- CITY GUIDE
- PODCAST
-
14°
Η σκηνική ποίηση των Blitz
Είδαμε την πρόβα της πιο εξαγώγιμης ελληνικής θεατρικής ομάδας λίγο πριν την παράσταση στη Στέγη. Μάθαμε ποιος τους επηρέασε.
Η θεατρική ομάδα Blitz λίγο πριν την παράσταση στη Στέγη.
Ο προαύλιος χώρος της Πειραιώς 260 του Φεστιβάλ Αθηνών –στην αίθουσα Η κάνουν πρόβες– μια no man’s land. Ο μόνος ήχος από μια πινακίδα που αντιστεκόταν στον αέρα. Αν μας έβλεπε κάποιος από μακριά, καθισμένους στο ημίφως, θα υπέθετε πως συνωμοτούσαμε. Δεν θα είχε άδικο. Δίπλα μου είχα τους αντισυμβατικούς συνωμότες του μοντέρνου. Συμφωνήσαμε να ονομάσουμε την παράστασή τους ένα μη συμβατικό θέαμα. Συμφωνήσαμε οι απαντήσεις τους να μην «υπογράφονται» ξεχωριστά από τον καθένα (Γιώργος Βαλαής, Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής), αλλά από κοινού. Θελήσαμε ο ανατέλλων ήλιος της αφίσας της παράστασης να φωτίσει την πιο αινιγματική απόπειρά τους, χωρίς να διαμορφώσουμε την οπτική του θεατή. Η ημιτελής πρόβα τους μου έδωσε μια αίσθηση οπερετική, με εργάτες να δημιουργούν ρομαντισμό. Είναι μια ανάγνωση. Θα υπάρξουν πολλές.
>> Είναι ό,τι πιο αινιγματικό έχουμε κάνει μέχρι σήμερα και το κάναμε απολύτως συνειδητά, με μεγαλύτερο θάρρος. Ξέρουμε όμως τι προσπαθούμε να κάνουμε και έχουμε γνώση των υλικών που χρησιμοποιούμε αλλά και τον τρόπο ανάμειξής τους. Δεν επιχειρούμε να δυσκολέψουμε, για τη χαρά της δυσκολίας.
>> Οι άνθρωποι της παράστασης βρίσκονται σε μια ζώνη έξω και πέρα από τη γη και προσπαθούν να επικοινωνήσουν με το ύψος, τον ουρανό, τις δυνάμεις, πράγματα που είναι πάνω από αυτούς. Προσπαθούν να προκαλέσουν τις δυνάμεις έχοντας για στήριγμα το ποίημα του Φρίντριχ Χέλντερλιν “Θρήνοι του Μένωνος προς τη Διοτίμα”. “Καθημερινώς εξέρχομαι και ζητάω κάτι άλλο” λέει ένας στίχος του.
>> Μια παράσταση που οι προθέσεις της είναι σωστές πάντοτε αγωνιά για κάτι. Κι εδώ η αγωνία είναι μεγαλύτερη, γιατί απαιτεί από εμάς συνεχώς την αναζήτηση. Αναμετριόμαστε με πράγματα που ποτέ μέχρι σήμερα δεν έχουμε αναμετρηθεί. Μπορεί να ονομαστεί μεταφυσική, αναζήτηση μιας άλλου είδους πνευματικότητας. Στις πρόβες μιλούσαμε για την αξία των ονείρων, το ρομαντισμό, για το πώς στις ταινίες του Ντέιβιντ Λιντς υπάρχουν κομμάτια που καταλαβαίνεις και κομμάτια που δεν κατανοείς αλλά βοηθούν εξίσου στη σύνθεση. Μας επηρέασε ο τρόπος που περιγράφει τη “ζώνη” ο Ταρκόφσκι στο “Στάλκερ”. (σ.σ. ένα φανταστικό τοπίο που ονομάζεται “ζώνη” όπου ένα σημείο του λένε πως εκπληρώνει όλες τις επιθυμίες του ανθρώπου).
>> Προσπαθούμε να κάνουμε το πιο συναισθηματικό μοντάζ που έχουμε κάνει ποτέ σε παράσταση. Πρόθεσή μας είναι να φέρουμε σ’ αυτή το θεατή μέσω της συναίσθησης· να καταλάβει τι σημαίνει επικοινωνώ με κάτι άλλο έξω από την πραγματικότητα. Είναι μια ερμηνεία του κόσμου πέρα από τη λογική. Είναι μια ανάγκη να συναντήσεις κάτι πνευματικό, που μπορεί να είναι μέσα σου ή έξω. Προσπαθούμε να δημιουργήσουμε μια σκηνική ποίηση.
>> Το να είσαι ποιητικό ον είναι κάτι πολύ σκληρό. Γι’ αυτό θέλαμε να συνδέσουμε στη σκηνή αυτό το τόσο λυρικό ποίημα με υλικά τόσο σκληρά, όπως τα υλικά μιας οικοδομής. Σ’ ένα άλλο ποίημά του ο Χέλντερλιν λέει “με μόχθο κι όμως ποιητικά κατοικεί ο άνθρωπος στη γη”· κρύβει την ουσία αυτού που προσπαθούμε να κάνουμε.
>> Είναι λογικός ο κόσμος και παράλογο αυτό το θέαμα; Αυτός όμως δεν είναι ο σκοπός ενός θεάματος; Να προτείνει ένα άλλο σύστημα σκέψης. Ναι, ο λόγος ως ομιλία δεν πρωτοστατεί σ’ αυτή την παράστασή μας, αλλά λόγος κρύβεται σε μια ιντσαλέισον, σε ένα χορό, σε μια μουσική, σε μια κίνηση. Οι άνθρωποι της παράστασης μπορούν να μιλήσουν μόνο μέσω του ποιήματος. Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά».
Κατασκευάζετε κάτι σαν πηγάδι επί σκηνής. Βλέποντάς το σκέφτηκα πως εκεί θα σας δω να μπαίνετε και να βγαίνετε συνέχεια. Έγινε. Η λούπα στις παραστάσεις σας είναι η υπογραφή σας; Δεν μπορείτε να ξεφύγετε από αυτή;
(γέλια) Δεν μπορεί να ξεφύγει κανείς τόσο εύκολα από κάποια πράγματα. Τη λούπα παλιότερα τη χρησιμοποιούσαμε πιο πολύ. Δεν μας αρέσει τόσο πια. Ωστόσο η επανάληψη είναι πρωτίστως μουσικός όρος. Το 95% των πραγμάτων που κάνουμε στη ζωή είναι επαναλήψεις. Πέρα από τη ρυθμική αξία, δηλαδή, πρόκειται και για ένα θέμα οργανικότητας. Η τέταρτη επανάληψη δίνει μεγαλύτερο νόημα σ’ αυτό που συμβαίνει.
Η performance είναι καθεστώς πια στο θέατρο;
Η ποιότητα και το δήθεν δεν έχουν τόπο καταγωγής. Κάποτε ήταν μόδα. Τώρα ευτυχώς όχι. Κάθε παράσταση είναι ένα δύσκολο πείραμα, ακόμα κι αν είναι συμβατική. Εμείς κάνουμε αυτό το θέατρο γιατί έτσι σκεφτόμαστε. Είναι η ανάγκη μας που έχει να κάνει με την αισθητική μας, την αγωνία μας, τις αισθήσεις, την εξυπνάδα ή μη εξυπνάδα.
Σε σταυρόλεξο, με ποιον ορισμό θα μπαίνατε;
Δεν το νομίζουμε να συμβεί και δεν ξέρουμε. Ίσως πριν από 5 χρόνια μπορεί να ήταν «Γνωστή θεατρική νεανική ομάδα». Σήμερα «Γνωστή θεατρική πρώην νεανική ομάδα»». (γέλια)
Ο Χρήστος έφυγε με ποδήλατο, η Αγγελική με μηχανάκι και ο Γιώργος μαζί μου με το αυτοκίνητο. Με την παράσταση θα πάνε στη Στέγη και μετά στη Γαλλία – εκεί όπου το κοινό είναι πολύ πιο εκφραστικό σε σχέση με το ελληνικό, σύμφωνα με τα λεγόμενά τους. Τo τραγούδι των Radiohead «How to Disappear Completely» τους συνοδεύει.
Info: Σκηνοθεσία: blitz theatre group.
Παίζουν: Άρης Αρμαγανίδης, Γιώργος Βαλαής, Μιχάλης Κίμωνας,
Άρης Μπαλής, Αγγελική Παπούλια, Χρήστος Πασσαλής, Αρετή Σεϊνταρίδου.
Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών, 9-18/10, 20.30. €10-28, 8-22 (μειωμένο). Λεώφ. Συγγρού 107-109, 2109005800
9 -11/10 Εργαστήριο δραματουργίας
με τη Stephanie Carp (δραματουργός παράστασης)// 15/10
Συζήτηση του κοινού με τους συντελεστές μετά την παράσταση.
Φωτό: Θανάσης Καρατζάς
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη του «Κάθε Πέμπτη κύριε Γκριν» στο θέατρο Αργώ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την οπερέτα του Γιόχαν Στράους που ανεβάζει στο θέατρο Ολύμπια
Μιλήσαμε με τον χαρισματικό ηθοποιό που υποδύεται τον «Δον Κάρλος» στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στο ΚΘΒΕ
Πόση βία κρύβουν οι σχολικές τάξεις; Μπορούμε να διδάξουμε με τη βία; Γιατί είναι σημαντικό να δουν εκπαιδευτικοί και μαθητές την παράσταση «Η Μέρα της Φούστας»;
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Ένα πολλά υποσχόμενο ταξίδι, ένα κλασικό έργο σε 2 εκδοχές, ένας ονειροπόλος και ένα αφιέρωμα στη γιαγιά
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.