Smart Life

Ποιες διδακτικές μέθοδοι είναι αποτελεσματικότερες στη σύγχρονη εποχή;

Εμπλέκοντας φοιτητές και φοιτήτριες περισσότερο στη μάθηση με σύγχρονες μεθόδους

Φίλιππος Κόλλιας
6’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ

Πανεπιστήμιο Frederick: Ένα Πανεπιστήμιο στην Κύπρο που αλλάζει όσα γνωρίζαμε για την εκπαίδευση.

Διάλεξη σε ένα τεράστιο αμφιθέατρο, με τους φοιτητές και τις φοιτήτριες να ακούνε παθητικά και να προσπαθούν να συγκεντρωθούν... Ένα Πανεπιστήμιο στην Κύπρο, το Πανεπιστήμιο Frederick προσπαθεί να ξεφύγει όσο το δυνατόν πιο πολύ από αυτό το σενάριο και να εμπλέξει τους φοιτητές και τις φοιτήτριες περισσότερο στη μάθηση, μέσα από σύγχρονες, καινοτόμες μεθόδους μάθησης και διδασκαλίας. Και φαίνεται πως οι μέθοδοι αυτές αποδίδουν!

Εμπλοκή φοιτητών/τριών σε πραγματικά πρότζεκτ στο πλαίσιο των μαθημάτων τους

Το Frederick University Living Lab (FULL) είναι μια παιδαγωγική προσέγγιση που συνδυάζει τη συμμετοχική και βιωματική μάθηση μέσα από πρότζεκτ που υλοποιούνται στο πλαίσιο των μαθημάτων, σε συνεργασία με την κοινωνία και τις επιχειρήσεις. Οι φοιτητές και φοιτήτριες έρχονται σε επαφή με μια εταιρεία ή ένα οργανισμό και καλούνται να χρησιμοποιήσουν τις γνώσεις τους για να δώσουν λύσεις σε πραγματικά προβλήματα. Έτσι, εξοικειώνονται με τις πραγματικές συνθήκες εργασίας, εκφράζονται δημιουργικά, αναπτύσσουν χρήσιμες δεξιότητες και αυξάνουν την αυτοπεποίθησή τους αφού βλέπουν ένα πραγματικό πρότζεκτ να υλοποιείται με τη δική τους συμβολή. Η πρωτοβουλία αυτή αποτελεί ένα παράδειγμα μετατόπισης της διδασκαλίας από την παραδοσιακή δασκαλοκεντρική μέθοδο σε μία φοιτητοκεντρική μέθοδο. Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες δεν μαθαίνουν παθητικά, αλλά τους δίνεται η δυνατότητα να αναλάβουν την ευθύνη της μάθησής τους και να συμμετέχουν ενεργά στη δημιουργία της γνώσης!

Για παράδειγμα, φοιτητές και φοιτήτριες του προγράμματος Αρχιτέκτονας Μηχανικός (Integrated Master) της Πολυτεχνικής Σχολής ετοίμασαν σχεδιαστικές προτάσεις για ένα παλιό εργοστάσιο σε Περιοχή Eιδικού Χαρακτήρα στο κέντρο της Λεμεσού και τις παρουσίασαν στον πλέον αρμόδιο φορέα. Οι προτάσεις αναπτύχθηκαν στο Μάθημα Πολεοδομίας ΙΙΙ και παρουσιάστηκαν σε Διαβούλευση με τον Κλάδο Διατήρησης του Τμήματος Πολεοδομίας και Οικήσεως.

Συν-διδακτικές δραστηριότητες εκτός μαθημάτων

Το Πανεπιστήμιο Frederick ανέπτυξε τα τελευταία χρόνια μια σειρά από συν-διδακτικές δραστηριότητες (co-curricular activities) μέσα από τη δημιουργία Ειδικών Μονάδων (Units) που προσφέρουν μη-τυπική εκπαίδευση και προωθούν την εμπλοκή των φοιτητών/τριών σε νέες μαθησιακές εμπειρίες, εκτός μαθημάτων. Μέσα από αυτές τις δραστηριότητες, οι φοιτητές/τριες έχουν τη δυνατότητα να εφαρμόσουν τη θεωρία στην πράξη σε πραγματικές συνθήκες εργασίας, να αναπτύξουν και να δοκιμάσουν καινοτόμες ιδέες, να έρθουν σε επαφή με εταιρείες και οργανισμούς, να πειραματιστούν και να αναπτύξουν soft skills που είναι σημαντικά για τους μελλοντικούς τους εργοδότες. Ένα παράδειγμα συνδιδακτικής δραστηριότητας είναι η FUF Racing Team, η ομάδα φόρμουλα του Πανεπιστημίου, τα μέλη της οποίας κατασκεύασαν από το μηδέν ένα μονοθέσιο αγωνιστικό αυτοκίνητο τύπου Formula και με αυτό θα συμμετάσχουν τον Ιούλιο 2023 στον Διεθνή Διαγωνισμό Formula Student στην Ιταλία!

Διδασκαλία έξω από τις αίθουσες

Οι ειδικοί συμφωνούν σε ένα πράγμα: στην ανάγκη για καινοτομία και δημιουργικότητα. Για να το πετύχει αυτό, το Πανεπιστήμιο Frederick χρησιμοποιεί μεθόδους που συμπληρώνουν τη μάθηση που λαμβάνει χώρα στην τάξη με ένα εντελώς διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας: έξω από τις συμβατικές αίθουσες. Ο πειραματισμός, η εμπλοκή σε εργαστηριακές ασκήσεις, η συμμετοχή σε ερευνητικά έργα, οι δημιουργικές συζητήσεις, οι εκπαιδευτικές εξορμήσεις στην πόλη και επισκέψεις σε σημεία ενδιαφέροντος, είναι αναπόσπαστο μέρος πολλών μαθημάτων. Για παράδειγμα, στο πρόγραμμα «Οπτική Επικοινωνία» οι φοιτητές και οι φοιτήτριες συμμετέχουν σε δημιουργική περιήγηση και εικαστική έρευνα στην πόλη για τη δημιουργία σχεδίων στο πλαίσιο του μαθήματος "Fundamentals of Drawing" Σύμφωνα με τον καθηγητή, κ. Παναγιώτη Μιχαήλ: «Κλήθηκαν να ανακαλύψουν εκ νέου το μέρος μέσα στο οποίο ζουν, μέσα από την περιπλάνηση, την παρατήρηση και την εικαστική έρευνα. Εστίασαν στις λεπτομέρειες, στις στιγμές της ζωής της πόλης και σε ορατά και λιγότερο ορατά στοιχεία του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος. Διερεύνησαν την αρχιτεκτονική του, τους δημόσιους χώρους, τους δρόμους και τις πινακίδες των δρόμων, τους εγκαταλειμμένους ή χαμένους χώρους και τα ερείπια. Παρατήρησαν τους κατοίκους του, τις δραστηριότητές τους και τα ίχνη των δραστηριοτήτων τους και συζήτησαν θέματα που αφορούν στον καταναλωτισμό, την ασφάλεια, την απομόνωση και τις έννοιες του ντόπιου και του ξένου/του επισκέπτη. Εξέτασαν πώς όλα αυτά τα στοιχεία συνυπάρχουν, ζώντας και δρώντας ανεξάρτητα, παράλληλα ή απέναντι το ένα στο άλλο και πώς αυτή η συνύπαρξη και η αλληλεπίδραση διαμορφώνει το αστικό τοπίο».

Μικρά τμήματα

Η αναλογία φοιτητών/τριών ανά διδάσκοντα είναι πολύ χαμηλή στο Πανεπιστήμιο Frederick, κάτι το οποίο θεωρείται πολύ σημαντικό πλεονέκτημα τόσο για την ποιότητα της εκπαίδευσης όσο και για τη φοιτητική εμπειρία. Σε ένα τμήμα με μικρό αριθμό φοιτητών και φοιτητριών, η δυναμική που αναπτύσσεται είναι πολύ πιο οικεία. Μικρά τμήματα σημαίνει μεγαλύτερη αλληλεπίδραση ανάμεσα στους/στις φοιτητές/τριες, αλλά και μεταξύ των φοιτητών /τριών με τους/τις διδάσκοντες/ουσες. Οι φοιτητές/τριες έχουν στενή επαφή με το διδακτικό προσωπικό και νιώθουν άνετα να εκφραστούν και να επιλύσουν απορίες τους. «Οι Καθηγητές ήταν κοντά σου, τα τμήματα ήταν μικρά, η επικοινωνία ήταν άμεση. Ήταν τόσο κατανοητός και άμεσος ο τρόπος διδασκαλίας και -το σημαντικότερο- αν δεν καταλάβαινες κάτι μπορούσες να ρωτήσεις και να ξαναρωτήσεις. Δεν υπήρχε απόσταση. Το μάθημα ήταν πολύ πιο ενδιαφέρον και κατανοητό.», αναφέρει ο Κυριάκος Μούζουρας, απόφοιτος του προγράμματος Μηχανικός Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και του μεταπτυχιακού προγράμματος στα Έξυπνα Συστήματα και Συστήματα Διαδικτύου της Πολυτεχνικής Σχολής του Πανεπιστημίου.

Οι υποδομές του Πανεπιστημίου -ψηφιακές και μη-  αναβαθμίζονται συνεχώς ώστε να εξυπηρετούν απόλυτα τις φοιτητοκεντρικές μεθόδους διδασκαλίας.

Ευέλικτες αίθουσες διδασκαλίας

Οι ομαδικές εργασίες και οι δημιουργικές συζητήσεις είναι κι αυτά μέρος των μαθημάτων. Γι’ αυτό και οι αίθουσες διδασκαλίας του Πανεπιστημίου είναι σχεδιασμένες έτσι ώστε να λειτουργούν ως active learning spaces και να προάγουν την ομαδικότητα. Έχουν αναβαθμιστεί με τον πιο σύγχρονο εξοπλισμό, ώστε οι φοιτητές/τριες να έχουν τη δυνατότητα να συμμετέχουν στο μάθημα και να αλληλεπιδρούν με τους/τις διδάσκοντες/ουσες. Η επίπλωση παρέχει ευελιξία, αφού τα θρανία μπορούν να είναι ατομικά αλλά και να μετακινηθούν εύκολα δημιουργώντας ομαδικούς χώρους συνεργασίας και αλληλεπίδρασης, δίνοντας στους φοιτητές και τις φοιτήτριες τη δυνατότητα να αποτελούν ενεργό μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Διαδραστικοί πίνακες νέας γενιάς

Θυμάσαι που στη σχολική τάξη οι καθηγητές και οι καθηγήτριές σού έλεγαν να μην κοιτάς πίσω γιατί το μάθημα είναι στον πίνακα μπροστά; Στο Πανεπιστήμιο Frederick, σε παροτρύνουν να κοιτάς παντού! Αυτό συμβαίνει γιατί το νέο διαδραστικό σύστημα μάθησης του Πανεπιστημίου αξιοποιεί όλο το εύρος των αιθουσών διδασκαλίας, μεταμορφώνοντάς τις σε χώρους άπειρων δυνατοτήτων για τους φοιτητές και τις φοιτήτριες. Οι νέοι διαδραστικοί πίνακες καλύπτουν και τους τέσσερις τοίχους της αίθουσας ενώ το μάθημα προβάλλεται ακόμα και στα θρανία που μετατρέπονται σε νέα πεδία διαδραστικής και εξατομικευμένης μάθησης. Το εκπαιδευτικό υλικό προβάλλεται παντού ενώ οι φοιτητές/τριες μπορούν να παρέμβουν πάνω στις υφιστάμενες σημειώσεις του/της διδάσκοντα/ουσας και να μοιραστούν τις σκέψεις τους σε έναν από τους τοίχους της αίθουσας διδασκαλίας.

Τι σημαίνει για τους φοιτητές/τριες αυτό το νέο διαδραστικό σύστημα μάθησης; Όπως αναφέρει η Δρ. Νίκλεια Ετεοκλέους, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια στο Τμήμα Επιστημών της Αγωγής: «Αξιοποιώντας το νέο αυτό σύστημα, προσφέρουμε μια δυναμική και καινοτόμα εμπειρία στους φοιτητές και τις φοιτήτριές μας. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό σύστημα που μας βοηθά να παρέχουμε μια ολιστική μαθησιακή εμπειρία που κρατά τους φοιτητές και τις φοιτήτριές μας σε εγρήγορση, ενισχύοντας παράλληλα τη μεταξύ τους επικοινωνία και συνεργασία, τη διάδραση με το ίδιο το εκπαιδευτικό υλικό και με τον/τη διδάσκοντα/ουσα.»

Το Πανεπιστήμιο Frederick αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ιδιωτικά ιδρύματα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης της Κύπρου, με ιστορία πέραν των 50 χρόνων, και χαίρει αναγνώρισης για την αφοσίωσή του στην ακαδημαϊκή αριστεία, την παροχή υψηλού επιπέδου προγραμμάτων σπουδών και τη συμμετοχή του σε ένα ευρύ φάσμα ερευνητικών δραστηριοτήτων.

Διαθέτει πέντε Σχολές που προσφέρουν περισσότερα από 80 πλήρως αναγνωρισμένα προγράμματα σπουδών σε πτυχιακό, μεταπτυχιακό και διδακτορικό επίπεδο στους τομείς της Υγείας, της Μηχανικής, της Πληροφορικής, της Αρχιτεκτονικής, των Τεχνών, της Επικοινωνίας, της Διοίκησης, της Νομικής, της Ναυτιλίας, των Επιστημών της Αγωγής και των Κοινωνικών Επιστημών.

Είναι αναγνωρισμένο από τον Διεπιστημονικό Οργανισμό Αναγνώρισης Τίτλων Ακαδημαϊκών και Πληροφόρησης (Δ.Ο.Α.Τ.Α.Π) της Ελλάδας ως ομοταγές ίδρυμα προς τα ελληνικά Α.Ε.Ι.

Το Πανεπιστήμιο Frederick διατηρεί μακρόχρονη παρουσία στην Ελλάδα με γραφείο διασύνδεσης στο κέντρο της Αθήνας (Πανεπιστημίου 57, Στοά Μάντακα), στελεχωμένο από εξειδικευμένους λειτουργούς για παροχή ενημέρωσης και εξυπηρέτηση των ενδιαφερομένων. Τα τελευταία χρόνια το Πανεπιστήμιο έχει αναδειχθεί σε ιδανική επιλογή για φοιτητές/τριες από την Ελλάδα καθώς προσφέρει ποιοτική εκπαίδευση, αναγνωρισμένα πτυχία και προσιτά δίδακτρα.

Για περισσότερες πληροφορίες αλλά και διευθέτηση προσωπικής συνάντησης μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα του Πανεπιστημίου, να καλέσετε στο τηλέφωνο 210 3311288 ή να στείλετε email στη διεύθυνση info@frederick.ac.cy.