Λευτέρης Γιοβανίδης: «Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια»
Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά για την μετά-κορωνοϊό εποχή.
Ο Λευτέρης Γιοβανίδης, σκηνοθέτης και καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά γράφει στην ATHENS VOICE μία εβδομάδα αφότου ανέλαβε καθήκοντα
Η συζήτηση για την επόμενη ημέρα στο θέατρο και γενικότερα στον πολιτισμό άνοιξε με έκδηλη την αγωνία για το αβέβαιο αύριο που διαγράφεται μπροστά μας. Για μια ακόμα φορά είναι εμφανής η έλλειψη σχεδιασμού από την πολιτεία για τον πολιτισμό. Κάτι που φυσικά έχει ρίζες σε περασμένες δεκαετίες. Δημιουργία δεν μπορούμε να έχουμε, αν δεν υπάρχει ξεκάθαρος σχεδιασμός από την πολιτεία. Κι αυτή η έλλειψη σχεδιασμού έγινε εμφανής σ’ αυτή την ιδιαίτερα δύσκολη κρίση που περνάμε τώρα. Μια κρίση παγκόσμια.
Σταθερές και δεδομένα ξαφνικά καταργήθηκαν. Είμαστε μπροστά σε διλήμματα τα οποία χρειάζονται άμεσα απαντήσεις. Πρέπει να δούμε με τόλμη την πραγματικότητα και να διεκδικήσουμε αυτό που αξίζει ο κλάδος μας. Μήπως εντέλει μπορεί αυτή η κρίση να γίνει αφετηρία για νέο ξεκίνημα, με καινούργιες βάσεις για την επανεξέταση αιτημάτων τα οποία έμεναν δεκαετίες σε εκκρεμότητα; Μήπως τελικά πρέπει να καταλάβουμε την αξία του να συνεργαστούμε στην επίτευξη του όποιου στόχου;
Είναι τόσο δύσκολη η κατάσταση που δεν έχουμε περιθώριο να μην είμαστε απαισιόδοξοι. Το οφείλουμε στην ιστορία που έχει στον τόπο μας το θέατρο, στις προσπάθεια που έχουμε κάνει όλοι για να φθάσουμε εδώ αλλά και στις επόμενες γενιές που θα έρθουν μετά από εμάς. Ας πιστέψουμε ότι τα ωραιότερα ο άνθρωπος τα πετυχαίνει πάντα στα δύσκολα. Όλοι διαμαρτυρόμαστε ότι πολλά πράγματα δεν λειτουργούν, ότι χρειάζονται να γίνουν γενναίες τομές παντού. Μήπως η επόμενη ημέρα είναι ευκαιρία να μπούμε σ’ αυτή την πρόκληση; Ας μην εθελοτυφλούμε, το παρελθόν σίγουρα έχει παθογένειες. Τι κάνουμε με αυτές; Ας συναντηθούμε με ειλικρίνεια, αξιοποιώντας την εμπειρία και τη γνώση που έχει ο καθένας από τον χώρο του για να επανατοποθετηθούμε και γιατί όχι να ανασυνταχτούμε σε ζητήματα ταμπού. Αν αγαπάμε τη δουλειά μας οφείλουμε να το κάνουμε αυτό.
Είναι ξεκάθαρο σε όλους ότι γενικότερα η κοινωνία μας πλήττεται από αυτή την κρίση. Οι ειδικοί μιλάνε για εφιαλτικά νούμερα ανεργίας. Αλλά και σε όλους είναι ξεκάθαρο ότι το θέατρο είναι από τους χώρους που θα ανακάμψει τελευταίο. Έχουμε όλοι οδηγηθεί σε μια υποχρεωτική ανεργία. Ζούμε με τον φόβο ότι δεν θα μας δοθεί η δυνατότητα να εργαστούμε άμεσα αλλά μήνες αργότερα. Τι σημαίνει αυτό; Από τον κλάδο αυτό ζούνε πολλές οικογένειες, πέρα από τους ηθοποιούς. Είναι σημαντικό η πολιτεία οργανωμένα να ενισχύσει την πολιτιστική δημιουργία. Να αγκαλιάσει τους καλλιτέχνες και να καταλάβουν όλοι τις ιδιαιτερότητες αυτού του κλάδου.
Ο πολιτισμός δεν είναι πολυτέλεια είναι ανάγκη. Ας σκύψουμε όλοι πάνω από τα προβλήματα μας, ας τα καταγράψουμε και ας διεκδικήσουμε αυτή την πολυπόθητη επανεκκίνηση σε όλα.
* Ο Λευτέρης Γιοβανίδης εδώ και οκτώ μέρες περίπου είναι ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά.
ΠΡΟΣΦΑΤΑ
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Ο γνωστός Ιταλός σκηνοθέτης αναλαμβάνει για πρώτη φορά να σκηνοθετήσει Έλληνες ηθοποιούς, προσεγγίζοντας τον «Γυάλινο κόσμο» μέσα από μια δική του, «πειραγμένη», και γι’ αυτό καλοδεχούμενη, οπτική
Ποια ήταν η σκηνοθέτρια που το όνομά της συνδέθηκε με τις ταινίες προπαγάνδας της φασιστικής Γερμανίας του Χίτλερ
Είδαμε την πρόβα της νέας παραγωγής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής: Μποέμ του Τζάκομο Πουτσίνι και ήταν όλα πιο αληθινά
Μιλήσαμε με τον σκηνοθέτη για την οπερέτα του Γιόχαν Στράους που ανεβάζει στο θέατρο Ολύμπια
Μιλήσαμε με τον χαρισματικό ηθοποιό που υποδύεται τον «Δον Κάρλος» στην παράσταση που σκηνοθετεί ο Γιάννης Χουβαρδάς στο ΚΘΒΕ
Πόση βία κρύβουν οι σχολικές τάξεις; Μπορούμε να διδάξουμε με τη βία; Γιατί είναι σημαντικό να δουν εκπαιδευτικοί και μαθητές την παράσταση «Η Μέρα της Φούστας»;
Ο Χάρης Φραγκούλης σκηνοθέτησε μια αμιγώς ερευνητική παράσταση πάνω στο έργο του Δημήτρη Δημητριάδη
Ένα πολλά υποσχόμενο ταξίδι, ένα κλασικό έργο σε 2 εκδοχές, ένας ονειροπόλος και ένα αφιέρωμα στη γιαγιά
Μιλήσαμε για όλα: τη νέα παράσταση «Ήρωες», το θέατρο, τα όρια της σάτιρας, τη σύγκριση με τον πατέρα του και πώς αντιμετωπίζει την κατάσταση σήμερα
Οι δύο γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες μιλούν για την παράσταση «Όταν έκλαψε ο Νίτσε» και για τη συνεργασία τους
Τι μας είπε για τα ιστορικά γεγονότα και τη σχέση τους με το σήμερα, τους ακίνητους ταξιδιώτες και την παράσταση «Ματαρόα στον ορίζοντα» στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ
Δυο πρεμιέρες τον Δεκέμβριο και εορταστικές εκδηλώσεις τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά
Μια παράσταση σκηνοθετημένη εντυπωσιακά στην όψη και στις ερμηνείες
Μιλήσαμε για όλα με τον ηθοποιό με αφορμή τον μονόλογο «Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» στο Θέατρο Θησείον
Η παράσταση αναλύει τον βίο και το έργο του, αναδεικνύοντας τον ταλαντούχο καλλιτέχνη που έκανε τη ζωή του κραυγή για την αγάπη
Το ομότιτλο βιβλίο της γαλλίδας συγγραφέως ανεβαίνει στο θέατρο για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μια αληθινή ιστορία, ένας ύμνος στη δύναμη του ονείρου του Νταβίντ Λελαί-Ελό με τον Μάνο Καρατζογιάννη
Ο Γιάννης Δρακόπουλος πρωταγωνιστεί στη μακροβιότερη σόλο κωμωδία στην ιστορία του Μπρόντγουεϊ
Μετά την ψηφοφορία που πραγματοποιήθηκε κατά την ολομέλεια του σώματος - Το βιογραφικό του
Η ενότητα CosmoClassical σε μία φιλόδοξη παρουσίαση του θρυλικού έργου του Giaccomo Puccini
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.