- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Σπουδές σε κυπριακό πανεπιστήμιο: Τι συστήνουν οι παγκόσμιες πανεπιστημιακές κατατάξεις
Οι υψηλές θέσεις των Κυπριακών πανεπιστημίων σε ευρωπαϊκό και διεθνές επίπεδο
Πανεπιστημιακές κατατάξεις: Τι πρέπει να γνωρίζουν γονείς και απόφοιτοι πριν επιλέξουν κυπριακό πανεπιστήμιο.
Η επιλογή πανεπιστημίου και κλάδου σπουδών είναι για πολλούς μία από τις σημαντικότερες αποφάσεις ζωής. Εκτός του ότι καθορίζει το πώς θα αξιοποιήσουν 3-4 χρόνια αμέσως μετά την ενηλικίωσή τους, χαρακτηρίζει σε μεγάλο βαθμό και την επαγγελματική τους πορεία για το υπόλοιπο της ζωής τους.
Μια τέτοια απόφαση είναι απίστευτα σημαντική και χρονοβόρα και για αυτό το λόγο οι υποψήφιοι φοιτητές ανά τον κόσμο συμβουλεύονται τις πανεπιστημιακές κατατάξεις ως κύριο εργαλείο για να επιλέξουν πανεπιστήμιο για τις σπουδές τους. Η τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Κύπρο έχει κάνει τεράστια άλματα ποιότητας τα τελευταία χρόνια και πλέον τα κυπριακά πανεπιστήμια έχουν καταστεί πολύ αξιόλογες επιλογές, όχι μόνο για Κύπριους και Έλληνες, αλλά και για φοιτητές από άλλες χώρες. Το γεγονός ότι τα κυπριακά πανεπιστήμια κατατάσσονται, πλέον, στις λίστες αυτές, σημαίνει ότι αυτομάτως μπαίνουν στο “ραντάρ” των δυνητικών φοιτητών, κάτι που τους επιτρέπει να προσελκύσουν ακόμα περισσότερους φοιτητές από το εξωτερικό.
Το ίδιο εργαλείο έχουν τώρα στη διάθεσή τους γονείς και απόφοιτοι. Μπορούν να συγκρίνουν τα κυπριακά πανεπιστήμια μεταξύ τους, μεταξύ των ελληνικών πανεπιστημίων, αλλά και μεταξύ των υπόλοιπων κορυφαίων πανεπιστημίων σε κάθε χώρα και ανά το παγκόσμιο. Ούσα, όμως, μια νέα εξέλιξη και λαμβάνοντας υπόψη τη μειωμένη τριβή του κοινού με τη γενικότερη ιδέα των πανεπιστημιακών κατατάξεων, είναι απόλυτα φυσιολογικό να επικρατεί κάποιο μπέρδεμα ως προς το ποιες κατατάξεις θα πρέπει λάβουν υπόψη για τις αποφάσεις τους.
Τι είναι οι πανεπιστημιακές κατατάξεις;
Οι πανεπιστημιακές κατατάξεις τοποθετούν τα πανεπιστήμια στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων και μετρήσεων. Έχουν μεγάλη σημασία γιατί παρέχουν μια αντικειμενική και συγκριτική αξιολόγηση της ποιότητας και της απόδοσης των πανεπιστημίων, αφού παρέχουν πληροφορίες για την ποιότητα της διδασκαλίας, της έρευνας, της επιρροής στην κοινωνία, τη διεθνή προοπτική και άλλους δείκτες απόδοσης. Αυτό επιτρέπει στους φοιτητές, τους ερευνητές και τους εργοδότες να συγκρίνουν και να επιλέξουν τα πανεπιστήμια που ταιριάζουν καλύτερα στις ανάγκες τους.
Οι κατατάξεις, επίσης, προωθούν τον ανταγωνισμό μεταξύ των πανεπιστημίων, καθώς αυτά προσπαθούν να βελτιώσουν την απόδοσή τους για να καταταχθούν ψηλότερα, κάτι που διεγείρει την πρόοδο και την καινοτομία στον τομέα της εκπαίδευσης και της έρευνας.
Οι πανεπιστημιακές κατατάξεις χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες:
1) Σ' εκείνες που αξιολογούν τα πανεπιστήμια με βάση τη συνολική τους ποιότητα και τα κατατάσσουν σε σύγκριση με τα καλύτερα στον κόσμο.
2) Σ' εκείνες που αξιολογούν τα πανεπιστήμια για τις επιδόσεις τους σε επί μέρους ακαδημαϊκά αντικείμενα (Οικονομικά, Μαθηματικά, Κλινική και Υγεία, Ψυχολογία κ.α.) και τα κατατάσσουν σε σύγκριση με την αντίστοιχη απόδοση των καλύτερων πανεπιστημίων στον κόσμο.
3) Σ' εκείνες που αξιολογούν τα πανεπιστήμια με βάση τη συνεισφορά τους στην κοινωνία και όχι το ακαδημαϊκό τους κύρος (για παράδειγμα για τις δράσεις Κοινωνικής Ευθύνης τους, που δε σχετίζονται με την ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχουν).
Ποιες είναι οι πανεπιστημιακές κατατάξεις που αξιολογούν την ποιότητα;
Οι πιο δημοφιλείς και αξιόπιστες από τις κατατάξεις που εμπίπτουν στην πρώτη κατηγορία, δηλαδή που αξιολογούν τη συνολική ποιότητα της προσφερόμενης εκπαίδευσης ενός πανεπιστημίου, είναι οι εξής:
- Times Higher Education (THE) World University Rankings: Εκδόθηκε πρώτη φορά το 2004 και βασίζεται σε 13 κριτήρια, όπως η διδασκαλία, η έρευνα, οι αναφορές, η βιομηχανική γνώση και η διεθνής προοπτική. Αξιολογεί τη συνολική απόδοση των πανεπιστημίων στα κριτήρια αυτά.
- Academic Ranking of World Universities (ARWU) ή Shanghai Rankings: Εκδόθηκε πρώτη φορά το 2003 και βασίζεται σε 6 κριτήρια, όπως ο αριθμός των αποφοίτων και των καθηγητών που έχουν κερδίσει βραβεία Nobel, ο αριθμός των ερευνητών που εμπεριέχονται ως παραπομπές στις επιστημονικές εκδόσεις, ο αριθμός των άρθρων που δημοσιεύονται στα περιοδικά Nature και Science κ.α.. Αξιολογεί τη συνολική απόδοση των πανεπιστημίων στα κριτήρια αυτά.
- QS World University Rankings: Εκδόθηκε για πρώτη φορά το 2004 και λαμβάνει υπόψη 6 κριτήρια, όπως η ακαδημαϊκή φήμη, η φήμη του εργοδότη, οι ακαδημαϊκές αναφορές ανά καθηγητή, η αναλογία καθηγητών/φοιτητών, η διεθνής διάσταση και οι διεθνείς συνεργασίες. Αξιολογεί τη συνολική απόδοση των πανεπιστημίων στα κριτήρια αυτά.
Η πιο δημοφιλής κατάταξη από τις πιο πάνω είναι η Times Higher Education World University Rankings. Η κατάταξη ελληνικών και κυπριακών πανεπιστημίων μαζί στην κατάταξη αυτή:
- Πανεπιστήμιο Κρήτης (401–500)
- Πανεπιστήμιο Κύπρου (401–500)
- Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (401–500)
- Πανεπιστήμιο Λευκωσίας (501-600)
- Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο (501–600)
- Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου (601-800)
- Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο (801-1000)
- Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (801-1000)
- Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (801-1000)
- Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων (801-1000)
- Πανεπιστήμιο Αιγαίου (801-1000)
- Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας (801-1000)
- Πανεπιστήμιο Πατρών (1001–1200)
- Πολυτεχνείο Κρήτης (1001–1200)
- Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (1201–1500)
- International Hellenic University (1201–1500)
- Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (1201–1500)
- Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (1501+)
- Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (1501+)
Αξιολόγηση ποιότητας προσφερόμενης εκπαίδευσης σε επί μέρους τομείς
Στη δεύτερη κατηγορία κατατάξεων εμπίπτουν οι κατατάξεις που αξιολογούν την ποιότητα της προσφερόμενης εκπαίδευσης σε επί μέρους τομείς. Μια τέτοια κατάταξη αποτελεί η δημοφιλής κατάταξη του Times Higher Education, World University Rankings By Subject, που αξιολογεί την απόδοση και τη φήμη των πανεπιστημίων σε συγκεκριμένες ακαδημαϊκές ειδικότητες/αντικείμενα.
Το ιδανικό είναι οι κατατάξεις που εμπίπτουν σε αυτή την κατηγορία να αξιοποιούνται από τους μελλοντικούς φοιτητές συνδυαστικά, πριν καταλήξουν στην επιλογή τους. Αν, για παράδειγμα, ένας/μια άριστος/η φοιτητής/ήτρια, επιθυμεί να ακολουθήσει σπουδές στον τομέα Επιχειρήσεων και Οικονομικών, και θέλει να υποβάλει αίτηση στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης, που κατατάσσεται πρώτο στον κόσμο στην πανεπιστημιακή κατάταξη Times Higher Education (THE) World UniversityRankings, ίσως αλλάξει γνώμη όταν ρίξει μια ματιά στην κατάταξη THE World University Rankings by Subject, όπου πρωτο στον συγκεκριμένο τομέα κατατάσσεται το ΜΙΤ, ενώ το Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης βρίσκεται δύο θέσεις πιο κάτω.
Σύμφωνα με τη λίστα του Τimes Higher Education, World University Rankings By Subject για το 2023, τα κυπριακά πανεπιστήμια ήταν πρώτα ανάμεσα σε Ελλάδα και Κύπρο, και σε πολύ υψηλές θέσεις σε Ευρωπαϊκές κατατάξεις. Πιο συγκεκριμένα το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας για παράδειγμα, στις Επιχειρήσεις και Οικονομικά αλλά και στην Εκπαίδευση, ήταν πρώτο ανάμεσα σε Ελλάδα και Κύπρο, 35ο και 40ο αντίστοιχα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, καθώς και 151-175 και 176-200 αντίστοιχα στον κόσμο.
Ακαδημαϊκή αξιολόγηση Vs αξιολόγηση κοινωνικής προσφοράς
Οι κατατάξεις που εμπίπτουν στις δύο πρώτες κατηγορίες αξιολογούν την ποιότητα της ακαδημαϊκής εκπαίδευσης που παρέχουν τα πανεπιστήμια. Είναι λογικό, επομένως, ότι αποτελούν εργαλεία που θα πρέπει να αξιοποιεί ένας μελλοντικός φοιτητής και μία μέλλουσα φοιτήτρια, καθώς προσφέρουν μια αντικειμενική εικόνα των προσδοκιών που θα πρέπει να έχει κανείς από το πανεπιστήμιο που θα επιλέξει.
Η τρίτη κατηγορία κατατάξεων ασχολείται με μία άλλη πτυχή του έργου των πανεπιστημίων: την κοινωνική τους συνεισφορά. Οι κατατάξεις αυτές δεν ασχολούνται με την απόδοση ενός πανεπιστημίου στην προσφορά ποιοτικής εκπαίδευσης. Με άλλα λόγια, ένα πανεπιστήμιο μπορεί να είναι καταταγμένο για την κοινωνική του προσφορά αλλά όχι για την ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχει.
Ένα παράδειγμα τέτοιας κατάταξης είναι η κατάταξη του Times Higher Education, Impact Rankings: Η κατάταξη Impact Rankings επικεντρώνεται στην κοινωνική και περιβαλλοντική επίδραση των πανεπιστημίων και αξιολογεί τα πανεπιστήμια με βάση τη συνεισφορά τους στους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης των Ηνωμένων Εθνών.