Αποκλειστικό! Με δύναμη από το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Η A.V. διαβάζει και ξεφυλλίζει πρώτη το νέο τεύχος του «gr design» αφιερωμένο στο κτίριο Φιξ, όπου από το χθες μέχρι το σήμερα όλα είναι ένα τεύχος δρόμος.
Το κτίριο Φιξ, οι παλιότερες χρήσεις του, η ιστορία του και φυσικά η νέα του εποχή, καθώς εδώ στεγάζεται πλέον το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Όπως τα αφηγείται κωδικοποιημένα, ως περιοδικό, μια νέα έκδοση που επιμελήθηκε το ειδικό τεύχος της πλατφόρμας «gr design». 78 σελίδες, δίγλωσσο σε ελληνικά και αγγλικά, η έκδοση-τεύχος ακτινογραφεί μοναδικά με πλούσιο φωτογραφικό υλικό και μεστή αισθητικά τυπογραφία λέξεων και εικόνων όλη τη «ζωή» του. Μιλούν οι άνθρωποι, οι φίλοι του, συνεργάτες Έλληνες και ξένοι καλλιτέχνες, ενώ με ένα υπέρτατου σχεδιασμού infographic, αλλά και σπάνιο παλιό και σύγχρονο φωτογραφικό υλικό, η έκδοση κυριολεκτικά απογειώνεται. Η Αθήνα θα το ξεφυλλίσει αύριο, μιας και η παρουσίασή του* θα γίνει στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης. Εμείς το διαβάζουμε κατ' αποκλειστικότητα, μιας και ο Πάνος Κωνσταντόπουλος, ψυχή του gr design αλλά και ο σχεδιαστής που υλοποίησε την ιδέα σε πράξη, μας μιλά και μας δείχνει κάποιες σελίδες.
*Δείτε περισσότερς πληροφορίες για την παρουσίαση στο Guide της Athens Voice
Κρατώντας στα χέρια μου το τεύχος-αφιέρωμα στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, θα ήθελα, αν γίνεται, ένα «ανάπτυγμα», σε σχέση με τη μεθοδολογία που δούλεψες, με βάση τα βασικά «συναισθήματα και ιδέες» που σου γεννά το μουσείο. Και ως κτίριο - ιστορία μα και ως παρόν και μέλλον...
To gr design είναι ένα περιοδικό από χαρτί, ξεκίνησε με αυτή τη φιλοσοφία. Δεν είναι μόνο αντικείμενο, το ξεφυλλίζεις, το διαβάζεις, το έχεις παρέα. Δεν θα το αναζητήσεις στο χαοτικό Διαδίκτυο. Ο στόχος ήταν να γίνει ένα αφιέρωμα στο ΕΜΣΤ τη συγκεκριμένη περίοδο λόγω της κρίσιμης στιγμής του. Κτίριο και μουσείο κουβαλούν μια ιστορία. Πριν καιρό συναντήθηκαν και τώρα ξεκινούν την κοινή τους πορεία. Ήταν λοιπόν μεγάλο το ενδιαφέρον να καταγράψουμε αυτή τη στιγμή. Έγινε με σεβασμό στην ιστορία του και στους ανθρώπους που κόπιασαν και συνεχίζουν να κοπιάζουν προκειμένου να γίνει το όνειρο πραγματικότητα.
Είναι τόσο μίνιμαλ, μα και ταυτόχρονα βαριά περιεκτικό το τεύχος. Ως σχεδιασμός λέξεων που υπηρετούνται από εικόνες αλλά και το αντίστροφο, με ποια συνταγή φτάνεις στην «ισορροπία»; Αν και, τώρα που το ξανασκέφτομαι, το «συνταγή» είναι λάθος λέξη, το Zeitgeist, μιας και το μουσείο μπαίνει «στο νέο πνεύμα της εποχής», είναι πιο λειτουργικό.Η ισορροπία είναι πάντα το ζητούμενο στο περιοδικό. Δεν είναι εύκολο να αγγίζεις έναν ζωντανό οργανισμό, αλλά και την σύγχρονη τέχνη, χωρίς να λαμβάνεις υπ’ όψιν σου ότι ο σχεδιασμός πρέπει να υπηρετεί το περιεχόμενο. Ως ντιζάινερ προσπαθώ να επικεντρώνομαι πάντα στην ουσία του θέματος που έχω να επικοινωνήσω. Αυτή η βασική αρχή είναι η ισορροπία του gr design και του συγκεκριμένου τεύχους.
Κτίριο, ιστορία, παλιές χρήσεις, νέα εποχή, έργα, άνθρωποι, αλήθεια, Πάνο, μιας και εμπλέκεσαι, όπως διαβάζω στο εντιτόριαλ με τις πρότερες χρήσεις και ενεργά με το τώρα: Πόσο «συναισθηματικός» ή καθόλου ήταν ο σχεδιασμός;
Στο εντιτόριαλ γράφω τη διαδρομή του Φιξ μέσα από ένα μικρό δικό μου παραμύθι. Εγώ λειτουργώ καλύτερα με το συναίσθημα. Είναι η δική μου αλήθεια.
Τι είναι, για σένα, η καινούργια του εποχή; Και πόσο μέσα σ' όλα αυτά που ετοιμάζονται, θεωρείς πως χωρά και μια μεγαλύτερη «εμπλοκή» του χώρου και των ιδεών του Μουσείου με την ελληνική οπτική σκηνή επικοινωνίας, που μπορεί(;) να βρει εδώ μια πιο στέρεη φιλοξενία. Καιρός δεν είναι, αν φυσικά και το μουσείο το αποφασίσει, να δούμε να στεγάζονται στη συλλογή του και έργα της τόσο ενδιαφέρουσας σκηνής της ελληνικής τυπογραφοεικόνας;
Η νέα εποχή για το ΕΜΣΤ ξεκίνησε με την εγκατάστασή του στη μόνιμη στέγη του. Όπως άλλωστε αναφέρει μέσα στο περιοδικό ο Σταμάτης Σχιζάκης, επιμελητής του ΕΜΣΤ, η πραγματοποίηση του απαραίτητου μας φαίνεται κάτι καινούργιο. Πιστεύω πως το μουσείο στηρίζεται στις βαθύτερες ρίζες του. Το νέο είναι έτοιμο να εξελιχθεί μέσα από την πλήρη ανάπτυξή του.
Όσο για την ελληνική οπτική επικοινωνία και τους δημιουργούς της, μπορούν να βρουν τον φυσικό τους χώρο μέσα στο ΕΜΣΤ. Με το gr design ανοίξαμε τον δρόμο με την έκθεση-αφιέρωμα στον Τουλούζ Λωτρέκ που πραγματοποιήθηκε στο Μουσείο Μπενάκη το περασμένο φθινόπωρο. Εκεί δώσαμε βήμα και σε νέους σχεδιαστές να δείξουν τη δουλειά τους. Κάθε χρόνο το περιοδικό διοργανώνει τους ΑΓΩΝΕΣ ΝΕΩΝ ΣΧΕΔΙΑΣΤΩΝ, γιατί το θεωρούμε απαραίτητο για την ανάδειξη νέων ταλέντων στον χώρο. Το αφιέρωμα του περιοδικού στο ΕΜΣΤ και οι παραπάνω δράσεις του gr δείχνουν πως η κουλτούρα της οπτικής επικοινωνίας είναι συνυφασμένη με τα μουσεία.
Νιώθω την ανάγκη να αναφέρω πως σε αυτή την προσπάθεια συνάντησα εξαιρετικούς επαγγελματίες του ΕΜΣΤ, με μεγάλη αγάπη και όραμα για το μουσείο. Αισθάνομαι πως ήταν το σημαντικότερο στοιχείο αυτής της συνεργασίας και καταλυτικός παράγοντας για το τελικό αποτέλεσμα. Τους ευχαριστώ ολόψυχα.
Περισσότερες πληροφορίες στο Athens City Voice Guide.
ΤΑ ΠΙΟ ΔΗΜΟΦΙΛΗ
ΔΙΑΒΑΖΟΝΤΑΙ ΠΑΝΤΑ
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
Μετά την κλοπή του διάσημου πίνακα το 1969
Η έκθεση «Συλλογικά νήματα: Η Anna Andreeva στο εργοστάσιο μεταξιού "Κόκκινη Ρόζα"» παρουσιάζεται στο Momus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης στη Θεσσαλονίκη
Ατομικές ή συλλογικές, σε μεγάλα μουσεία και ιδρύματα ή σε μικρότερους χώρους, δείτε τις εκθέσεις που «κρατάμε» από το έτος που φεύγει
Τι θα δούμε στην ατομική έκθεση του καλλιτέχνη στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Τι μπορούμε να δούμε σε μουσεία, γκαλερί, χώρους τέχνης και μεγάλα ιδρύματα
Πέρασε χρόνια μαζί του στο Μπορντό
Την Τετάρτη 18 Δεκεμβρίου 2024, πραγματοποιήθηκε στον IANO η παρουσίαση του δίγλωσσου λευκώματος AGGELIKA KOROVESSI Γλυπτική / Sculpture
Η λειτουργία του ονείρου μέσα από μια εντυπωσιακή εγκατάσταση
Η Αμερικανίδα επιμελήτρια έχει αναγνωριστεί για το έργο της στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Σικάγο
Διίστανται οι απόψεις για την ερμηνεία του - Tα σχόλια στα social media
Έργα τέχνης ζεσταίνουν τις καρδιές των επισκεπτών και γίνονται παράθυρα ελπίδας και χαμόγελα σε στιγμές αγωνίας
Η Ρεβέκκα Καμχή γράφει για τη γνωριμία της με τον καλλιτέχνη Κωνσταντίνο Κακανιά και για την αναδρομική του έκθεση στην γκαλερί της
Ένα τεράστιο project για τις Κυκλαδίτισες, μια περπλάνηση στο όνειρο, το τέλος του τοπίου και ένα γιορτινό εικαστικό διήμερο
To έργο επανεμφανίστηκε μετά από 120 χρόνια
Ένα έργο Τέχνης που απεικόνιζε τη ζωή σε ένα χαρέμι απομακρύνθηκε από έκθεση στο Αραβικό Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Κατάρ
180 εκθέματα παρουσιάζονται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, πολλά από τα οποία φεύγουν για πρώτη φορά από την έδρα τους και ταξιδεύουν στην Αθήνα
Ένα φαινόμενο που η παρουσία του μεταξύ ψηφιακού κόσμου και αληθινών γειτονιών καταργεί τα όρια μεταξύ κατασκευασμένου και υπαρκτού
Εγκαίνια για την έκθεση στις 19 Δεκεμβρίου
Κάθε έργο είναι ένα ταξίδι δημιουργίας, που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και ανοίγει παράθυρα σε νέες αντιλήψεις
Τι θα δούμε σε χώρους τέχνης και γκαλερί
Έχετε δει 20 από 200 άρθρα.