Market

MA in Digital Communication & Social Media: Το Deree στη «δεύτερη εποχή» των μέσων κοινωνικής δικτύωσης

Συνέντευξη με την Κατερίνα Διαμαντάκη, Ph.d, Assistant Professor in Communication (Επίκουρη Καθηγήτρια Επικοινωνίας), υπεύθυνη του Μεταπτυχιακού προγράμματος του Deree, «Digital Communication & Social Media»

5’ ΔΙΑΒΑΣΜΑ
130035-294343.jpg

Η ψηφιακή επικοινωνία είναι το μέλλον! Που βρίσκεται όμως η Ελλάδα σε αυτή την εικόνα; Έχουμε φτάσει ήδη στη «δεύτερη εποχή» των Social Media; Είναι οι Έλληνες εναρμονισμένοι με τις παγκόσμιες εξελίξεις που τρέχουν σε ταχύτητα φωτός;

Η ATHENS VOICE μίλησε με την κυρία Κατερίνα Διαμαντάκη, υπεύθυνη του Μεταπτυχιακού προγράμματος του Deree «Digital Communication & Social Media», η οποία μας εξηγεί με ποιο τρόπο αυτό το Μεταπτυχιακό δίνει το διαβατήριο για τον κόσμο των ψηφιακών μέσων.

Πότε ξεκίνησε το πρόγραμμα; Γιατί πιστεύετε ότι άργησε να έρθει στην Ελλάδα ένα τέτοιο πρόγραμμα για Social Media?

Το πρόγραμμα ξεκίνησε το 2013, σε μια περίοδο παρατεταμένης και πολυδιάστατης κρίσης, όπου πολλά δεδομένα είχαν ανατραπεί και όπου επικρατούσε ένα κλίμα γενικευμένης ανασφάλειας. Το Κολλέγιο πήρε την απόφαση να δημιουργήσει ένα καινοτομικό και μοναδικό για τα ελληνικά δεδομένα μεταπτυχιακό πρόγραμμα, έχοντας πλήρη επίγνωση των συνθηκών που επικρατούσαν στην Ελλάδα και καθοδηγούμενο από τη φιλοσοφία ότι η επένδυση στη γνώση είναι η πιο αποτελεσματική απάντηση στην κρίση. Ταυτόχρονα παρατηρήσαμε ότι στη δυσχερή αυτή συγκυρία, η ψηφιακή επικοινωνία και τα κοινωνικά μέσα ήταν από τα λίγα «ανερχόμενα» πεδία, με αυξημένη ζήτηση στην αγορά εργασίας, όσο και στο επιστημονικό πεδίο της έρευνας παγκοσμίως αλλά και στην Ελλάδα. Δεν είναι τυχαίο ότι ένας από τους τομείς που πήρε ώθηση και αναπτύχθηκε στην Ελλάδα σε συνθήκες κρίσης ήταν και ο τομέας του ηλεκτρονικού επιχειρείν και των ψηφιακών start-ups. Πιστεύω λοιπόν ότι το 2013, οι συνθήκες ήταν ώριμες για να προσφερθεί ένα εξειδικευμένο και ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών υψηλής ποιότητας στην Ψηφιακή Επικοινωνία και τα Social Media, το οποίο απουσίαζε από την Ελλάδα.

Ποια ανάγκη ήρθε να καλύψει;

Είναι γεγονός ότι μολονότι η «ψηφιακή βιομηχανία» και η «ψηφιακή αγορά» αναπτύσσονται ραγδαία, την ίδια στιγμή παρατηρείται, τόσο στην Ελλάδα όσο και παγκοσμίως, μια σοβαρή έλλειψη εξειδικευμένων επαγγελματιών της ψηφιακής επικοινωνίας. Το συγκεκριμένο πρόγραμμα ήρθε να καλύψει αυτή τη βασική ανάγκη θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης υψηλού επιπέδου στο σύγχρονο πεδίο των ψηφιακών μέσων, των δικτύων και της επικοινωνίας, παραδίδοντας στην αγορά μια νέα γενιά digital experts, οι οποίοι διαθέτουν τις αναλυτικές, ερευνητικές, τεχνικές και στρατηγικές δεξιότητες, ώστε να μπορούν να πλοηγούνται επιτυχώς στο νέο ψηφιακό οικοσύστημα και να αξιοποιούν έξυπνα τις πολλαπλές δυνατότητες που αυτό παρέχει.

Τι ακριβώς περιλαμβάνει το πρόγραμμα σπουδών;

Οι σπουδές στο πρόγραμμα είναι δομημένες έτσι ώστε να παρέχουν στους σπουδαστές μια σφαιρική γνώση και μια εξειδικευμένη και εις βάθος κατάρτιση στο πεδίο της ψηφιακής επικοινωνίας και της διαχείρισης των social media. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα πρωτοποριακό και ευέλικτο πρόγραμμα που περιλαμβάνει ένα διεπιστημονικό σύνολο μαθημάτων, τα οποία εμπλουτίζονται διαρκώς προκειμένου να ανταποκρίνονται στις μεταβαλλόμενες και πραγματικές απαιτήσεις της αγοράς και της επιστήμης. Κάποια από τα επιμέρους πεδία στα οποία εκπαιδεύονται οι σπουδαστές μας είναι: ο στρατηγικός επικοινωνιακός σχεδιασμός, η παραγωγή ψηφιακού περιεχομένου, η δημιουργία πολυμεσικών εφαρμογών, η ανάλυση ψηφιακού κοινού, η κειμενογράφηση, τεχνικές δημιουργικότητας, προγραμματισμού, αρχιτεκτονικής και διαχείρισης της πληροφορίας, μεθοδολογίες έρευνας, user experience, και web & social analytics. Τα εξειδικευμένα αυτά αντικείμενα διερευνούνται τόσο ως προς το θεωρητικό τους υπόβαθρο, όσο και ως προς την έμπρακτη εφαρμογή τους και τις επιμέρους εκφάνσεις υλοποίησής τους. Ταυτόχρονα, είναι ένα πρόγραμμα που ευαισθητοποιεί τους σπουδαστές ως προς την «ευρύτερη εικόνα» και τους εξοπλίζει με ικανότητες ανάλυσης των πολιτικών, κοινωνικών, οικονομικών, νομικών, ηθικών διαστάσεων του περιβάλλοντος στο οποίο καλούνται να λειτουργήσουν.

Στο τέλος του προγράμματος, οι σπουδαστές έχουν την δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ της εκπόνησης μιας πρωτότυπης εμπειρικής έρευνας με τη μορφή μιας ατομικής διπλωματικής εργασίας (thesis) και της συμμετοχής σε ομάδες εργασίας με σκοπό τον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας ψηφιακής και βιώσιμης start-up επιχείρησης - αυτό που αποκαλούμε Start-up Challenge.

Το πρόγραμμα διοργανώνει επίσης πλήθος ενημερωτικών και εκπαιδευτικών εκδηλώσεων on campus, όπως επίσης και εκπαιδευτικά ταξίδια σε κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού, δίνοντας την ευκαιρία στους φοιτητές να έρθουν σε επαφή με την ερευνητική κοινότητα και με πολυεθνικές επιχειρήσεις, φορείς, οργανισμούς και στελέχη από τη διεθνή αγορά.

Σε ποιους απευθύνεται;

Οι μεταπτυχιακοί φοιτητές μας είναι άνθρωποι που είτε ενδιαφέρονται να βελτιώσουν τις επαγγελματικές τους δεξιότητες ώστε να είναι ανταγωνιστικοί στη μεταβαλλόμενη αγορά εργασίας, είτε επιθυμούν να εξερευνήσουν έναν νέο και συναρπαστικό τομέα που αυτή τη στιγμή βρίσκεται στην «πρώτη γραμμή» της έρευνας σε παγκόσμιο επίπεδο. Ένα από τα πιο ελκυστικά στοιχεία του προγράμματος είναι η ίδια η σύνθεση των φοιτητών μας, οι οποίοι είναι απόφοιτοι πανεπιστημίων τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού και προέρχονται από διαφορετικούς κλάδους, μεταφέροντας ο καθένας ένα διαφορετικό και πλούσιο επαγγελματικό και γνωστικό υπόβαθρο. Στόχος μας να διασφαλίσουμε ένα ποικιλόμορφο μαθησιακό περιβάλλον και μια πλούσια εμπειρία συνεκπαίδευσης για όσους συμμετέχουν στο πρόγραμμα.

Οι απόφοιτοι αυτού του προγράμματος, με ποια βασικά προσόντα θα είναι εφοδιασμένοι;

Το συγκεκριμένο πρόγραμμα εφοδιάζει τους φοιτητές με τις δεξιότητες που χρειάζονται προκειμένου να λειτουργήσουν ως πολυδύναμοι και αυτοδύναμοι επαγγελματίες της ψηφιακής επικοινωνίας σε πολλαπλούς και διαφορετικούς τομείς.

Έχοντας ολοκληρώσει τις σπουδές τους, οι απόφοιτοί μας γνωρίζουν πώς να αξιοποιούν τα ψηφιακά και διαδραστικά μέσα για εκπόνηση στρατηγικών πλάνων, συνεργασία, παραγωγή περιεχομένου, πληροφόρηση, διαδικτύωση και επιχειρηματικότητα. Γνωρίζουν πώς να αναλύουν φαινόμενα επικοινωνίας, να αξιολογούν ψηφιακά «προϊόντα», να επικοινωνούν ιδέες και πειστικά επιχειρήματα σε ψηφιακή μορφή. Είναι κατ΄ επέκταση σε θέση να αναλάβουν ρόλους εξειδικευμένων στελεχών ψηφιακής επικοινωνίας σε διάφορους οργανισμούς, τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα, είτε ως αυτοαπασχολούμενοι επαγγελματίες της επικοινωνίας – υποστηριζόμενοι και από τις υποδειγματικές Υπηρεσίες Καριέρας του Κολλεγίου που εδώ και χρόνια βοηθούν τους αποφοίτους μας να αναπτυχθούν επαγγελματικά και να ενταχθούν στην αγορά εργασίας αξιοποιώντας τις ικανότητες που απέκτησαν. Ταυτόχρονα το πρόγραμμα προετοιμάζει όσους φοιτητές ενδιαφέρονται να συνεχίσουν με μεταπτυχιακές σπουδές διδακτορικού επιπέδου ή/και ερευνητικές δραστηριότητες στο πεδίο της επικοινωνίας.

Σε τι διαφέρει ένα πρόγραμμα σπουδών στο Deree από κάποιο σε πανεπιστήμιο του εξωτερικού;

Απολύτως σε τίποτα και το λέω αυτό με κάθε βεβαιότητα, έχοντας η ίδια εμπειρία από πανεπιστήμια του εξωτερικού και μελετώντας διαρκώς τις παγκόσμιες εξελίξεις στα μεταπτυχιακά προγράμματα επικοινωνίας. Το Deree από την ίδρυσή του είναι μονίμως προσανατολισμένο προς τη διεθνή ακαδημαϊκή και επιστημονική κοινότητα και αποτελεί αναγνωρισμένο οργανικό κομμάτι αυτής εδώ και πάρα πολλά χρόνια. Τα προγράμματά μας είναι αντίστοιχου επιπέδου εξειδίκευσης και αναγνώρισης με αυτά των ευρωπαϊκών και αμερικανικών πανεπιστημίων. Θα έλεγα μάλιστα ότι η ευρύτητα και η διεπιστημονικότητα του συγκεκριμένου προγράμματος είναι μια καινοτομία που δεν την συναντάμε συχνά ούτε στα προγράμματα εξωτερικού. Η γλώσσα των μαθημάτων είναι στα Αγγλικά, το επιστημονικό και ερευνητικό μας δίκτυο είναι παγκόσμιο και συμπεριλαμβάνει μερικά από τα καλύτερα πανεπιστήμια του κόσμου, τα προγράμματα σπουδών μας είναι αναγνωρισμένα και ελέγχονται διαρκώς από τον Αμερικανικό Οργανισμό Πιστοποίησης Ακαδημαϊκών Προγραμμάτων και αμέτρητοι απόφοιτοί μας, είτε έχουν συνεχίσει την ακαδημαϊκή τους πορεία σε αναγνωρισμένα πανεπιστήμια του κόσμου, είτε κατέχουν υψηλές διοικητικές θέσεις ευθύνης σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο.

Υπάρχει, σε ακαδημαϊκό επίπεδο, αρκετή έρευνα γύρω από το συνεχώς αναπτυσσόμενο πεδίο των Social Media?

Πρόκειται πράγματι για ένα από τα πιο γόνιμα και ραγδαία αναπτυσσόμενα ερευνητικά πεδία σε παγκόσμιο επίπεδο. Η ακαδημαϊκή έρευνα για τα social media είναι εξόχως διεπιστημονική και αυτό έχει να κάνει με τις πολυδιάστατες εφαρμογές των νέων αυτών μέσων. Έτσι, έχουμε πολλή έντονη ερευνητική παραγωγή, η οποία ξεκινά από τη μελέτη των διαπροσωπικών σχέσεων και την αντίληψη για τον Εαυτό και τον Άλλο από την σκοπιά της Ψυχολογίας της Επικοινωνίας και φτάνει έως τη μελέτη της καταναλωτικής συμπεριφοράς των χρηστών των social media από την πλευρά του marketing και της διαφημιστικής επικοινωνίας, τον πειραματισμό με αρχές σχεδιασμού, αισθητικής και λειτουργικότητας ψηφιακών εφαρμογών, όπως επίσης και την κριτική ανάλυση των επιδράσεων που έχουν τα κοινωνικά μέσα σε όλο το φάσμα της επικοινωνιακής πρακτικής.

Κατά την άποψη σας, είναι βάσιμος ο ισχυρισμός που θέλει αυτούς που ξέρουν να χειρίζονται τα Social Media να είναι σε εξαιρετικά προνομιακή θέση σε όλους τους corporate τομείς;

Απολύτως. Στην εποχή της υπερδικτύωσης, τα social media μεταβάλλουν σημαντικά τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουμε, ανταλλάσουμε πληροφορίες, επικοινωνούμε, καταναλώνουμε, καινοτομούμε, παίζουμε, εργαζόμαστε, και επιχειρούμε. Η κατανόηση του τρόπου λειτουργίας αυτών των μέσων και των επιχειρηματικών, κοινωνικών και δημιουργικών τους δυνατοτήτων, αποτελεί σήμερα ίσως την πιο καίρια δεξιότητα για έναν σύγχρονο επαγγελματία.

Ο κόσμος της εργασίας απαιτεί συνεχή προσαρμογή των δεξιοτήτων, ειδικά στις ψηφιακές δεξιότητες - αυτό που ονομάζουμε e-skills - που δεν περιλαμβάνει μόνο τον στοιχειώδη «ψηφιακό αλφαβητισμό», αλλά εξειδικευμένες ικανότητες δημιουργικής αξιοποίησης των διαδραστικών μέσων προς όφελος οργανισμών, επιχειρήσεων, θεσμών και της κοινωνίας στο σύνολό της. Η μετάβαση από την «αναλογική» στην «ψηφιακή εποχή» έχει πλέον συντελεστεί και η εξοικείωση με τις πραγματικές δυνατότητες των κοινωνικών μέσων είναι «διαβατήριο» για την καινοτομία, τη δημιουργία και την έρευνα.  Πολύ περισσότερο, αν σκεφθεί κανείς ότι πλέον η παγκόσμια συζήτηση έχει αρχίσει να κινείται προς μια κατεύθυνση Social Media 2.0 (κατ' αναλογία του Web 2.0), δηλαδή μιλάμε πλέον για τη "δεύτερη εποχή" των κοινωνικών μέσων δικτύωσης, στην οποία απ' ότι φαίνεται η βαρύτητα θα δοθεί στις εφαρμογές της εικονικής πραγματικότητας, της τεχνητής νοημοσύνης, του γεωεντοπισμού και των υβριδικών τεχνολογιών, συμπλέκοντας ακόμη περισσότερο τη φυσική με τη διαδικτυακή πραγματικότητα. Καταλαβαίνει λοιπόν κανείς ότι η γνώση της χρήσης και του περιβάλλοντος των social media έχει ήδη αρχίσει να αντιστοιχεί με τη γνώση του περιβάλλοντος της καθημερινότητας και της πραγματικότητας γύρω μας. Είναι η νέα μορφή γραμματισμού (literacy) και ένα ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για όποιον δραστηριοποιείται στον εργασιακό και επιχειρηματικό χώρο.

 

ΕΓΓΡΑΦΕΙΤΕ ΣΤΟ NEWSLETTER ΜΑΣ

Tα καλύτερα άρθρα της ημέρας έρχονται στο mail σου

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ