- CITY GUIDE
- PODCAST
-
13°
Πώς εντάσσει η ΙΚΕΑ τη βιωσιμότητα στην καθημερινή μας ζωή;
Οι πρακτικές και τα προϊόντα που δίνουν λύσεις σε θέματα sustainability
Η ΙΚΕΑ δίνει έμφαση στη βιωσιμότητα. Η στρατηγική της και οι δεσμεύσεις της είναι σύμφωνες με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ.
Όλο και πιο συχνά τελευταία ακούμε τον όρο «βιωσιμότητα», χωρίς όμως να γνωρίζουμε όλοι τι σημαίνει ή τι περιλαμβάνει. Βιωσιμότητα (ή αειφορία) είναι ένα πρότυπο παραγωγής το οποίο στοχεύει στο καλύτερο οικονομικό αποτέλεσμα τόσο για τον Άνθρωπο όσο και για το φυσικό περιβάλλον, για το παρόν αλλά και το μέλλον. Βασικό της στοιχείο είναι η ισορροπία μεταξύ παραγωγής αγαθών και πρώτης ύλης (που δαπανήθηκε για να επιτευχθεί η παραγωγή). Στόχος των βιώσιμων διαδικασιών είναι να επιτύχουν περισσότερη παραγωγή με μικρότερη δαπάνη πρώτης ύλης, γι' αυτό η βιωσιμότητα αναφέρεται μαζί με την ανακύκλωση, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τον βιοκλιματικό σχεδιασμό. Αυτός είναι ο επίσημος ορισμός του όρου. Τι σημαίνει όμως πρακτικά και πώς επηρεάζει την καθημερινότητά μας;
Μέρος του sustainability αποτελούν οι δικές μας καθημερινές συνήθειες αλλά και οι πρακτικές των μεγάλων εταιρειών που οφείλουν να σέβονται το περιβάλλον και τον Άνθρωπο και να είναι σύμφωνες με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Μία τέτοια εταιρεία, τα προϊόντα της οποίας βρίσκονται στα σπίτια όλων μας, είναι η ΙΚΕΑ του Ομίλου FOURLIS. Για να κατανοήσουμε περαιτέρω την έννοια της βιωσιμότητας, αξίζει να δούμε ποιες βιώσιμες πρακτικές ακολουθεί η ΙΚΕΑ και πώς αυτές ενθαρρύνουν τους καταναλωτές της να κάνουν το ίδιο.
Η αρχή έγινε με την κατάργηση των πλαστικών μιας χρήσης από τα καταστήματα και τα εστιατόριά της, πρακτική που προωθείται ευρέως σε όλους τους τομείς της καθημερινότητάς μας, από τις σακούλες μέχρι τα καλαμάκια. Στους χώρους της χρησιμοποιούνται και πωλούνται αποκλειστικά λαμπτήρες LED που εξασφαλίζουν εξοικονόμηση ενέργειας σε καθημερινή βάση. Μέχρι το τέλος του 2021 θα πωλούνται μόνο επαναφορτιζόμενες μπαταρίες, ενώ τα υπόλοιπα προϊόντα της προέρχονται από βιώσιμες πηγές. Συγκεκριμένα, η ξυλεία της φέρει πιστοποίηση FSC ή είναι ανακυκλωμένη από δάση με υπεύθυνη διαχείριση αποφεύγοντας την αποψίλωση, το βαμβάκι προέρχεται αποκλειστικά από βιώσιμες πρακτικές και τα υφασμάτινα προϊόντα της, από το τέλος του 2020, αποτελούνται από ανακυκλωμένο πολυεστέρα.
Ακόμη, ο σολομός προέρχεται από υπεύθυνη υδατοκαλλιέργεια κατά το πρότυπο ASC, τα θαλασσινά από αειφόρο αλιεία κατά το πρότυπο ΜSC, οι σοκολάτες και ο καφές ΙΚΕΑ φέρουν την πιστοποίηση UTZ δηλαδή προέρχονται από βιώσιμες καλλιέργειες που δημιουργούν καλύτερες ευκαιρίες διαβίωσης για τους παραγωγούς. Πρόσφατα προστέθηκαν φυτικά κεφτεδάκια που έχουν ίδια γεύση με τα κλασικά κεφτεδάκια κρέατος αλλά μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Τέλος, καταργήθηκε ο έντυπος κατάλογος των προϊόντων και εμπλουτίστηκε η ηλεκτρονική έκδοσή σου. Όλα αυτά μάς επηρεάζουν άμεσα αφού κάνουν τις καθημερινές μας επιλογές και συνήθειες πιο «πράσινες».
Ωστόσο, η εταιρεία ΙΚΕΑ έχει προχωρήσει σε μια σειρά από ενέργειες με στόχο την προστασία των φυσικών πόρων και του περιβάλλοντος που επηρεάζει με πιο έμμεσο αλλά εξίσου σημαντικό τρόπο τη ζωή μας. Πρόκειται για μία από τις πρώτες εταιρείες που έχει τοποθετήσει στα καταστήματά της ειδικούς κάδους συλλογής ανακυκλώσιμων απορριμμάτων όπως χαρτί, μπαταρίες, αλουμίνιο, ηλεκτρικός και ηλεκτρονικός εξοπλισμός. Επιπλέον, έχει γίνει τοποθέτηση ψηφιακών αισθητήρων θερμότητας που προσαρμόζουν αυτόματα τη θέρμανση και ως εκ τούτου την κατανάλωση φυσικού αερίου και ηλεκτρικού ρεύματος. Σταδιακά θα εγκατασταθούν σε όλα τα καταστήματα συστήματα παραγωγής ενέργειας, όπως το φωτοβολταϊκό σύστημα στο κατάστημα Κύπρου ώστε να μην επιβαρύνεται επιπρόσθετα το περιβάλλον. Με το βλέμμα στο μέλλον της ηλεκτροκίνησης, έγινε τοποθέτηση ταχυφορτιστή για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο κατάστημα ΙΚΕΑ Θεσσαλονίκη με στόχο την ανάπτυξη και στα υπόλοιπα καταστήματα.
Η σπατάλη τροφίμων είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα παγκοσμίως. Γι’ αυτό στα εστιατόρια ΙΚΕΑ έχει εγκατασταθεί ηλεκτρονικό σύστημα μέτρησης και καταγραφής των τροφίμων που απορρίπτονται. Αυτό συνδυαστικά με την εκπαίδευση του προσωπικού των εστιατορίων γύρω από την υπεύθυνη διαχείριση των τροφίμων, υπολογίζεται πως θα μειώσει τη σπατάλη τροφίμων κατά 30%. Αξίζει να αναφερθεί ότι ακόμα και τα μαγειρικά έλαια προωθούνται για ανακύκλωση, ενώ στο κατάστημα ΙΚΕΑ Αεροδρόμιο γίνεται ορθή διαχείριση οργανικών απορριμμάτων τα οποία προωθούνται για κομποστοποίηση. Αυτές οι πρακτικές μπορούν να εμπνεύσουν και εμάς ως καταναλωτές να προετοιμάζουμε και να αποθηκεύουμε σωστά το φαγητό, να δωρίζουμε ό,τι περισσεύει και να διαχειριζόμαστε με «πράσινο» τρόπο τα απόβλητα.
Ακόμα και η καμπάνια της εταιρείας είναι αφιερωμένη στο sustainability και τις μικρές αλλαγές που μπορεί να κάνει ο καθένας από εμάς για να μειώσει το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα. Συνολικά, η ΙΚΕΑ δεσμεύεται έως το 2030 να είναι θετική για το κλίμα, να προχωρήσει σε μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου σε μεγαλύτερο βαθμό από ό, τι παράγει, τα προϊόντα να βασίζονται αποκλειστικά σε ανανεώσιμα ή ανακυκλωμένα υλικά και να εμπνέει τους ανθρώπους να απολαύσουν μια βιώσιμη ζωή στο σπίτι.