplay είναι ο κορυφαίος προορισμός σκανδιναβικού περιεχομένου που προσφέρει μια ποικιλία από ατμοσφαιρικά δράματα, συναρπαστικές ιστορίες και μοναδικά τοπία, καθώς και καθηλωτικά ντοκιμαντέρ. Μέσω αυτού το ελληνικό κοινό μπορεί να ανακαλύψει εξαιρετικά διασκεδαστικές σκανδιναβικές και άλλες ευρωπαϊκές σειρές και ταινίες πέρα από τους mainstream τίτλους.
Το Viaplay Select είναι το b2b προϊόν της Viaplay το οποίο προσφέρεται σε πλατφόρμες παγκοσμίως, -με εστίαση σε αγορές όπως της Ελλάδας όπου δεν έχουμε άμεση παρουσία στην αγορά. Περιλαμβάνει σειρές και ταινίες που έχουν αναγνωριστεί από τους κριτικούς, από συναρπαστικά θρίλερ εγκλήματος και συναισθηματικά ηχηρά οικογενειακά δράματα μέχρι καινοτόμες σειρές μικρού μήκους και μαγευτικά ντοκιμαντέρ. Η σκανδιναβική μυθοπλασία– είναι ωμή ρεαλιστική, χωρίς περιττή στίλβωση (και τη συνηθισμένη αμερικανική ωραιοποίηση) και με σύνθετους χαρακτήρες.
Τι να περιμένουμε να δούμε στο μέλλον στο Vodafone TV από το Viaplay;
Και το 2024 το Viaplay θα συνεχίσει να προσφέρει μια συνεχώς διευρυνόμενη συναρπαστική σειρά νέων σειρών μέσω του Vodafone TV. Μερικοί από τους αγαπημένους μου τίτλους είναι:
- Η οικογενειακή επική σειρά περιπέτειας "Ronja, the Robber's Daughter".
(Μέσα στο σύμπαν του Χάρι Πότερ και του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών αλλά με μια σκανδιναβική πινελιά - μεγαλειώδη και επική. (3,5 εκατ. ευρώ ανά επισοδειο προϋπολογισμό παραγωγής))
- Το συναρπαστικό ντοκιμαντέρ αληθινού εγκλήματος «Under the Radar – Secrets of a Swedish Serial Killer»
- Το “All That She Wants - intimate portrait of Ace of Base” η εξαιρετική ιστορία της ανόδου και της πτώσης τους.
- Το θρίλερ για τη δεξιά τρομοκρατία και την άνοδο του εξτρεμισμού στην Ευρώπη - "Furia".
- Το «JANA –marked for a life» – η νέα εποχή του σκανδιναβικού νουάρ: Όταν ο κορυφαίος αξιωματούχος της Σουηδίας για τη μετανάστευση δολοφονείται, η εισαγγελέας Jana αποκαλύπτει έναν ανατριχιαστικό σύνδεσμο με τα σκοτεινά μυστικά της. Πόσο καιρό θα κρύβει την προηγούμενη ζωή της ως παιδί στρατιώτης/δολοφόνος;
- Το “MAFIA”: βασισμένo σε μια πραγματική ιστορία, στη μεταμόρφωση της Σουηδίας τη δεκαετία του 1990, από ένα ήρεμο έθνος σε μια χώρα που χαρακτηρίζεται από έντονες συγκρούσεις συμμοριών και βίαιες συμπλοκές.
- Η σειρά “REBUS”η οποία βασίζεται στα βιβλία με τις μεγαλύτερες πωλήσεις του Ian Rankin. H σειρά ξανά φαντάζεται τον εμβληματικό χαρακτήρα John Rebus ως νεότερο ντετέκτιβ Λοχία, τον οποίο υποδύεται ο επικεφαλής του Outlander, Richard Ranking.
- Το “Off The Beaten Track” ένα ντοκιμαντέρ για την αόρατη πλευρά του 3 φορές νικητή της F1 Max Verstappen.
Ποιο είναι το Top 5 περιεχομένου του Viaplay που θα προτείνατε στο ελληνικό κοινό να παρακολουθήσουν οπωσδήποτε στο Vodafone TV; Επίσης, ποια είναι τα most played/ δημοφιλή γενικότερα.
Από το περιεχόμενο που έχει ήδη κυκλοφορήσει στο Viaplay/Vodafone TV, θα συνιστούσα:
- Το υποψήφιo για Βραβείο Emmy «The Dreamer – Becoming Karen Blixen», με πρωταγωνίστρια την Connie Nielsen γνωστή για «Wonder Woman» και «Gladiator».
- Το δυστοπικό δράμα «The Architect»
- Το «End of Summer», ένα απορροφητικό σκανδιναβικό νουάρ που περιστρέφεται γύρω από την εξαφάνιση ενός παιδιού και την πιθανή επιστροφή του δύο δεκαετίες αργότερα.
- Το “Live Life” – (με προσεχή τη 2η σεζόν), δράμα για νέους ενήλικες για την αγάπη, τη ζωή και τον καρκίνο.
- Το “Limbo”, ένα οικογενειακό δράμα – αξιολογήθηκε από το περιοδικό US Times τον Αύγουστο του περασμένου έτους ως ένα από τα πέντε κορυφαία δράματα.
Εκτός από τα παραπάνω, ανάμεσα στα πολύ δημοφιλή είναι το «Borje – το Ταξίδι του Θρύλου», στη ζωή του θρύλου του NHL Borje Salming, του πρώτου μας καναδικού/σουηδικού πρωτότυπου, με τους Valter Skarsgård και Jason Presley – το οποίο έκανε θραύση κάθε ρεκόρ τηλεθέασης στη Σουηδία τόσο σε γραμμικό/τηλεοπτικό όσο και σε On Demand επίπεδο.
Ποιες είναι οι νέες τάσεις περιεχομένου που αναμένουμε να έρθουν και στην Ελλάδα;
Βλέπουμε μια αύξηση στις εκπομπές που βασίζονται σε αληθινές ιστορίες, εκλεπτυσμένες αφηγήσεις ιστοριών και σε πολυεπίπεδους χαρακτήρες. Πιστεύω ότι η Viaplay είναι μπροστά σε αυτό το παιχνίδι.
Πώς θα χαρακτηρίζατε το ελληνικό κοινό ως τηλεθεατή;
Δύσκολο να πω με βεβαιότητα και άδικο να γενικεύσω. Κρίνοντας από εμένα, το ελληνικό κοινό γνωρίζει καλά την ελληνική σαπουνόπερα μέσα από την τηλεοπτική prime time μυθοπλασία, ενώ παράλληλα αναζητά και απολαμβάνει βραβευμένες εκπομπές του Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου.
Υπάρχει ένα βασικό εμπόδιο στη διαδικασία. Το κοινό διστάζει να πληρώσει για να δει τηλεόραση. Σε χώρες τις Βόρειας Ευρώπης, υπάρχει μεγάλη διείσδυση της συνδρομητικής τηλεόρασης (πάνω από το 80-90% των νοικοκυριών). Ενώ στην Ελλάδα το κάτω από 40%.Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την πειρατεία, καθιστούν επιπλέον πρόκληση για τους παρόχους να δημιουργήσουν κλίμακα και να προσφέρουν οικονομικά αποδοτικές υπηρεσίες. Η Σουηδία έχει παρόμοιο πληθυσμό με την Ελλάδα, και οι αντίστοιχοι πάροχοι συνδρομητικής τηλεόρασης της αγοράς έχουν μερικά εκατομμύρια συνδρομητές ο καθένας, ενώ οι ελληνικοί πάροχοι μόνο μερικές εκατοντάδες χιλιάδες. Οι σουηδικές τηλεοπτικές πλατφόρμες έχουν πέντε έως δέκα φορές καλύτερες οικονομίες κλίμακας από τις ελληνικές πλατφόρμες. Αυτό είναι επιζήμιο τόσο για την κερδοφορία των ελληνικών επιχειρήσεων (σημαντικών που απασχολούν χιλιάδες άτομα) όσο και για το προϊόν και το κόστος του για το ελληνικό κοινό.
Πώς διαγράφεται το μέλλον για πλατφόρμες με τέτοιο περιεχόμενο. Θεωρείτε ότι θα αντικαταστήσουν την τηλεόραση;
Οι πλατφόρμες με τέτοιο περιεχόμενο αναμένεται να αυξηθούν σε δημοτικότητα, συνδρομή και χρήση. Δεν νομίζω –τουλάχιστον όχι στην Ελλάδα– ότι οι on demand πλατφόρμες θα υποκαταστήσουν ή θα εξαλείψουν την ελεύθερη τηλεόραση. Στη Βόρεια Ευρώπη, η χρήση της ελεύθερης τηλεόρασης μειώνεται κατά 10-30% ετησίως. μάλλον αυτό δεν θα συμβεί σύντονα στην Ελλάδα. Η εμπειρία της τηλεόρασης κρατάει ακόμη την αξία της. Ωστόσο, η χρήση μιας πλατφόρμας VOD, ειδικά με περιεχόμενο υψηλής αξίας παραγωγής, θα αυξηθεί σημαντικά. Επίσης για τον καταναλωτή, υπάρχει σημαντική πρακτική αξία στη συγκέντρωση περιεχομένου και στην εύρεση όλου του περιεχομένου σε ένα μέρος ως ενιαία στάση. Για παράδειγμα, η ομορφιά του να έχετε μέσα από το Vodafone TV τόσο εύκολη πρόσβαση στο ErtFlix όσο και στο περιεχόμενο Viaplay, HBO, Warner, Antenna και Disney και να μην χρειάζεται να κάνετε εναλλαγή μεταξύ εφαρμογών ή ακόμα χειρότερα τηλεχειριστηρίων, είναι πολύτιμη.